Hvordan introduceres moderne kinesisk kuns~
Fra : Benny Frederiksen

Dato : 14-08-06 14:27

For godt en uge siden viste jeg en yngre kinesisk forretningskvinde rundt i
København. Under turen nævnte hun henkastet, at hun havde en broder, der var
kunstmaler. Jeg lagde ikke meget i det, da jeg fra mine rejser i Kina kender
en masse fiduskunstnere, der prøver at lokke penge ud af turister.

Næste dag ved morgenbordet lagde kvinden 3 små 10x15 cm analoge fotografier
ved min plads og spurgte om det var noget. Der var tale om affotograferinger
af broderens malerier.

Jeg er ikke den store kunstkender, men har dog gennem tiderne interesseret
mig en del for moderne kunst og set adskillige udstillinger. Billederne jeg
fik forelagt fik mig i den grad til at spærre øjnene op. Med mig selv kunne
jeg straks se, at her var tale om billeder, der i hvert fald sagtens kunne
lokke mig på udstilling. Det siger måske ikke så meget. Under alle
omstændigheder anbefalede jeg søsteren, at hendes broder gik videre med
sagen og få sine billeder introduceret til den vestlige verden. Søsteren
fortalte så, at han arbejder sammen med en gruppe hjemme i Kina. Alle er
interesseret i at prøve kræfter med vores verden, men de ved ikke hvordan de
skal bære sig ad med at få kontakt.

Da søsteren drog videre på sin forretningsrejse, tog hun desværre billederne
med sig uden at jeg nåede at få en kopi. Jeg har været i kontakt med hende
siden. Hun fortæller, at broderen har meget bedre billeder af sine værker
hjemme. Hun vil sende mig nogle, når hun kommer hjem. I mellemtiden har jeg
lovet at forhøre mig rundt omkring for at finde ud af, hvordan vi bedst får
hendes broders og måske også hans venners værker introduceret her i Vesten.

Er der nogen, der kan hjælpe med opgaven, hører jeg gerne nærmere. Jeg kan
formidle en kontakt, hvis det ønskes. Under alle omstændigheder høre jeg
gerne nærmere omkring strategier for introduktion af billedkunst i dagens
Danmark.

På forhånd tak.

Benny Frederiksen

Fra : S.Sørensen

Dato : 28-08-06 15:20

"Benny Frederiksen" <b9@EJSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Skrev en masse

Da du nok vil opleve at det er umuligt at komme igennem til mange gallerier,
vil jeg anbefale dig at tage fat i de mindre gallerier eller dem der ikke er
kræsne som f.eks.
www.Artshare.dk
http://www.galleriwindsor.dk/
Og i den stil, kig under "links-gallerier" på www.kunstavisen.dk

Bemærk at det kræver hårdt arbejde :)

Hilsen
Sørensen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Benny Frederiksen

Dato : 14-09-06 11:54

Tak S. Sørensen for dit svar. Jeg tror du har ret med hensyn til at det vil
koste hårdt
arbejde. Indtil nu har jeg kun mødt en død mur. Nul interesse. Måske ikke
uden grund. Kina har en tusindårig tradition for billedkunst. De er mange og
de er dygtige. Hvad værst er de hungrer efter vestlig anerkendelse og - ikke
at forglemme - vestlig valuta. De kan hurtigt komme til at oversvømme vores
marked for kunst, som de lige nu oversvømmer vores forretninger med
beklædning og elektronik til en uhørt lav pris.

Hvordan man end vender og drejer situationen. Kineserne vil komme og de vil
komme i stort antal. De har skoler og stilarter, der vil komme til at præge
vores verden og vores kunstopfattelse. De kan ikke ignoreres bort som en
uønsket problem. De er der og de kommer i stor skala. Før eller senere vil
alle få øjnene op.

Hilsen
Benny