kampfisk
Fra : nana sørensen

Dato : 29-07-06 18:54

Hej gruppe

Jeg har en masse små akvarier stående uden noget i, og så nogle kampfisk i
dyrehandleren forleden. Jeg har haft fisk før men ikke noget kompliceret og
det med pumper og varmelegemer ved jeg intet om. Jeg er dog med på at
kampfiskehanner ikke kan holdes sammen, og at hunner kan stresses ihjel af
aktive hanner. Planen er at have et par hanner hver for sig. Det med at
yngle kan de evt gøre i vores store akvaterrarie, hvis forholdene er
rigtige. Det drejer sig om et akvaterrarie, dvs terrarie med vand bunden,
lavere end det er højt, altså vanddelen, med forholdsvist surt vand. Ville
hunnerne kunne bo der, eller er hunner også megeet territoriale?

1. Hvor finder jeg små varmelegemer til små akvarier? De skal jo helst ikke
fylde hele lortet, så jeg ville helst undgå sådan en kæmpe varmepind som jeg
kunne se ved at google varmelegemer.

2. Kan jeg have et par akvarier stående ved siden af hinanden, eller vil
synet af en anden kampfisk alene kunne pisse fiskene af? Jeg så noget om at
man skal passe på med spejle, da kampfisk opfatter sig selv som en rival.

3. Kan jeg evt. bruge de der flade varmemåtter af plastic til at varme
akvarierne op med? Jeg tænke at lægge det under akvariet, eller måske endda
bruge varmeledning i passende kruseduller indtil vandtemperaturen passer.

Ellers noget jeg bør vide? Jeg må indrømme at jeg ikke ønsker et 750 liters
akvarie midt i stuen. Jeg er mere tiltrukket af forholdvist små tæt
beplantede akvarier med en enkelt fin fisk i.

Mvh. Nana

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-07-06 21:10

nana sørensen wrote:

> [...]
> synet af en anden kampfisk alene kunne pisse fiskene af? Jeg så noget om
> at man skal passe på med spejle, da kampfisk opfatter sig selv som en

Hvis du stiller dem sådan, vil de ikke lave meget andet end at stå og puste
sig op foran hinanden. Det ser sjovt ud, men det stresser nok fiskene for
meget på længere sigt. Et ark karton løser let det problem.

> [...]
> akvarierne op med? Jeg tænke at lægge det under akvariet, eller måske
> endda bruge varmeledning i passende kruseduller indtil vandtemperaturen

Det lyder egentlig meget smart, men det er nok godt at have en termostat i
vandet.

http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=206

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]