Kage contra slik?
Fra : bj

Dato : 02-08-06 19:55

Hvis man spiser 100 gram kage eller 100 gram slik (vingummi, lakrids, andet
slik bar bare ikke skumfiduser med chokoladeovertræk, men generelt "rent
slik"), hvad er forskellen på de 2 usunde ting?

Jeg tænekr på rent kaloriemæssigt? Jeg tænker selv, at slik vil være mindre
kaloriefyldt end kage, da der sikkert er meget mere fedt i kage..

kan nogen uddybe dette for mig eller henvise til link. Det jeg tænker på er,
at det måske ville være mere hensigstmæssigt at "synde" med "rent slik" i
stedet fr kage, hvis man absolut skal snde..

mvh

bj

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-06 21:52

bj skrev den 02-08-2006 20:55:
> [...]
> at det måske ville være mere hensigstmæssigt at "synde" med "rent slik" i
> stedet fr kage, hvis man absolut skal snde..

Det kommer jo an på hvad kagen er lavet af, samt hvor stort et stykke du
tager.

Du kan forholdsvis nemt selv regne ud, hvad der er i kagen (altså hvis
du laver den selv og bruger ingredienser med kendte energifordelinger).

Pr 100 gram

Sukker 400 kalorier
Smør 720 kalorier
Chokolade (Marabou mørk, 70%): 590 kalorier
Hvedemel ca. 1400 kj divideret med 4 = ca. 350 kalorier

Hvis du laver en kage med 100 gram af hver ingrediens så får du altså ca
2060 kalorier på 400 gram kage. Eller på 100 gram kage = ca. 515 kalorier.

Tager man så Haribo Lakridsæg, så indeholder 100 gram lakridsæg 332
kalorier.

Ud fra ovenstående, så er lakridsægene et bedre alternativ end kagen jeg
har beskrevet (om der så findes en kage som så indeholder nævnte
ingredienser med samme fordeling skal jeg ikke kunne sige).

Jeg håber ovenstående er nogenlunde forståelig

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : bj

Dato : 04-08-06 13:17

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Carsten Riis
> www.de3faktorer.dk
> Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Hej Carsten
Ja, dete r fuldt forståeligt hvad du har skrevet. Det korte af det lange så
vil jeg mene at slik som vingummi, lakrids, sukkerbolcher (hårde
suttebolcher) uden sukker, hmm, og deslige alt andet lige er mere
kaloriefattige end kage uanset.

Jeg går og overvejer hvad jeg skal...jeg har ikke rørt slik i 10 da vi kom
til april i år, så nu er det blevet lidt af en principsag, men ikke på
bekostning af at tabe de sidste 5-6 kg, jeg gerne vil smide. Kan det lade
sig gøre ved at lægge kage på hylden og indtage fornuftig mængde slik er det
jo også værd at over veje...på den anden side, ville det jo bare være langt
nemmere, rent kaloriemsæssigt at holde sig fra begge dele!!!

mvh.

bj

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-08-06 06:29

Hej bj

Der er ingen tvivl om at det er bedst at holde sig fra begge dele, men jeg
vil nu alligevel påstå at et lille stykke kage er bedre for kroppen fremfor
slikket.

Forklaring: Ved indtagelse af slik påvirkes blodsukkeret negativt og
samtidig er der absolut ingen næring i slik, det man populært kalder for
"tomme" kalorier. Ved indtagelse af kage, vil blodsukkeret ikke blive
påvirket i samme grad, men til gengæld "feder" det mere, men på den anden
side, er det muligt at lave kage med en masse god næring i, på trods af de
mange kalorier.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling - og det skal jeg jo, jvf. signatur
:) - så vil jeg anbefale at spise et lille stykke kage en gang imellem og så
helt droppe slik (og hvidt sukker generelt) og så ellers tilfredsstille den
søde tand ved hjælp af frugt etc.

Men husk at hvis din kost ellers er i orden, må man godt "synde" lidt en
gang imellem.

Håber du kan bruge svaret.

Med venlig hilsen

Thomas Hansen