Ny fil/postserver mindre setup
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-07-06 13:00

hey

Leder lidt efter nogle gode råd til konfiguration af en server til mindre
setup.

Vi skal have en maskine der skal køre dominoserver op imod en lille håndfuld
lotus notes klienter.

Maskinen skal også køre fil & printserver, samt FTP server i mindre omfang,
max et par besøg om dagen.

Jeg forestiller mig en maskine hvor jeg gerne vil køre raid 1, ihvertfald på
det drev der kører dominoserver og filserver, ved ikke om jeg skulle blot
købe nogle store diske, og så partitionere dem med system og datadrev, eller
evt. et drev til system alene uen raid.

Mht. til backup, kører jeg lige nu backup på en extern disk, og nogle gange
om ugen tager jeg et image af de vigtigste filer og brænder på DVD og tager
med ud af huset.

Da masinen blot skal tilgås via advanced file& printersharing forestiller
jeg mig, at XP pro vil kunne løfte opgaven, hvad vil forskellen gøre at
vælge en 2003 server, med selvstændige logins ?

Har kigget lidt på evt. at købe noget Dell, men andre bud er meget velkomne

Mvh

Kim

Fra : Steen Suder

Dato : 09-07-06 09:59

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> blot købe nogle store diske, og så partitionere dem med system og
> datadrev, eller evt. et drev til system alene uen raid.

To diske i RAID 1, partitioneret i et systemdrev og et datadrev som
udgangspunkt.

<KLIP>

> Da masinen blot skal tilgås via advanced file& printersharing forestiller
> jeg mig, at XP pro vil kunne løfte opgaven, hvad vil forskellen gøre at
> vælge en 2003 server, med selvstændige logins ?

Du mener vel ikke XP alvorligt, vel?

> Har kigget lidt på evt. at købe noget Dell, men andre bud er meget
> velkomne

IBM 306 f.eks.?

--
Steen Suder

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-07-06 19:24

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Du mener vel ikke XP alvorligt, vel?

Som jeg skrev ville jeg mene at XP pro ville kunne gøre det (det gør det
nu).

Men hvad er alternativet, og hvorfor ?

// Kim

Fra : Kasper Holtze

Dato : 09-07-06 23:09

Kim Jørgensen skrev:
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Som jeg skrev ville jeg mene at XP pro ville kunne gøre det (det gør det
> [...]

Et alternativ er Windows Server 2003. Windows XP kan max håndtere 10
samtidige klienter (fil, print, remote desktop, ...). Der er bedre
mulighed for opsætning af sikkerhed, profiler osv. i Windows Server.
Bedre mulighed for overvågning af systemet. Mange serverorienterede
programmer kan slet ikke installeres på Windows XP.

Generelt kan man sige, at Windows XP er et operativsystem til klienter,
hvor Windows Server er et operativsystem til servere.

// Kasper

Fra : Steen Suder

Dato : 10-07-06 00:02

Kim Jørgensen wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Som jeg skrev ville jeg mene at XP pro ville kunne gøre det (det gør det
> nu).
>
> Men hvad er alternativet, og hvorfor ?

Som Kasper så rigtigt skriver: Windows 2003, fordi det er et OS beregnet til
servere... hvis det altså skal være Windows.
At ville anvende XP til server er noget pjat, kun skoledrenge finder på

- Men nu er jeg måske også skadet af at være professionel...

--
Steen Suder