Spørgsmål til HP SmartArray
Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 04-08-06 13:13

Hejsa.
Jeg håber dette er den rigtige gruppe at stille dette spørgsmål:

Jeg står i den situation at C-partitionen på min server er ved at løbe tør
for plads, og det skal jeg have gjort noget ved.
Jeg er efter at have googlet lidt, kommet frem til at klone-metoden (vha.
Ghost) er den mest sikre. (Microsoft har disk partitionsværktøjet
diskpart.exe til at udvide partitioner med, men det virker tilsyneladende
ikke på boot/system-partitioner).
Der er tale om en HP Proliant ML350 med en SmartArray controller og plads
til 6 diske.
Pt. er disk-konfiguration således:

3x36GB 15Krpm diske:
RAID5: C-part (12GB), D-part (22GB)
RAID5: F-part (34GB)

3x36GB 10Krpm diske:
RAID: E-part (68GB)

Min plan er at erstatte de 3x36 15Krpm diske med 3x72GB 15Krpm diske i ét
RAID5.
Jeg vil gøre det på den måde, at jeg vil midlertidigt tage de 3x36 10Krpm
diske ud af serveren, montére de nye 3x72GB 15Krpm diske, lave ét nyt RAID5,
boote med WinPE (BartPE), køre Ghost32.exe og klone C, D og F partitionerne
til det nye RAID5 drev.
Så langt VED jeg det vil virke, MEN jeg er i tvivl om serveren vil "smide"
opsætningen" af de 3x36GB 10Krpm diske (E-part) som jeg midlertidigt vil
udtage af serveren for at klone de andre partitioner.
Nogen der kan svare på det (HP support kan ikke)??

mvh.
Ulrik Andreassen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-08-06 16:44

"Ulrik Andreassen" <ulrik@s-andreassen.dk.fjern.selv.dette> skrev i en
meddelelse news:44d339cb$0$20255$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> udtage af serveren for at klone de andre partitioner.
> Nogen der kan svare på det (HP support kan ikke)??

de burde serveren ikke gøre - fordi konfigurationen ligger også på diskene
så i det du sætter dine diske i bør den blot finde dit array igen (jeg tror
ikke den smider det , men blot sætter det til defunc uden jeg har afprøvet
det i praksis).
Vil du være helt sikker kunne du jo ghoste til et netværksdrev - rive de
gamle diske - sætter nye diske i og opsætte array - restore fra
netværksdrev.
Skulle din controller mod forventning smide de øvrige diske kan du jo bare
resette controlleren - sætte diske i og lade den indlæse config igen.

Men as always - sørg for en komplet backup af hele systemet hvis nu du
skulle komme til at vælge en forkert disk eller part.

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 06-08-06 10:01

Hej Dennis.
God idé med at klone til netværksdrev - den tror jeg at jeg vil bruge
(mærkeligt at jeg ikke lige selv havde tænkt på den mulighed ... så er
jeg fri for risikoen med at controlleren smider opsætning af det ene RAID.
Så håber jeg bare at det går næsten lige så stærkt via Gigabit-LAN som
disk-disk.
-Ulrik

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:44d4bcca$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-08-06 14:15

"Ulrik Andreassen" <ulrik@s-andreassen.dk.fjern.selv.dette> wrote:

>Så langt VED jeg det vil virke, MEN jeg er i tvivl om serveren vil "smide"
>opsætningen" af de 3x36GB 10Krpm diske (E-part) som jeg midlertidigt vil
>udtage af serveren for at klone de andre partitioner.

Opsætningen er gemt på diskene. Så sålænge du sætter dem tilbage i de
samme SCSI ID'er så vil den huske det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 07-08-06 07:49

Hej Kim.
Du lyder sikker i din sag. Også selv om jeg har lavet et andet RAID (med 3
nye diske) på de SCSI ID'er som det RAID jeg midlertidigt har udtaget har?
Og hvad så når det nye RAID5 (3x72GB) skal flyttes op i de bays hvor det
oprindelige system med 2xRAID5 sad (jeg mener: det er så nye SCSI ID'er de
bliver flyttet op til)? Kan du følge mig?
-Ulrik

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-08-06 08:28

"Ulrik Andreassen" <ulrik@s-andreassen.dk.fjern.selv.dette> wrote:

>Du lyder sikker i din sag.

Ja. HP (Compaq) har så længe jeg kan huske gemt opsætningen på
diskene. Det var i tidernes morgen en af de helt store fordele på
deres (Compaqs) controllers, idet det var let at flytte diske til en
anden server eller skifte / opgradere en controller.

>Også selv om jeg har lavet et andet RAID (med 3
>nye diske) på de SCSI ID'er som det RAID jeg midlertidigt har udtaget har?

Det er lige meget sålænge diskene sættes i på samme måde igen.

>Og hvad så når det nye RAID5 (3x72GB) skal flyttes op i de bays hvor det
>oprindelige system med 2xRAID5 sad (jeg mener: det er så nye SCSI ID'er de
>bliver flyttet op til)? Kan du følge mig?

Opsætningen gemmes som sagt på diskene. Sålænge du sætter diskene
tilbage i de bays de kom fra, så vil de have de samme ID's som da du
tog dem ud - og så vil det virke. Det vil også virke at sætte dem i en
anden server for den sags skyld, sålænge RAID controlleren er
kompatibel.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 07-08-06 09:02

> [...]
> tog dem ud - og så vil det virke. Det vil også virke at sætte dem i en
> anden server for den sags skyld, sålænge RAID controlleren er

OK, men de kommer jo netop ikke i samme bays igen. Jeg må hellere holde mig
til kloning via netværket....
Ellers tak for de hurtige svar...

-Ulrik