Dyreplageri :-(
Fra : nana sørensen

Dato : 01-08-06 14:02

http://www.petcarecentral.com/hd-93255.html

Det er sgu da ikke okay, er det?

Fra : Bainz

Dato : 01-08-06 14:21

nej helt fair er det da ikke at smide fisk ned i en sådan lille bøtte.

Fra : Hagman

Dato : 01-08-06 15:27

Vildt.
....stakkels fisk ;)

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 01-08-06 16:48

Jeg ser nu ikke så meget galt i det, kampfisk bliver ofte holdt i meget
små beholder som dem på billedet.

Fra : nana sørensen

Dato : 01-08-06 21:26

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> wrote in message
> Jeg ser nu ikke så meget galt i det, kampfisk bliver ofte holdt i meget
> små beholder som dem på billedet.

Men man kan jo umuligt rense den og vandkvaliteten er vel heller ikke i top,
når det drejer sig om max 2 dl vand. Jeg syntes det ser ud til at fisken
ikke engang kan bevæge sig.

Fra : Søndergaard

Dato : 01-08-06 18:00

nana sørensen skrev:
> http://www.petcarecentral.com/hd-93255.html
>
> Det er sgu da ikke okay, er det?

en kampfisk som på billedet tager ik skade af det.. de går ofte på meget
lavt, iltfattigt og mudderet vand i naturen, på rismarkerne. De kan også
trække vejret i overfladen, da det er en labyrintfisk.

Men ville da være bange for at folk kunne finde på at putte andet end
kampfisk i, eller få forkerte ideer om fisk - af at have det.
- og smukt er det godt nok heller ik

Søndergaard

Fra : noone

Dato : 01-08-06 18:29

Nej, det er ikke ok.

> en kampfisk som på billedet tager ik skade af det..

Nej, og en kat eller en lille hun kan sikkert også overleve i et rum med
samme volumen som en ølkasse.

> de går ofte på meget
> lavt, iltfattigt og mudderet vand i naturen, på rismarkerne.

Rigtigt - i vandhuller på ned til typisk få hundrede liter vand - det er
der jo langt fra tale om her.

> De kan også
> trække vejret i overfladen, da det er en labyrintfisk.

Korrekt. De drukner faktisk, hvis man forhindrer dem at nå overfladen.

> Men ville da være bange for at folk kunne finde på at putte andet end
> kampfisk i, eller få forkerte ideer om fisk - af at have det.

Jeg kan nu komme i tanke om andre fisk, som ville kunne overleve her, men
det ville stadig være dyrplageri.

> - og smukt er det godt nok heller ik

Nej, folks ligegyldighed når det gælder hold af dyr er nogle gange
rystende.

noone

Fra : Søndergaard

Dato : 01-08-06 21:02

noone skrev:

> Nej, det er ikke ok.

> Nej, og en kat eller en lille hun kan sikkert også overleve i et rum med
> samme volumen som en ølkasse.

Er rimelig sikker på en kat, eller en hund ville tage skade af at være i
et ølkasse stort rum.
Dog er det meget normalt for forhandlere og opdrættere at holde kampfisk
i små beholdere, hvilket de mener fisken ikke lader sig genere, eller
tager skade af..
Beholdere som fx disse:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=4812
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=1821

Men syns selv det ser lidt forkert ud med en fisk i en så lille beholder
- det virker ik som dens natur at gå der...

> Rigtigt - i vandhuller på ned til typisk få hundrede liter vand - det er
> der jo langt fra tale om her.

> Korrekt. De drukner faktisk, hvis man forhindrer dem at nå overfladen.

ej, de dør nu ikke, da de også har gæller - udover gællerne har de også
et ekstra åndedrætsorgan (labyrinten).

> [...]
> det ville stadig være dyrplageri.

> Nej, folks ligegyldighed når det gælder hold af dyr er nogle gange

Søndergaard

Fra : noone

Dato : 01-08-06 22:17

> ej, de dør nu ikke, da de også har gæller - udover gællerne har de
> også et ekstra åndedrætsorgan (labyrinten).

Ikke desto mindre dør kampfisk over en størrelse på ca. 2 cm (her snakker
jeg om den almindelige kampfisk, som vi typisk ser i føromtalte små
beholdere - hanner af langt de fleste andre arter kampfisk kan uden
problemer holdes sammen). Som små unger ånder de udelukkende ved gæller,
men ved en størrelse omkring 10-12 mm er labyrintorganet tilstrækkeligt
udviklet til, at de kan begynde at bruge det. Efterhånden som de vokser,
tiltager brugen af labyrintorganet indtil de omkring ca.2 cm når dertil,
at de SKAL bruge labyrintorganet, da gællerne alene ikke længere kan
forsyne dem med tilstrækkelige mængder ilt.

