blå diode og alger
Fra : Søndergaard

Dato : 23-07-06 08:37

Vil sætte en blå diode til mit akvarie, som nattelys.
Nogle der ved om det kan skabe algeproblemer?

altså om alger kan gro ved lyset fra en blå diode?

Søndergaard

Fra : Steen Suder

Dato : 23-07-06 15:45

Hej,

Søndergaard wrote:

> Vil sætte en blå diode til mit akvarie, som nattelys.
> Nogle der ved om det kan skabe algeproblemer?
>
> altså om alger kan gro ved lyset fra en blå diode?

Hvis der bare er tale om en blå diode af normal (lille) styrke, så er der
ikke noget at frygte.

Men hvorfor nattelys?

--
Steen Suder

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 23-07-06 17:20

Steen Suder wrote:
> Hej,

> Hvis der bare er tale om en blå diode af normal (lille) styrke, så er der
> ikke noget at frygte.
>
> Men hvorfor nattelys?

For det ser jo meget hyggeligt/godt ud:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2788&postdays=0&postorder=asc&start=75

Mathias Mejborn
mathias@mejborn.dk
http://mejborn.dk

Fra : Søndergaard

Dato : 23-07-06 17:53

Steen Suder skrev:
> Hej,

> Hvis der bare er tale om en blå diode af normal (lille) styrke, så er der
> ikke noget at frygte.
>
> Men hvorfor nattelys?

jep, som mejborn siger, det ser rigtig fedt ud
Giver en helt anden stemning ved akvariet om aftenen / natten

men mere vigtigt er det for at mine fisk skal kunne se hvor de er.. så
de ik bumper ind i ruden under en jagt, eller ligende. (mbunaer)

Søndergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-07-06 18:40

Søndergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> jep, som mejborn siger, det ser rigtig fedt ud
> Giver en helt anden stemning ved akvariet om aftenen / natten

Rimelig godt argument, hvis du er oppe om natten.

> men mere vigtigt er det for at mine fisk skal kunne se hvor de
> er.. så de ik bumper ind i ruden under en jagt, eller ligende.
> (mbunaer)

Fiskene er fløjtende ligeglade - lyset er kun til ære for dig.

Men om det giver alger - tjah - hvis der er så meget lys, at du
kan se ved det - så vil det sikkert også give alger.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Søndergaard

Dato : 23-07-06 18:46

Jan Vestergaard skrev:

> Rimelig godt argument, hvis du er oppe om natten.

ja, jeg er oppe efter mit alm lys er slukket i akvariet.

> Fiskene er fløjtende ligeglade - lyset er kun til ære for dig.

det er der så delte meninger om...

> Men om det giver alger - tjah - hvis der er så meget lys, at du kan se
> ved det - så vil det sikkert også give alger.
>
> Jan

Søndergaard

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 23-07-06 18:47

Jan Vestergaard wrote:

> Rimelig godt argument, hvis du er oppe om natten.

Ja hvis man har akvariet ved sin seng!!

> Fiskene er fløjtende ligeglade - lyset er kun til ære for dig.

Gør jo heller ikke noget det er pænt at kigge på.

> Men om det giver alger - tjah - hvis der er så meget lys, at du kan se
> ved det - så vil det sikkert også give alger.
>
> Jan

Jeg tror ikke du skal være nervøs for algevækst, har søgt lidt rundt på
nettet og der er mange der har gjort det samme som dig.

Mathias Mejborn
mathias@mejborn.dk
http://mejborn.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-07-06 13:52

Søndergaard wrote:

> Vil sætte en blå diode til mit akvarie, som nattelys.
> Nogle der ved om det kan skabe algeproblemer?
>
> altså om alger kan gro ved lyset fra en blå diode?

Ikke nok til at det er et problem. Bruger det selv i mit ene akvarie. Hvis
du har en luftsten i akvariet ser det godt at lade boblerne komme op under
dioderne. Især hvis du blander flere farver.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jeppe Holm

Dato : 25-07-06 10:13

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> du har en luftsten i akvariet ser det godt at lade boblerne komme op under
> dioderne. Især hvis du blander flere farver.

Stresser det ikke fiskene at de ikke får det mørkt om natten?

mvh
Jeppe

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-07-06 23:26

Jeppe Holm wrote:

> Stresser det ikke fiskene at de ikke får det mørkt om natten?

Det tror jeg ikke. De opfører sig som de plejer, når akvarielyset er slukket
og lyset er tændt i stuen.