Atkins - dl og gram måling
Fra : Dan

Dato : 06-08-06 07:35

Hej allesammen

Jeg er i færd med at læse den gode doktor Atkins' bog og skulle lige
høre...når der står "dl" over det hele, så betyder det rent faktisk de gram,
man kan se på sin køkkenvægt, ikke sandt? 1 dl = 100g, skulle jeg mene...

Bare sådan for lige at udrydde misforståelser af vejen...

På forhånd tak

Dan

Fra : enkvinde

Dato : 06-08-06 09:12

> [...]
> mene...
>
> Bare sådan for lige at udrydde misforståelser af vejen...

Hej Dan

En deciliter vand vejer 100 gram, men du kan ikke automatisk regne med at
alt andet også vejer 100 gram.

Lad mig illustrerer det. Du tager et deciliter mål og fylder det op med bly.
Derpå tager du et nyt decilitermål og fylder med dun. Hvilket tror du vejer
mest ? Mindst ?... og mon nogen af dem vejer 100 gr?

Samme princip er gældende for madvarer. Vægtfylden er forskellig alt efter
hvilket produkt der er tale om, så derfor kan du ikke bare regne med, at 1
deciliter er lige 100 gram.

Hilsen Eva

Fra : Dan

Dato : 09-08-06 09:03

> Samme princip er gældende for madvarer. Vægtfylden er forskellig alt efter
> hvilket produkt der er tale om, så derfor kan du ikke bare regne med, at 1
> deciliter er lige 100 gram.

Ok, har du så nogen bud på, hvor meget "1 dl salat" vejer ??

Hilsen

Dan

Fra : enkvinde

Dato : 09-08-06 09:42

> Ok, har du så nogen bud på, hvor meget "1 dl salat" vejer ??

Hej Dan

Hvor meget 1 dl salat vejer?... Hmm... aner det ikke, men tror ikke det er
ret meget Måske du skulle gemme decilitermåletvæk og erstatte det med en
vægt i stedet, hvis du virkelig vil veje din mad.

Men hvorfor gør du det så besværligt for dig selv? En af de rigtig dejlige
ting på Atkins er jo netop at man ikke behøver at veje alt hvad man spiser,
men kan spise til man er mæt, hvis man bare holder sig til de få simple
principper som han lægger for dagen.

Det eneste jeg talte var kulhydrater og det var hurtig overstået, når man
ikke må overstige 20 gr om dagen. Hvis du har brug for lidt inspiration til
nem og lækker Atkins mad, så er du velkommen til at stikke hovedet ind på
min side http://home20.inet.tele.dk/quinden/ hvor jeg har lagt en stak
dejlige opskrifter til fri afbenyttelse.

Ellers er en god hjælp netop til at finde kulhydratindholdet i kosten,
fødevaredatabankens hjemmeside http://www.foodcomp.dk/fvdb_namesearch.asp
hvor man kan slå stort set alle mad og drikkevarer op og læse hvad de
indeholder.

Held og lykke med din kostomlægning.
Hilsen Eva

Fra : Dan

Dato : 09-08-06 23:26

Takker!

Dan

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-08-06 04:00

Dan <no@spam.thankyou.com> wrote:

> [...]
> man kan se på sin køkkenvægt, ikke sandt? 1 dl = 100g, skulle jeg mene...

1 deciliter er en tiendedel af en lite, og hvis det er vand du vejer,
ja, så er 1 dl = 100 gram. Ellers ikke.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They