Hvad fik man for 400.-?
Fra : Nielsen

Dato : 20-07-06 22:41

Hej NG

Jeg vil høre om i kan hjælpe mig med følgende:

Hvad kostede ting tilbage i 1936, 1946, 1956, 1966, 1976, 1986 ....

Hvad kunne man få for 400 dkr i disse årstal?

Gerne sjove og skøre forslag:

Vh Nielsen

x-postet i dk.fritid, dk.videnskab.historie

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 21-07-06 11:08

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i melding news:
> Hej NG
>
> Jeg vil høre om i kan hjælpe mig med følgende:
>
> Hvad kostede ting tilbage i 1936, 1946, 1956, 1966, 1976, 1986 ....
>
> Hvad kunne man få for 400 dkr i disse årstal?

I 1966 eller noe senere kunne man iallefall i Norge få 400 såkalte
kronesiser for 400 kroner, og det var is med kjeks og eventuelt
jordbær eller sjokolade. Den eksisterer jo i dag også, men jeg
er ikke sikker på hva den koster nå. Hvis jeg kjøper den så er det
som regel sammen med noe annet. Hvis denne isen eksisterte i
1936 så tror jeg at den bare kostet noen øre pr. stk da.

I 1978 kostet det meg 200 kroner pr. måned å bo på hybel, og en
kan vel regne med at det kunne bli det samme i 1976. Så for 400
kroner i 1976 var det husleie som holdt for 2 måneder.

Jeg har jo fått den 2 gamle husleiebøker etter mine besteforeldre,
og i 1960 betalte de 27,50 pr måned i husleie for leilighet i
Trondheim, og for 400 kroner kunne man da leie leilighet for
ca 15 måneder i 1960. I 1956 må man vel regne med at husleien
var enda lavere, og da kunne man kanskje leie leilighet i Trondheim
i 2 år for 400 kroner?

Har en annen husleiebok etter mine besteforeldre som går fra
September 1966, og da betalte de 120 kroner pr. måned. Så
da kunne de leie leilighet i noe over 3 måneder for 400 kroner.
Jeg var 8 år i 1966, og de hadde ganske stor leilighet for 120
kroner måneden.

> Gerne sjove og skøre forslag:

Det var vel helst forslag fra danske du skulle ha, og det var vel
kanskje ikke helt det jeg skriver du var ute etter.

Anne Lise Hovdal

Fra : Claus Harkjær

Dato : 23-07-06 08:54

prøv denne her

http://www.dst.dk/prisberegner.aspx

m.v.h.

Claus Harkjær

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 23-07-06 13:00

"Claus Harkjær" <clausNOSPAM@harkjaer.dk> skrev i melding news:
> prøv denne her
>
> http://www.dst.dk/prisberegner.aspx

Hvor sto den norske kronen i forhold til den danske i 2005.
Min oldefar kjøpte gård i 1909 for 200000 norske kroner, og
etter dansk beregning skulle dette tils 1 072 222,22 kroner.
Kan jeg regne med at dette tilsvarte noenlunde det samme i Norge?

Anne Lise Hovdal

Fra : Claus Harkjær

Dato : 26-07-06 20:31

Jeg fandt et link mere.