ActiveX eller OCX i VB.NET
Fra : M.K. Therkildsen

Dato : 10-07-06 23:01

Jeg har arbejdet en del med VB6, hvor jeg har lavet ActiveX og OCX til nogle
web app. Nu kunne jeg godt tænke mig at lave dem i vb.net, kan jeg det? Jeg
har ikke kunnet finde noget med ActiveX eller OCX i vb.net!

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 10:43

"M.K. Therkildsen" <Michael.Therkildsen@RoyalUnibrew.com> wrote in message
> Jeg har arbejdet en del med VB6, hvor jeg har lavet ActiveX og OCX til
> nogle web app. Nu kunne jeg godt tænke mig at lave dem i vb.net, kan jeg
> det? Jeg har ikke kunnet finde noget med ActiveX eller OCX i vb.net!

På en måde er hele asp.net en slags ocx-miljø, fordi du kan bruge næsten
alle kontroller direkte, hvor du før skulle igennem activex. Hvis du
insisterer på at lave ocx i vb.net og så bruger dem i asp.net bagefter må du
have et meget specielt behov.
Måske du kan skrive lidt om hvad du vil lave - ellers start i asp.net og
bare klø på. Med asp.net mener jeg naturligvis Visual Web Developer Express
eller Visual Studio 2003 Pro.

mvh
///M

Fra : M.K. Therkildsen

Dato : 12-07-06 20:40

Jeg bruger Visual Studio 2005

Vi har en HTML hjemmeside lavet i Netop Fusion 9, og til det har jeg lavet
nogle ActiveX apps, som henter nogle data i Ifix, som er et SRO styrings
program. Nu kunne jeg godt tænke mig at lave disse ting i Visual Studio
istedet. Jeg har arbejdet en del i VB6, men er først lige begyndt i Visual
studio 2005, men jeg skal jo igang på et tidspunkt...

Jeg havde egentlig regnet med at jeg skulle starte et projekt i "Windows
Control Library", men så kommer der en dll fil ud af projektet. Og hvordan
får jeg så lige den ind i mit Fusion 9 projekt? og vil dette ikke blive et
dll helvede, da jeg går ud fra at de skal registreres før de kan bruges?

Håber at denne info er forklaring nok.... Håber du kan hjælpe lidt på den
rigtige vej...

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 22:22

> [...]
> dll helvede, da jeg går ud fra at de skal registreres før de kan bruges?

Jeg kender ikke til "Netop fusion 9" (går nu også udfra du mener NetObjects
Fusion 9 - http://www.netobjects.com/html/fusion_9.html) men hvis det bare
laver flade html-filer kan du godt flette dem ind i et "Web project". Jeg er
bare ikke sikker på hvad du vinder ved at gøre dette (udover mere "moderne"
kode). I VS2005 laver man et website som i sidste ende kører som en række
aspx filer der henter kode fra en eller flere kompilerede dll'er. Du kan dog
også godt linke til html-filer. Som jeg ser det kan du så lave alle dine
active-x'er om til aspx-sider som du henviser til/fra dine html-filer.

Med andre ord: Du er inde på at inkludere dll i dit Netobjects projekt. Jeg
tror du skal gå den anden vej og inkludere html'en i VS2005. Hvordan det så
bliver at opdatere kan jeg kun gisne om, men det vil nok kræve lidt øvelse
:)
De web-dll'er jeg omtaler er så at sige "selvregistrerende" når du kører
websitet på en IIS, så ingen bøvl der. Men du vil måske undgå
versions-konflikter ved at holde projekterne helt adskilte, altså publishe
dit web fra VS2005 og så bare hælde html-filerne ovenpå.

mvh
///M