/ Forside / Teknologi / Hardware / Server / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Server
#NavnPoint
dk 1398
EXTERMINA.. 1330
webnoob 1267
o.v.n. 820
stone47 800
Klaudi 720
severino 580
granner01 580
rotw 500
10  Uffe29 470
Central Tape backup af flere servere
Fra : Niels Munk


Dato : 25-07-06 13:04

Hej i gruppen!

Kan subj. lade sig gøre?

Scenarie er følgende:

Der haves 3 servere med en lille TB diskplads hver.
Derudover kommer en NAS hvoraf der også skal tages
backup.

Det hele befinder sig i samme skab.

Umiddelbart har jeg kigget på:
http://www.quantum.com/Products/Autoloaders/SuperLoader3/Index.aspx
Ser dog ikke ud til at være min løsning :(

Jeg vil gerne ha' taget backup af det hele i én backupløsning/tapestation.

Kan det lade sig gøre og hvordan?

På forhånd tak

/Niels Munk



 
 
isfugl (25-07-2006)
Kommentar
Fra : isfugl


Dato : 25-07-06 13:14

Niels Munk wrote:

> Hej i gruppen!
>
> Kan subj. lade sig gøre?
>
> Scenarie er følgende:
>
> Der haves 3 servere med en lille TB diskplads hver.
> Derudover kommer en NAS hvoraf der også skal tages
> backup.
>
> Det hele befinder sig i samme skab.
>
> Umiddelbart har jeg kigget på:
> http://www.quantum.com/Products/Autoloaders/SuperLoader3/Index.aspx
> Ser dog ikke ud til at være min løsning :(
>
> Jeg vil gerne ha' taget backup af det hele i én backupløsning/tapestation.
>
> Kan det lade sig gøre og hvordan?
>
> På forhånd tak
>
> /Niels Munk

Naturligvis kan det lade sig gøre, men hvilken løsning du skal vælger kommer
jo an på hvilket OS du køre på de server..

--
steffen

Niels Munk (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 25-07-06 13:24

"isfugl" <news@kva-ek.dk-ælavesudenbindestreg> skrev i en meddelelse
news:44c60ace$0$12707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Naturligvis kan det lade sig gøre, men hvilken løsning du skal vælger
> kommer
> jo an på hvilket OS du køre på de server..

Der vil køre Windows 2003, og Windows 2003 SBS på maskinerne

Kom endelig med forslag, ikke nødvendigvis super specifikke, men
evt. bare en indgangsvinkel til at løse problematikken.

/Niels Munk



Claus Albæk (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus Albæk


Dato : 25-07-06 13:30

Niels Munk wrote:
> "isfugl" <news@kva-ek.dk-ælavesudenbindestreg> skrev i en meddelelse
> news:44c60ace$0$12707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Naturligvis kan det lade sig gøre, men hvilken løsning du skal vælger
>> kommer
>> jo an på hvilket OS du køre på de server..
>
> Der vil køre Windows 2003, og Windows 2003 SBS på maskinerne
>
> Kom endelig med forslag, ikke nødvendigvis super specifikke, men
> evt. bare en indgangsvinkel til at løse problematikken.
>
> /Niels Munk
>
>

Veritas NetBackup og en robot med plads nok. så er den sag ordnet.

Niels Munk (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 25-07-06 13:59

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
news:44c60f13$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> Veritas NetBackup og en robot med plads nok. så er den sag ordnet.

Hvordan fungerer det i praksis?
Skal man have en dedikeret maskine til at styre backup'en så?

Trækker NetBackup'en så data'ene gennem neværket via noget
netværksdrev, og videre til tape-backup'en eller hur?

Kender overhovedet ikke noget til NetBackup, så uddyb gerne lidt :)

/Niels Munk



Claus Albæk (27-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus Albæk


Dato : 27-07-06 09:32

Niels Munk wrote:

> Hvordan fungerer det i praksis?
> Skal man have en dedikeret maskine til at styre backup'en så?

Ja, det er praksis at have en decideret (eller endda flere) backup
server. en media server til robotten og en server der tager sig af alt
det andet er den mindste norm.

> Trækker NetBackup'en så data'ene gennem neværket via noget
> netværksdrev, og videre til tape-backup'en eller hur?

Man installerer nogle agenter på de maskienr der skal tages backup af og
så kører det via den vej. man kan self. også tage backup af stier osv.
men agenterne er nu at foretrække vil ejg mene.

> Kender overhovedet ikke noget til NetBackup, så uddyb gerne lidt :)

pruh, der er ikke meget NetBackup ikke kan, så er vi oppe i nogle store
systemer som jeg ikke har kendskab til.

mvh.
Claus

Jacob Bunk Nielsen (25-07-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 25-07-06 18:32

"Niels Munk" <spam*filter*@sejeniels.dk> writes:

> Kan subj. lade sig gøre?

Ja, men hvad er dit budget? Backupløsninger varierer meget i
funktionalitet, kapacitet og pris.

Vi bruger fx et tapelibrary med LTO3 bånd og EMC²/Legato Networker.
Networker er relativt dyr i anskaffelse.

