Adaptec scsi adapter i HP ML330G3
Fra : Jens Willadsen

Dato : 13-07-06 13:26

Hej

Jeg ville gerne sætter en intern DAT 72 drev i vores HP ML 330G3 server, og
omkonfigurere den til vores backup server. Men DAT drevet er et U320 drev,
og ML 330 har kun PCI64 indstiks pladser.
Jeg har slet ikke kunnet finde HP SCSI controller kort til PCI64 hos vores
grosister og har derfor kigget andet steds hen.
Jeg fandt denne adapter (Adaptec ASC-29160LP U160 SCSI adapter 1-channel
64bit PCI ) i stedet men er lidt usikker om jeg løber ind i flere problemmer
hvis jeg smider andet end HP hardware i.

Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så vil
jeg gerne høre dem.

MVH Jens W

Fra : Morten L

Dato : 13-07-06 16:07

"Jens Willadsen" <jensw-fjern dette-@ktds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemmer hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så

HP kører normalt glimrende med Adaptec grej
ring evt. til HP aftersales support - de er flinke til at svare på spørgsmål

Nogen HELT andet er, at Ultra 320 sagtens kan køre på en ULTRA 160 bus - og
en DAT72 kommer alligevel ikke i nærheden af at kunne saturate en U160
Har ML330 ikke noget onboard SCSI - så skal det s'mæn nok fungere.
Prøv lige det først, og køb så siden.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 16:42

Jens Willadsen wrote:
> [...]
> hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så vil

Jeg har sådan et kort liggende i overskud, som netop kommer fra en HP
ML330G3, så der er ingen problemer i det setup.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-07-06 17:22

> [...]
> problemmer hvis jeg smider andet end HP hardware i.
>
> Er der nogen her der har gode/dårlige erfaringer med et lign. setup. Så

Der sker ikke noget ved at høvle et adaptec kort i - mange af de scsi kort
du kan få fra HP er bare adaptec kort.
Det er kun i det øjeblik der er problemer med serveren det er noget lort -
hvis det viser sig at det er dit adaptec kort der laver ravage så får du en
regning på hele gildet.
Så slår serveren en prut forkert ud med adaptec kortet.
HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen
garentier what so ever fra HP).

--
/Dennis, ansat ved en HP servicepartner
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Esben

Dato : 13-07-06 19:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:44b67300$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> HP vil sikkert heller ikke hjælpe dig med at få det til at virke.
> Det vil helt sikkert virke , men er ikke supporteret (dvs du har ingen

Hvordan står man, når HP specifikt anbefaler controlleren? (ganske vist til
tape drevet, ikke til serveren)

--
Esben

Fra : Jens Willadsen

Dato : 14-07-06 07:45

Det kan jeg næsten regne ud at de ikke gør, men bare det virker er jeg
tilfreds :).
Men det kabel der fulgte med drevet er et U320 LVD med terminering, vil det
virke på den controller jeg har snakket om der kun er U160? Har ikke leget
så meget med SCSI endnu.
Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne port
i en DL 380 G4 :(

MVH Jens W

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 09:04

Jens Willadsen wrote:

> [...]
> så meget med SCSI endnu.
> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne port

Ja, kablet vil virke.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Jens Willadsen

Dato : 14-07-06 09:09

> Ja, kablet vil virke.
>
> --
> Claus Albæk (kbh.)

Forresten Claus den der controller du har til overs, er det en du vil af med
??

MVH Jens W

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 09:10

Jens Willadsen wrote:

> Forresten Claus den der controller du har til overs, er det en du vil af med
> ??

ja, send mig en mail hvis du er interesseret. mail adresse er gyldig.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Morten L

Dato : 14-07-06 15:22

> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne
> port
> i en DL 380 G4 :(

Sikkert fordi onboard er en RAID controller - de plejer ikke at kunne
håndtere tape....
/Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-06 07:32

> [...]
> leget så meget med SCSI endnu.
> Jeg har ihvertfald fundet ud af at det ikke virker på den frie interne

