Flytning af akvarie - hvordan gør jeg!
Fra : Alexia

Dato : 15-07-06 10:30

Hej NG!

Jeg har et bette 54 ltrs akvarium som endelig skal med mig til Odense, men
hvordan får je det flyttet med succes?

Jeg har en stor malerspand med låg og den har jeg tænkt mig at putte mine
fisk og nogen planter i og prikke nogen huller i låget..

Men da flytningen skal ske mandag meget tidlig morgen vil jeg gerne ordne
det med indfangning og tømning af akvarium søndag aften, men kan fiskene
godt overleve i spanden så længe?

Hvordan klarer jeg det her så alle mine fisk overlever :) ?

Venligst Alexia

Fra : Michael Bernhard Arp~

Dato : 15-07-06 13:50

Hej.

Alexia wrote:
> [...]
> godt overleve i spanden så længe?
>
> Hvordan klarer jeg det her så alle mine fisk overlever :) ?

Hvis du bare tager vand af akvariet så der er 1/3 til 1/4 del vand
tilbage, så burde du kunne transportere akvariet sikkert på en stabil
overflade.

Hvis du absolut VIL have fiskene over i en plastikpose, så tænk på at
den eneste måde de kan få ilt er gennem vandets overflade ned i vandet.
Derfor skal der være mere luft end vand i en plastikpose. Lad fiskene gå
et par dage uden fodder, så de ikke skider vandet ulækkert og beskidt
når de ligger i en plastikpose.

Men bare du tager det meste af vandet af akvariet, så burde det kunne
lade sig gøre. Kør forsigtigt.

God kamp.

Mvh Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-07-06 14:29

Michael Bernhard Arp Sorensen skrev følgende i et indlæg på
Usenet:
> Men bare du tager det meste af vandet af akvariet, så burde
> det kunne lade sig gøre. Kør forsigtigt.

Helt enig - der er ingen grund til at tømme det - med 1/3 vand
tilbage vejer det ikke meget over 30 kg og kan sagten flyttes med
indhold.

Og så bare fyld det op igen - så er det kørende igen - og fiskene
bliver ikke ligeså skræmte, som de gør af at komme op i en
plastikpose eller spand.

Så det ville jeg også gøre.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : J. Jørgensen

Dato : 15-07-06 18:56

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt overleve i spanden så længe?
>
> Hvordan klarer jeg det her så alle mine fisk overlever :) ?

Hej Alexia

Lige som suplement til flytningen af akvariet med indhold og ca. 1/3 vand.
Dette er en rigtig god ide og for at det ikke skal skvulte for meget kan du
lade nogle aviser ligge og flyde i overfladen.
Hilsen
Jørgen

Fra : Bainz

Dato : 16-07-06 01:39

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dette er en rigtig god ide og for at det ikke skal skvulte for meget kan
> du lade nogle aviser ligge og flyde i overfladen.
Hvad så med tryksværten kan fisk tåle det.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-07-06 07:19

"Bainz" <thunder2000@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med tryksværten kan fisk tåle det.

Det har jeg aldrig haft problemer med - det skal nok ikke ligge der og flyde
i flere timer.

Hilsen
Jørgen

Fra : Hobi

Dato : 16-07-06 12:58

> Det har jeg aldrig haft problemer med - det skal nok ikke ligge der og
> flyde i flere timer.
>
> Hilsen
> Jørgen

Det er en rigtig dårlig ide med aviser, da de går i opløsning og giver en
masse papirsmuller i vandet....

mvh
Hobi

Fra : Søren Grøndahl

Dato : 16-07-06 13:43

Efter mange tanker skrev Hobi:
> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en rigtig dårlig ide med aviser, da de går i opløsning og giver en
> [...]

Bare en tanke, hvad med en flamingoplade
Søren Grøndahl

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-07-06 23:11

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en rigtig dårlig ide med aviser, da de går i opløsning og giver en
> [...]
Hej Hobi

Det er da noget af en påstand du der kommer med - eet er teori og et andet
er praksis.
Jeg har som sagt brugt det mange gange - der har hverken været problemer med
tryksværte eller papirsmuller.
Din påstand må være "fantasi".

Hilsen
Jørgen

Fra : Søndergaard

Dato : 17-07-06 18:02

Hobi skrev:
> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en rigtig dårlig ide med aviser, da de går i opløsning og giver en
> [...]

har også hørt at aviser skulle virke fint, uden problemer med
tryksværte eller papirsmuller.

Søndergaard