desing af plast emner ,, er der nogen her ~
Fra : GK

Dato : 10-07-06 21:56

hej er der nogen her i gruppen der tegner emner der skal sprøjte støbes i
plast .. og gerne i 3D med surface overflader

Fra : ostesvinet@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 08:17

Hej GK

Lad os høre lidt mere om hvad det drejer sig om.

med venlig hilsen
Dabbe

Fra : GK

Dato : 12-07-06 00:20

<ostesvinet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej GK

Lad os høre lidt mere om hvad det drejer sig om.

med venlig hilsen
Dabbe

jooo ser du det drejer sig om filformater og 3D programmer
cad/cam,,,,sådan i store træk ,,,
hvis du kan tegne noget til mig i 3d ,, og vil være med til at lave nogle
forsøg .. hvor jeg stiller nogle krav til hvad det er jeg gerne vil have af
filer og overflader .. alle mine krav skal efterkommes så vidt det kan lade
sig gøre .. .. nu er det jo bare et forsøg og det der skal tegnes .. kan
være en oval skål eller en knap til en radio
bare noget ganske simple .. der kan tegnes på 5-10 min .. det det
handler om er at jeg skal lave et formværktøj som kan lave det emne som du
tegner til mig i plast .. du er kunde og bestemmer hvordan emnet skal
være og kan stille krav til emnet .. .. det det handler om er hvordan
tegner/konstruktør og værksted arbejder sammen og om de kan forstå
hinandens problemer ,, og hvorfor jeg vil have det tegnet
på lige netop den måde ..

Alle er velkommen til at være med i legen . det kan da være at vi kan lære
lidt alle sammen .

mvh gk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-07-06 13:03

GK wrote:
kal

> Alle er velkommen til at være med i legen . det kan da være at vi kan lære
> lidt alle sammen .

Ok måske vil det være relevant at tage udgangspunkt i , ikke hvor
flot det kan tegnes men hvilke muligheder maskinen tilbyder , altså
den maskine der skal omsætte tegningen.
Altså om det vigtigste ikke i virkeligheden er, at "tegne" med de
muligheder maskinens software har.
------- Man kan jo tegne hvadsomhelst men det der tæller er om
softwaren i maskinen tilbyder samme entities og kan bruge tegningen
fornuftigt.

Fra : GK

Dato : 12-07-06 21:44

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

GK wrote:
kal

> [...]

------- Man kan jo tegne hvadsomhelst men det der tæller er om
softwaren i maskinen tilbyder samme entities og kan bruge tegningen

hej per fanden ta dig he he du kan da også sætte tingene virkelig på
spidsen ..det skal ikke være ude i extremerne ,, det skal være noget ganske
almindelig og som også kan lade sig gøre .. flot billed iøvrigt .er det en
flyvemaskine ??

mvh gk

Fra : GK

Dato : 10-09-06 01:19

kan konstatere at tråden er et godt eks på at konstruktøren faktisk ikke
kan forstå hvad det er manden ved fræseren vil have af filer .. lad os
antage at konstruktøren har tegnet øl flaske i 3d og sendt tegningen til
fræseren i iges format .. flasken er jo rund
og den er tegnet med gods tykkelse og det hele . og der skal laves en form
der kan støbe flasken i plast .. nu spørger jeg så konstruktøren ,, hvad
skal jeg bruge den tegning til .. ud over at jeg kan se at det er en
ølflaske han vil have lavet i plast ..
se her er det jo så at kæden hopper af .. her sidder jeg så og kikker på en
ølflaske i mit ´ cad/cam prg og skal fræse en form ud til
flasken .. og tænker på hvad det er konstruktøren tænker på når han tegner
sådan en flaske i 3d .. har han selv et formål med med
den tegning ..siden den er tegnet som den er .. .. er det for at kunne vise
chefen hvor pæn den flaske er .. eller er det udelukkende
desing og markesføring ..matrialevalg ..miljø o.s.v der har stået
hovedet på ham ... hvad tænkte han på da han sendte tegningen til fræseren
...hvad hade han forestillet sig med hensyn til at fræse formen ud efter den
fil.. hvordan har han tænkt sig at
den skal fræses ud .. hvad med konstruktions planer og nulpunkter og de
tegne lag .er der tegnet i de rigtige lag er det mon noget han har tænkt
over da han tegede den flaske ??