Når du skal vælge kapacitet på dit library skal du give dig til at
regne på hvor tit du vil tage backup, om du vil bruge inkrementiel
backup og hvor langt tilbage du vil have siddende online i dit
library.

Men vær forberedt på at god backup er ofte er dyrt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Live in a world of your own, but always welcome visitors.

Niels Munk (27-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 27-07-06 09:14

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m31ws9bnfb.fsf@paven.bunk.cc...

> Ja, men hvad er dit budget? Backupløsninger varierer meget i
> funktionalitet, kapacitet og pris.

Som det er pt. er budgettet mere eller mindre underordnet.
Selvfølgelig skal der ikke bruges flere penge end højst nødvendigt.


> Vi bruger fx et tapelibrary med LTO3 bånd og EMC²/Legato Networker.
> Networker er relativt dyr i anskaffelse.

Ok


> Når du skal vælge kapacitet på dit library skal du give dig til at
> regne på hvor tit du vil tage backup, om du vil bruge inkrementiel
> backup og hvor langt tilbage du vil have siddende online i dit
> library.

Der tages fuld backup, hver dag og gemmes derefter i en uge (7 dage).


> Men vær forberedt på at god backup er ofte er dyrt.

Det er jeg klar over. Sådan er det jo med alle former for redundans.
Det koster typisk en arm, uden at man reelt får andet end sikkerhed.


/Niels Munk



Jesper Hartoft (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hartoft


Dato : 28-07-06 19:58

Niels Munk wrote:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> news:spamdrop+m31ws9bnfb.fsf@paven.bunk.cc...
>
>> Ja, men hvad er dit budget? Backupløsninger varierer meget i
>> funktionalitet, kapacitet og pris.
>
> Som det er pt. er budgettet mere eller mindre underordnet.
> Selvfølgelig skal der ikke bruges flere penge end højst nødvendigt.
>
>
>> Vi bruger fx et tapelibrary med LTO3 bånd og EMC²/Legato Networker.
>> Networker er relativt dyr i anskaffelse.
>
> Ok
>
>> Når du skal vælge kapacitet på dit library skal du give dig til at
>> regne på hvor tit du vil tage backup, om du vil bruge inkrementiel
>> backup og hvor langt tilbage du vil have siddende online i dit
>> library.
>
> Der tages fuld backup, hver dag og gemmes derefter i en uge (7 dage).

Dvs. du kan ikke hente ting tilbage hvis de er mere end 7 dage gamle ??

--

Mvh
Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Niels Munk (31-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 31-07-06 08:14

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse
news:44ca5e30$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Der tages fuld backup, hver dag og gemmes derefter i en uge (7 dage).
>
> Dvs. du kan ikke hente ting tilbage hvis de er mere end 7 dage gamle ??

Det er lige præcis hvad det vil sige :)

/Niels Munk



Jesper Hartoft (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hartoft


Dato : 01-08-06 23:05

Niels Munk wrote:
> "Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse
> news:44ca5e30$0$13989$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>> Der tages fuld backup, hver dag og gemmes derefter i en uge (7 dage).
>> Dvs. du kan ikke hente ting tilbage hvis de er mere end 7 dage gamle ??
>
> Det er lige præcis hvad det vil sige :)

Det har jeg godt nok aldrig oplevet nogen kunne leve med, men du har nok
et specielt behov

--

Mvh
Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Jacob Bunk Nielsen (27-07-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-07-06 10:33

"Niels Munk" <spam*filter*@sejeniels.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
>
>> Når du skal vælge kapacitet på dit library skal du give dig til at
>> regne på hvor tit du vil tage backup, om du vil bruge inkrementiel
>> backup og hvor langt tilbage du vil have siddende online i dit
>> library.
>
> Der tages fuld backup, hver dag og gemmes derefter i en uge (7 dage).

Det lyder som en enormt simpel backup-strategi (hvilket bestemt ikke
er en dårlig ting). Så er det ganske sikkert overkill at kaste sig ud
i noget alt for dyrt backup-software såsom Networker og andre i samme
prisklasse.

--
Jacob - www.bunk.cc
Server depressed, needs Prozak

Martin Arendten (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Arendten


Dato : 28-07-06 14:08

On 2006-07-25, Niels Munk <spam*filter*@sejeniels.dk> wrote:
> Hej i gruppen!
>
> Kan subj. lade sig gøre?
>
> Scenarie er følgende:
>
> Der haves 3 servere med en lille TB diskplads hver.
> Derudover kommer en NAS hvoraf der også skal tages
> backup.
>
> Det hele befinder sig i samme skab.
>
> Umiddelbart har jeg kigget på:
> http://www.quantum.com/Products/Autoloaders/SuperLoader3/Index.aspx
> Ser dog ikke ud til at være min løsning :(
>
> Jeg vil gerne ha' taget backup af det hele i én backupløsning/tapestation.
>
> Kan det lade sig gøre og hvordan?
>
Nu har jeg ikke selv haft tid til at kigge på denne her men måske det var en
mulighed.
http://www.microsoft.com/windowsserversystem/dpm/default.mspx

/Martin
--
Martin Arendtsen
------------------
They're coming to take me away ha-ha

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste