Indretning af søjle akvarie.
Fra : Thomas Hedberg

Dato : 11-08-06 21:39

Jeg har et søjle akvarie i størrelsen 140 L. 77 x 51 x 45.

http://www.tropeakvarier.dk/html/main/produkter/akvarier/soelje.html

Det har kørt det sidste års tid, men jeg har temmelig dårlig erfaring
med at få planter til at overleve.

Er der nogen der har gode ideer til indretning af det? Gerne med
fornuftige billeder eller lign.

Jeg vil gerne have en indretning som udnytter højden, så der ikke bare
er 3 planter i bunden der stikker lidt op.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 12-08-06 18:36

Thomas Hedberg wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne have en indretning som udnytter højden, så der ikke bare
> er 3 planter i bunden der stikker lidt op.

Nu er jeg ikke den store plante"haj", men i et akvarie med en højde på
77 cm skal du virkelig have et kraftigt lys for at nå ned på bunden!

I dit tilfælde vil jeg mene at HQI(e.l.) er eneste udvej hvis du VIL
have et pænt bunddække. Tænk også over at evt. høje planter vil skygge
for de øvrige planter......

Alternativet er at bruge planter med lave krav til lyset, f.eks. anubias.

/Ole

Fra : J.Jørgensen

Dato : 12-08-06 19:24

"Thomas Hedberg" <thedberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fornuftige billeder eller lign.
>
> Jeg vil gerne have en indretning som udnytter højden, så der ikke bare er

Hej Thomas

Dine krav tror jeg ikke overhovedet kan opfyldes.
Allerede ved en vanddybde på mere end 40 cm er der problemer med at "dyrke"
vandplanter. Den eneste måde jeg kan tænke mig er, at du jævnligt flytter
planterne til bedre forhold i et andet akvarie.
Kan det lade sig gøre med en slags "altaner" op ad søjleakvariet - jeg er
ikke selv helt sikker på hvordan det rent visuelt kan lade sig gøre. Jeg har
tidligere selv brugt det for at frembringe forskellig vanddybde i et
50x50x100 akvarie. Allerede ved 50cm kan det være en fordel med en "mindre"
vanddybde.
Hilsen
Jørgen