Hvordan er serveren i øvrigt opsat?
Jeg mener godt du kan få tape dreve til at virke på den port - men ikke at
anbefale. Sådan et tapedrev skal altid sidde på en ctrl for sig selv. (så
vidt jeg husker koster det kabel med det lille stik der skal i serveren en
halv raket så du kan købe en lille controller for de penge)

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-06 07:44

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:44b88bd3$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> vidt jeg husker koster det kabel med det lille stik der skal i serveren en
> halv raket så du kan købe en lille controller for de penge)

Ifølge quickspec er konfigurationen supporteret med et tapedrev på den
onboard ctrl.

http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/12028_div/12028_div.html#Storage

Lige af hvad jeg hurtigt kunne se var det dog kun som intern drev - ikke
extern. Der skal du have extern controller ( 64-Bit/133-MHz Single Channel
Ultra320 SCSI HBA G2
http://eshop.datacompagniet.dk/PartDetail.aspx?q=p:670675;c:36333 1090+moms)
Er du i øvrigt obs på:
NOTE: The HP ProLiant DL380 G4 external SCSI port can only be used if PORT 1
of the system board is NOT connected to the internal SCSI backplane.

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-06 07:48

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:44b67300$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvordan står man, når HP specifikt anbefaler controlleren? (ganske vist

Så vidt jeg kan se anbefaler HP ikke specifikt adaptec controlleren men
deres egne controllere(at controlleren så måske er en adaptec i forklædning
er en anden sag - men sætter du adaptecen i selvom den er komplet identisk
med den HP controller der koster det dobbelte har du kun en supporteret
configuration når HP controlleren sidder i):

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11883_div/11883_div.HTML

3/4 nede på siden står de supporterede controllere - og det er HP
controllere

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 09:15

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> med den HP controller der koster det dobbelte har du kun en supporteret
> configuration når HP controlleren sidder i):

HP kortene _er_ bare rebrandede Adaptec kort. så det burde nok kunne
løbe rundt. Så vidt jeg husker er der lavet om i BIOS på kortene også,
det kunne måske have noget at sige.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Esben

Dato : 15-07-06 09:32

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> HP kortene _er_ bare rebrandede Adaptec kort. så det burde nok kunne løbe
> rundt. Så vidt jeg husker er der lavet om i BIOS på kortene også, det
> kunne måske have noget at sige.

Ja, det kan dog også være LSI.

Her er anbefalingen af Adaptec controllere:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=501431&prodTypeId=12169&objectID=lpg50063

--
Esben

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-07-06 10:44

> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan dog også være LSI.
>
> Her er anbefalingen af Adaptec controllere:
> [...]

Ja men der er lige den lille finde der står HP sparepart numre på dem.
Så i det tilfælde der skulle blive problemer og du har et fuldstændig
identisk kort af de føromtalte - bare i adaptecs egen udgave. Så kan du ende
op med en regning på hele gildet.

At det så med stor sandsynlighed vil virke med et adaptec kort der koster
det halve er en anden snak. Men skal det være helt efter bogen har du en
ikke supporteret konfiguration hvis du sætter adaptecs controller i (den
uden HP sparepart nummer ;))

--
/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Jens Willadsen

Dato : 17-07-06 09:54

Hej Folkens

Tak for alle svarene.
Grunden til den lidt underlige konfiguration med DAT drevet og den DL 380,
er et fejl køb af DAT drevet.

Men på baggrund af jeres forslag og udtallelser herinde, jher jeg besluttet
at overføre drevet og backup rollen til en ML330 G3 vi har stående.
Men i den sammenhæng har jeg kigget efter controllere til en sådan.
Jeg har haft dyret åbent og set den kun 4 PCI64 porte og ingen PCI-X porte.

På HP hjemmeside nævner dog de HP's 641 controller som en option til ML 330
G3, og da den efter hvad jeg kan se har PCI-X interface, forstår jeg ikke
helt sammenhængen.

Er PCI-X porten og PCI-64 porten kompatibelt med hinanden??

Kan være det her er et dumt spørgsmål, men bær over med mig :)

MVH Jens W