Det er mig en gåde
mvh gk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-07-06 17:43

F.eks. findes der indenfor emnet optik forskellige parabole former --
altså 3D former der er defineret exakt matematisk fra en simple
formel. Hvis man skal fremstille optik med NC styring er det altså
ikke ligegyldigt, om selve den maskine der skal fjerne form materiale,
overhovedet kan flytte skære hovedet iflg. en forud defineret funktion
i maskinends processor ; en parabel er ikke altid en parabel så at
sige hvis maskinen der skal udføre en parabol kun kan tegne en
halvkugle. --- Og det ville måske blive et stykke ubrugeligt optik med
en reflektor istedet for en parabol :((

Så ka det da være lige meget hvad man tegner hvis maskinen ikke kan
programeres hvad nytter så alverdens kunstskoler og arkitektur trends.
Ok jeg ved ikke om eksemplet overhovedet er relevant , spørgsmålet er
en smule vagt, jeg siger ; lad os bruge de digitale muligheder og få
en masse flotte huse for en trediedel , huse der kan repereres billigt
om 100 år, men jeg er nok alene om at mene, at det vi virkelig skulle
gøre, var at tjene et bjerg af penge, --- altså med 3D-H.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/f-117-f.jpg

Og 3D-H behøver kun nærmest 2,5 D altså plade skærere til at
fungere, tilgengæld kan det bygge alt , måske også optiker ;))

Fra : GK

Dato : 12-07-06 21:50

[...]

den her er jeg ikke lige med på hvor du vil hen med .. er det en parebol du
tænker på til sattelit modtager .. hvis det er det så vil jeg gerne have en
fil så jeg kan se hvad det er du mener

[...]

et bjerg penge kunne jeg godt bruge

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/f-117-f.jpg

Og 3D-H behøver kun nærmest 2,5 D altså plade skærere til at
fungere, tilgengæld kan det bygge alt , måske også optiker ;))

snøft kan ikke fræse et hus ..

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 13-07-06 12:16

Jeg vil undskylde hvis treaden kommer en smule off-topic -- jeg skal
nok sørge for at hente op på det.

Så først undskyld at jeg jeg udtrykker mig lidt uklart først med
ordet parabol ; her mener jeg en parabel altså en 3D ellipse --- men
eksemplet ville være lige så godt hvis man troede man fik en tv
parabol men fik en halvkugle ,det ville bare ikke være noget godt
eksempel ,vi taler vel om mindre fræsede eller gnist bearbejdede
emner.

"Et bjerg af penge" ; se her mener jeg det altså alvorligt , jeg er
sikker på at vi kun er ved starten af de muligheder digitalt styret
produktion vil give ------ problemet set fra min side er blot, at vi
måske stadig hænger fast i måske forældede produktioner, hvor de
digitale muligheder væsentligst bliver brugt til at erstatte del
produktioner , istedet for at vi indser det fulde potentiale med nc
styret produktion. Det er helt fint at man kan fremstille form
værktøj med helt nye muligheder men det er somom at de gamle tekniker
blot bliver støttet af nye digitale muligheder , selvom fremstilling
af støbe forme kan effektiviseres digitalt er det samme produktion vi
taler om generelt, og jeg tror at der er et væsentligt større
potentiale i de digitale metoder vi kun har set de sidste 20 år , det
er lidt svært at forklare uden at skrive en bog og det er derfor jeg
bruger 3D-H som et eksempel , selvom 3D-H er en smule off-topic.

"Hvordan fræser jeg et hus" ---- det er faktisk ret simpelt . Men
først kan vi vl blive enige om at det væsentligste er at der bliver
skåret NC styret , altså fra en 3D computer tegning ; sålænge vi er
enige om dette kan jeg heller ikke vælte treaden .

Jeg må altså bruge eksempler , --- det "fly" er en gammel tegning jeg
for ca. 8 år siden sammen med flere andre sendte til 3 NASA ingenører
.. Da jeg tre måneder senere fik et vældigt venligt svar, fik jeg
først advide at NASA havde evalueret metoden og de anbefalede den
,fordi de samme ingenører var rådgivende for FAA , til at bygge
mindre kommersielle og sports fly . Jeg fik advide at metoden var
innovativ og nyskabende MEN
NASA var ikke vandt til at der kom ideer "udefra" og derfor havde de
ikke mulighed for at håndtere byggemetoden ; når noget skulle
udvikles foregik det på en helt anden måde indenfor NASA pyramiden ,
her var løsningen men ingen havde brug for den til noget konkret der
var ikke bestilt et nyt fly der skulle være bygget med en ny metode.