Bortset fra egen erfaring med labyrintfisk gennem mere end 25 år kan jeg
eksempelvis referere fra en fortrinlig bog: 'The Siamese fighting fish -
its life cycle' af William White, Jr., Ph.D. Han beskriver meget
detaljeret om de fleste aspekter i kampfiskens liv. Blandt andet,
anbringer han en klar beholder med huller på 1 cm i diameter, som netop
er for små til, at fisk, der anbringes i boksen, kan komme ud, men store
nok til, at der er vandcirkulation i beholderen. I denne beholder
anbragte han (en af gangen) 25 forskellige kampfisk (Betta splendens) og
10 forskellige paradisfisk (Macropodus opercularis). Beholderen blev
derefter anbragt på bunden af skiftevis et 80 liters akvarium of et 400
liters akvarium. For at kontrollere, at der ikke i øvrigt var noget galt
i akvarierne, blev der sat andre fisk i akvarierne. Samtlige kamp- og
paradisfisk døde - nogle efter meget kort tid, hvor de brugte en masse
energi (og dermed ilt) på at prøve at slippe ud. Den, der holdt længst,
var en hunkampfisk, som passivt lagde sig på bunden af beholderen og
overlevede i 12 timer.

En anden grund til, at det er almindelig kendt, at kampfisk kan drukne,
er, at to hanner, der anbringes sammen, vil kæmpe til døden. Dette ender
i praksis altid med såkaldte mundkampe, hvor de to kampfisk bider fast i
munden på hinanden for dermed at forhindre modparten i at nå overfladen.
Den stærkeste vil dermed kunne overleve længest, mens den svageste
drukner.

Jeg kan finde andre referencer, der underbygger dette, men går ud fra, at
dette er nok?

noone

Fra : Søndergaard

Dato : 02-08-06 08:44

noone skrev:
> [...]
> drukner.
>
> Jeg kan finde andre referencer, der underbygger dette, men går ud fra, at

okay
læste bare denne artikel af Dwayne Butler:
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/bettasplendens.htm
hvor der stod: "Den har et hulrum i hovedet, labyrinten, som gør det
muligt for den at indtage og udnytte atmosfærisk luft. Det foregår på
den måde, at den snapper en mundfuld luft fra overfladen. Men den har
også almindelige gæller, som gør at den kan udnytte ilten i vandet."

vidste ik den ik kunne nøjes kun med gællerne senere i livet.. der kan
man bare se..

Søndergaard

Fra : nana sørensen

Dato : 01-08-06 21:27

"Søndergaard" <bla@bla.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men ville da være bange for at folk kunne finde på at putte andet end
> kampfisk i, eller få forkerte ideer om fisk - af at have det.

Jeg fandt faktisk samme akvarie et andet sted, hvor de skrev at det også var
til slørhaler. Spørgsmålet er nok heller ikke om de tager skade af det.
Overleve er ikke det samme som trives.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 01-08-06 22:57

nana sørensen skrev:
> http://www.petcarecentral.com/hd-93255.html
>
> Det er sgu da ikke okay, er det?

Nej, det syntes jeg ikke. Jeg prøvet altid at give mine dyr (om det så
er fisk, hund, kat eller hest) noget der ligner deres naturlige habitat.
Hestene kommer på græs og kattene går fint ud og ind.
Kampfisker en en lav vand fisk, og kræver der for ikke meget plads, men
det fortjener ikke at blive indespæret i så små beholdere. Det ligner
slet ikke dens natur. (og så skal plastik pis med svampe bob firkant og
andre meningsløse figurer bare forbydes, de er så forfærdelige)

Mikkel

Fra : nana sørensen

Dato : 01-08-06 23:16

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> wrote in message

> [...]
> ikke dens natur. (og så skal plastik pis med svampe bob firkant og andre
> meningsløse figurer bare forbydes, de er så forfærdelige)

Jeg kunne ikke læse mig frem til hvor meget den ananans-lignende rædsel
indeholdt af vand, men for mig så det ud som et par decilitet. Wow... Og så
i sådan et monstrum. Men okay, fisken dør nok inden barnet bliver træt af
den.
Vi har en masse dyr, faktisk rigtigt mange, og de får sgu også så tæt på
deres naturlige miljø. Dyr der er helt umulige at møde i disse krav er bare
ikke kæledyrsegnede.