Alger i akvariet :-(
Fra : Eg Egemarke

Dato : 11-08-06 09:58

Jeg er plaget af alger hele bagvæggen er snart grøn det samme er filterhus
og øverste del af termotstaten.

Fakta om akvariet er:

160 L sat op i Januar

der er følgende fisk i

2 suge maller
3 gurami
19 neon
3 platy
3 botia/smerling
og ca 13 gubby

Hvad kan jeg gøre for at holde algerne nede så de ikke hele akvariet er
grønt ??

MvH Eg

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-08-06 10:38

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3 botia/smerling
> og ca 13 gubby
>
> Hvad kan jeg gøre for at holde algerne nede så de ikke hele akvariet er

Du skal begrænse tilførselen af næringsstoffer.
Det kan ske ved at reducere fodringen og komme flere planter i akvariet.
Vandskifte er ikke nogen løsning, da der derved blot komer nye
næringsstoffer i akvariet.

Carsten

Fra : Søndergaard

Dato : 11-08-06 11:09

Carsten Gall skrev:
> [...]
> Det kan ske ved at reducere fodringen og komme flere planter i akvariet.
> Vandskifte er ikke nogen løsning, da der derved blot komer nye

Sørg for du ik har lyset tændt mere end 12 timer.
Indsæt flere algeædende fisk : 1 ekstra antennemalle, måske 3 platy til.
Sørg for du ik overfodre. (stop fodring de næste 3 dag, fiskene tager ik
skade)
Indsæt hurtigvoksende grønne planter som fx vandpest og vandbregne (de
tager næringsstofferne som algerne lever af)
Sørg for hyppige vandskift, for at få fortyndet ud i næringsstofferne -
da der ikke er næringsstoffer i vandhanevand skift straks 1/3 vand
og gør det derefter hver uge indtil det hjælper.
Rens filteret (rens svampene i akvarievand, ik for kraftigt)
Brug en slamsuger til at få en del af næringsstofferne ud af bundlaget.
Fjern også visne plantedele.

Søndergaard

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-08-06 14:36

> da der ikke er næringsstoffer i vandhanevand skift straks 1/3 vand

Det er da pudsigt at alger pludseligt kan blomstre op, når der kommer
friskt vand i et akvarie!

De sidste mange år har jeg rodet med saltvand, dog efter at have haft
ferskvand i rigtigt mange år.
I saltvand, vil der komme en explosiv algevækst, kort tid efter at man
har brugt postevand til et vandskifte.
Det skal dog siges at der er enorm forskel i drikkevandet landet over.
Så derfor kan mit svar være lige så rigtigt som dit.

Carsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-08-06 10:53

Eg Egemarke skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvad kan jeg gøre for at holde algerne nede så de ikke hele
> akvariet er grønt ??
> MvH Eg

Alger kommer af for meget eller for dårligt lys og/eller for
meget næring i vandet.

Så kig på følgende:

Lys:
Undgå direkte sollys
Kunstlys max 10-12 timer i døgnet
Undgå "dårlige" lysstofrør som f.x. Grolux og lign.
Hvis lysstofrørene er over et år gamle - så skift dem selvom de
stadig lyser.

Fodring:
Max 1-2 gange i døgnet o og kun hvad der bliver spist med det
samme

Vandskifte:
Sug skidtet op, hvis der er noget på bunden og skift samtidig
noget af vandet - med selskabsfisk behøver du ikke skifte vand
bare for vandskiftes skyld, når først akvariet "fungerer".

Gødning:
Lidt gødning til planterne er OK - men først når planterne gror
ordentligt - ellers kan de ikke optage næringen og den bruges i
stedet af algerne.
Undgå de "vidundermidler" som akvariepusherne prøver at prakke en
på til "vandforbedring" - de kan skade mere en gavne og er
normalt i bedste fald overflødige.

Det var bare lige de førset ting, der faldt mig ind

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : BuFFer

Dato : 06-09-06 14:37

> Hvad kan jeg gøre for at holde algerne nede så de ikke hele akvariet er
> grønt ??

Jeg havde samme problem, og uden at vide at amino rejer spiser alger købte
jeg dem for sjov.
6 stk.
Efter 1 uge var algerne halveret og efter 14 dage ingen alger tilbage på
planter, sten rødder!
(pånær det på glasset som er nemt at fjerne)

Det er 1 år siden nu og jeg har ikke set skyggen af alger på andet end
glasset og det er i et begrænset omgfang.