Lys og alger?
Fra : Lars O.

Dato : 21-07-06 08:27

Hvor stor indflydelse har lysstofrøret på dannelsen af alger?

Jeg døjer en del med alger i mit lille 54 l. selskabsakvarie. Jeg havde
egentlig givet sollyset skylden, men jeg har netop prøvet at have
akvariets lys slukket i en måneds tid. Så forsvandt algerne.

Hvilket rør skal man vælge for at undgå alger?
Det nuværende er et Philips 15W.

/Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-07-06 10:32

Lars O. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvilket rør skal man vælge for at undgå alger?
> Det nuværende er et Philips 15W.
> /Lars

Hvor længe er det tændt hver dag ?

Alt over 10-12 timer om dagen gavner mest algerne - så hvis du
har det tændt længere tid end det, så forkort tiden.

Jeg har et tænd-sluk ur, der tænder mit kl 12 og slukker kl 23 -
og det fungerer fint og der er lys om aftenen, når jeg har brug
for det.

Sørg også for at det ikke bliver rant af sollys fra evt. vinduer.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars O.

Dato : 21-07-06 11:12

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> fungerer fint og der er lys om aftenen, når jeg har brug for det.
>
> Sørg også for at det ikke bliver rant af sollys fra evt. vinduer.

Normalt er mit også tændt fra 12 - 23. Desværre kan jeg ikke helt undgå
sollys. Det bliver ramt af direkte lys mellem en halv og en hel time i
løbet af dagen. Det er jeg godt klar over ikke er det mest optimale.
Det undrede mig bare, at det havde indflydelse på mængden af alger, at
jeg slukkede lampen i en måneds tid.
Jeg prøver at sætte tænd/sluk-uret til 16-23 og se om det har en positiv
effekt.

Tak for dit svar i øvrigt

/Lars

Fra : J. Jørgensen

Dato : 21-07-06 15:48

"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> slukkede lampen i en måneds tid.
> Jeg prøver at sætte tænd/sluk-uret til 16-23 og se om det har en positiv

Hej Lars
Alt lys uanset om det er fra din lampe eller sollys vil påvirke algevæksten.
Hvis du alligevel har tænd/sluk ur, så sluk eventuelt i soltimerne, hvis du
gerne vil have lys på i aftentimerne.
½ times direkte sollys på denne årstid kan altså nemt svare til et par
timers lysrør.
Hilsen
Jørgen