Hvilken DataBase?
Fra : Mads Aggerholm

Dato : 01-08-06 17:54

Hej,

Vær hilset!

Jeg håber dette er den rigtige gruppe til dette spørgsmål:

I forbindelse med en lille applikation skal jeg have en database tilknyttet.
Jeg mener der er adskillige muligheder, bl.a. Access, Oracle, osv.

Når jeg skal kunne håndtere op mod 500.000 records, og mange updates,
hvilken database vil så være den hurtigste?
Eller har det overhovedet nogen betydning?

Det skal lige siges at det vil være kun én tabel, og det er kun ét af
felterne i denne som vil blive update'et en del på.

Personligt hælder jeg mest til Access, mest fordi jeg kender den i forvejen.

Kan nogen hjælpe med det?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-08-06 20:45

Mads Aggerholm wrote:
> [...]
> felterne i denne som vil blive update'et en del på.
>
> Personligt hælder jeg mest til Access, mest fordi jeg kender den i forvejen.

Hvor mange er 'mange updates'? 10 i sekundet? 5 om dagen?

Du skal vælge den, du har mest lyst til

Som beskrevet er opgaven overskuelig for alle databaser uanset mærke.
Eneste undtagelse kan være, hvis opdateringerne sker fra flere
forskellige programmer. Så kommer der et aspekt ind omkring låsning af
tabeller, som du skal være opmærksom på.

Men ellers er Access et udmærket valg- og nok det hurtigtste at udvikle
- hvis applikationen laves i VB

mvh
Krabsen

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 02-08-06 06:42

Gert Krabsen skrev:

> Hvor mange er 'mange updates'? 10 i sekundet? 5 om dagen?

Hej Gert, tak for dit svar.

På hele tabellen vil der maksimalt kunne være 8.000 updates om dagen,
og det lyder muligvis ikke af så meget.

Humlen ligger i, at NÅR én record opdateres skal det helst gå med en
fornuftig hastighed af hensyn til svartid.
0.1 - 0.5 sek. er nok det maksimalt tilladte tidsforbrug for én
opdatering.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-08-06 07:42

Mads Aggerholm wrote:

> Hej Gert, tak for dit svar.
>
> På hele tabellen vil der maksimalt kunne være 8.000 updates om dagen,
> og det lyder muligvis ikke af så meget.

Altså i snit en opdatering hver 3.-4. sekund. Ingen problem. Har haft en
386-PC til at opdatere med ca. 4 nye records i sekundet + det løse, uden
den fik åndenød..

> Humlen ligger i, at NÅR én record opdateres skal det helst gå med en
> fornuftig hastighed af hensyn til svartid.
> 0.1 - 0.5 sek. er nok det maksimalt tilladte tidsforbrug for én
> opdatering.

Igen ingen problem, hvis ellers tabellen er konstrueret rigtigt (læs:
med index på de nødvendige felter)

Hvorfor er opdateringshastigheden så vigtig? Står der en anden
applikation og lytter?

/Krabsen

Fra : Hykke

Dato : 02-08-06 11:31

Hej Mads

Jeg ville nok i hvert fald ikke vælge access, da den knapt nok kan
kaldes en database (Min erfaring er at det er en udemærket single-user
database...)

Men de krav du beskriver kan sagtens overholdes af alle de databaser
jeg kender
(Oracle, SQL server, DB2, MySQL + flere)

Mvh.
Jens Hykkelbjerg

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 02-08-06 14:08

Gert Krabsen wrote:

> Hvorfor er opdateringshastigheden så vigtig? Står der en anden
> applikation og lytter?

Nej, det er "bare" et spørgsmål om hvor længe brugeren skal vente
på svar.
Men der er mere i det end som så. Man kan principielt godt have 20
brugere til at sende en opdatering "på een gang", men på grund af
<længere forklaring> kommer de til at ligge i kø og blive behandlet
en ad gangen.
Hvis en opdatering så tager f.eks. to sekunder, vil den sidste person
komme til at vente i 40 sekunder på svar.
Og det er for længe.

/Mads

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 02-08-06 14:12

Hykke wrote:
> (Oracle, SQL server, DB2, MySQL + flere)

Okay.
Jeg glemte vist også at tilføje:
Den skal helst være gratis! (Access undtaget, idet jeg allerede har
den).

Hvilke af ovennævnte koster penge?

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 19:14

"Mads Aggerholm" <mads.aggerholm@gmail.com> wrote in message

>Okay.
>Jeg glemte vist også at tilføje:
>Den skal helst være gratis! (Access undtaget, idet jeg allerede har
>den).

>Hvilke af ovennævnte koster penge?

Tag MySQL. Er gratis. Leverer ydelse som de dyre.

mvh
///M

Fra : Jens Brandt

Dato : 14-08-06 13:15

du kan jo også anvende Microsoft SQL server 2005
den findes i en Express edition som er gratis at anvende.

den kan downloades her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=220549b5-0b07-
4448-8848-dcc397514b41&DisplayLang=en

-- Jens