Jeg må blot sige at det er en meget simpel fly model ----- det den
viser er at du med plade materiale kan forme en tyk honeycomb struktur
der vil blive extremt stærk når det lægges paneler på begge sider,
men 3D-H handler ikke kun om at bygge en "skal" , faktisk kan man bygge
fundamenter for hvadsomhelst ind i den skal ,det kan du se af gulvene
og væggene i huset.

Huset er her ;
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/manzard-wh-r.jpg

Og det viser at man kan bygge et hus fundament i blot et simpelt
materiale , og man kan bygge rundt uden at bukke materialerne . Men
prøv at se hvordan vægge og gulve pludselig bliver bygget på en helt
ny måde , de nærmest vokser frem efterhånden som huset samles ----
der er altså ikke dusin vis af forskellige brædder, lægter ,plader ,
søm og skruer og fodpaneler men kun et simpelt materiale , der altså
til forskel for almindelige huse 100 pct. er projekteret på og med
computer.

"Et bjerg af penge" ---- tja, hvis du kan bygge et hus med et simpelt
materiale altså plade materiale og skære bygnings delene med en NC
styret skære maskine , hvis det er totalt ligegyldigt hvilken form
huset har fordi maskinen er totalt ligeglad med hvilken form den
skærer pladerne , så står du pludselig med en masse nye muligheder
for et bjerg af penge ; du vil så begynde at udvikle på den bærende
ide og udvikle metoder til at kant samle flere plader til større emner
, nye økologiske plade materialer kan udvikles, og arkitekterne har
pluydselig ikke nogle dårlige undskyldninger fordi nu kan Alt bygges,
og det er ikke ingenørens men designerens ansvar at strukturen har den
rette tæthed og styrke.

Men jeg vil helst ikke vælte treaden mere end dette --- mit argument
er såmænd blot, at der er himmelvid forskel på at rafinere en kendt
produktion med nye digitale formværktøjer ,til forskel for at gå
helt nye veje og bruge innovation i den mere rå form ; udvikle
samlings metoder , nye materialer , osv er anderledes og der er ingen
vel beskrevet metode for at gå herfra og dertil ----- så igen
undskyld hvis jeg braser ind på denne måde men subjekt er beslægtede
, et bjerg af penge er faktisk en realistisk mulighed det kræver blot
en smule nytænkning og innovation , og den slags smitter af.

Fra : GK

Dato : 13-07-06 23:52

hej per og tak for de bevingede ord .. men det er ikke huse .flyvemaskiner
....jeg var ude efter ...
men blåt en lille tegning i 3D så jeg kan lave mine forsøg .. jeg vil
holde mig til det jeg lagde ud med for jeg kan slet ikke følge med på det
plan .. det er for mig uforståeligt .. og virkelighedsfjern ...
se nu hvis kunden har bestilt et emne og jeg har lovet en dato hvor form og
emne er færdig så vil kunden have sine emner uaset om man kan skære huse ud
på en lazer i et nyt mat ... forstår du hvor jeg vil hen med det .... ikke
at jeg har noget imod dit indlæg .. det er mere forsker plan det du er ude i

mvh gk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 15-07-06 22:12

GK wrote:

> se nu hvis kunden har bestilt et emne og jeg har lovet en dato hvor form og
> emne er færdig så vil kunden have sine emner uaset om man kan skære huse ud
> på en lazer i et nyt mat ...

Jovist men helt konkret hvor er problemet ? Først og fremmest handler
det jo om den maskine der skal fjerne materialet , hvad kan den ,har
den sin egen software det har den vel, og resten er vel kun et
spørgsmål om fil formater ,hvilke programmer der tilbyder de bedste
entities , hvilke koder maskinen bruger .
Der er jo masser af programmer der som standard har offset funktioner
så de selv udregner værktøjets rigtige bane ----- set handler vel
stadig om hvilke værktøjer der ligesom har fat i det N.C. styrede
hvadenten der er tale om avanceret 3D bearbejdning som du taler om
eller simpel 2,5 D udskæring som jeg taler om ; softwaren idag kan jo
finde de grundlæggende fejl der kunne opstå og man kan prøvekøre
ruter på skærmen og 3D tegning er jo rørende nemt faktisk er den
simple skæring af bygnings frames jeg taler om, en væsentlig simplere
teknik og kan forståes indenfor simpel 3D fræsning eller gnistning ,
tilgengæld er det billigt at skære i plade materiale og iflg. den
arkitektur debat der foregår internasionalt er det fremtiden ---
altså mit bjerg af penge. Hvor er det helt konkret problemet er, er
det svært at tegne er softwaren ikke god nok ,jeg mener det er jo
almindelig 3D .