Kommentarer til forslag af opgave
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 21:13

Som uerfaren "hjemmestrikker" vil jeg høre jeres mening om et lille projekt,
jeg vil prøve at lave:

---

Jeg skal have lavet et program, der kan registrere og holde styr på hjemme
PC'ere udleveret til de ansatte (cirka 60 personer).

Der kan udleveres 3 stk. udstyr: PC, Skærm og printer, der hver er behæftet
med et entydigt nummer til identifikation.

Jeg havde tænkt mig noget i retning af at lave en database med de ansatte
(jeg har i princippet kun brug for deres initialer, det må være nok i det
her tilfælde), en database til type (PC, Skærm, Printer) og sidst en
database til udstyr, hvor man kan registrere ID, type og navn på udstyret.

Dette skal kobles sammen i en sidste database, der sammenkæder personalet
med udstyret.

Igennem kode i Delphi skal jeg sørge for, at hver ansat kun kan have et stk.
af hver type og at hvert udstyr ikke kan fremgå hos flere ansatte på samme
tid.

Ser det nogenlunde fornuftigt ud eller er der kommentarer til mit forslag?

De bedste hilsener
Michael Sørensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-08-06 06:49

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal have lavet et program, der kan registrere og holde styr på hjemme
> PC'ere udleveret til de ansatte (cirka 60 personer).

Jeg ville ikke bruge databaser til dette, men RECORDs, da datamængden er så
lille.
1 record per m/K. Recorden defineres som nedenfor (du kan selv rette det til
med ønskede felter og feltlængder)

TYPE
utm_record = RECORD
utm : ARRAY[1..14] OF char;
loc : ARRAY[1..32] OF char;
END;

VAR
utm_alias : ARRAY[1..200] OF utm_record;

Da der er et vist forløb i personalet, kan du bruge en array på f.eks. 120
records.

Så kan du lave en form der displayer 1 record ad gangen. Der skal være
søgefunktion på initialer og nummer, en søgefunktion på "første ledige", en
slettefunktion (initialer og udstyr) osv

God fornøjelse

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-08-06 07:08

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> projekt,

PS : husk at lave en funktion der skriver tabellen til en diskfil.
Jeg ville bruge en tekstfil, med et specialtegn (#, §, ....) som
feltseparator. Så er der 1 linie pr. record. Husk også en printfunktion, til
brug for den interne revision.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 21:25

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAPfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> projekt,

Hej Nico.

> [...]
> utm_alias : ARRAY[1..200] OF utm_record;
>
> Da der er et vist forløb i personalet, kan du bruge en array på f.eks. 120

Det ovenstående er jeg ikke helt på trin med.

Det er især placeringen af ovenstående, dine forkortelse (utm_record, utm,
loc, utm_alias) samt grundprincipperne heri.

Det kan ikke være din opgave at lære mig det, men hvis du definerer, hvordan
jeg skal forstå dine forkortelser samt om det er i interface eller
implementation afsnittet det skal placeres, så er det en god start.

Tak.

Tak skal du have.

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-08-06 22:00

> "Nico de Jong" <nico@SPAMTRAPfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Nico.

Det var bare klippet ud af et project har har i gang.

Recorden, som der skal være 1 af per person (medmindre en person får flere
PC'er...), skal have 1 felt per udleveret stykke udstyr, f.eks.

TYPE
udleveret = record
person_id : array[1..4] of char;
skærm : array[1..20] of char;
pc : array{[1..20] of char;
osv
end;

Det der sker, er at du definerer en ny type ved navn UDLEVERET. Det har x
felter, her på hhv 4 20 og 20 tegn .

Når du skal skal læse et felt i tabellen, f.eks. element 15, sker det som
flg :

strg1 := arr_udleveret[15].person_id; (* extract en id fra 15. element
*)
strg2 := arr_udleveret[15].pc;
osv

> [...]
> jeg skal forstå dine forkortelser samt om det er i interface eller
> implementation afsnittet det skal placeres, så er det en god start.

Det er bare en ganske almindelig variabel

Når du skal finde en bestemt person, skriver du f.eks.

for i := 1 to 200 do
begin
if strg3 = arr_udleveret[i].person_id then (* strg3 indeholder ident på
ønsket person *)
begin
end;
end;