Bund rensning
Fra : ChristianH

Dato : 06-07-06 12:31

Hejsa

Jeg står overfor at skulle starte et par nye akvarier op og vil gerne
lige være på forkant med det.

Jeg plejer i løbet af et par uger at have så meget skidt i bunden af
akvarierne at jeg må bruge en slamsuger til at fjerne det med, det er
der ikke den bedste mulighed for med de nye da de er i et stativ hvor
det i bedste fald er meget besværligt.

Jeg har hørt om noget man vist kan lægge i bunden under stenene og
som så tager skidtet, vist noget pumpeværk eller noget.

Er der nogen der vil kommentere på dette?

Mvh
Christian Henriksen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-07-06 13:31

ChristianH skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg har hørt om noget man vist kan lægge i bunden under
> stenene og som så tager skidtet, vist noget pumpeværk eller
> noget.

Bundfilter ?

Det fjerner ikke skidtet fra bunden - tværimod - det suger vandet
ned igennem bundlaget og bruger dette som filter.

Og det er ikke alle planter, der er særlig glade for denne
"gennemtræk" omkring rødderne.

> Er der nogen der vil kommentere på dette?

Jeg havde det en kort overgang for en del år siden - men kunne
ikke få planterne til at trives, så jeg skrotede det igen - og
siden da har planterne groet som ukrudt.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 06-07-06 21:00

> Bundfilter ?
>
> Det fjerner ikke skidtet fra bunden - tværimod - det suger vandet
> ned igennem bundlaget og bruger dette som filter.

Ikke helt rigtig. Det fjerner en del skidt bare ikke det hele. Jeg er ikke i
tvivl når jeg renser mit filter. Udvendigt og trækker vandet gennem et
bundfilter.

> Jan
> <Signatur ude af drift>

Niels Christoffersen

Fra : ChristianH

Dato : 07-07-06 18:37

Vil det sige at du kan anbefale et bundfilter, med en ekstern pumpe?

TIl første svar, jeg tror nok jeg har hørt at man kan tilpasse dem,
så planter ikke får problemer med rødder - men jeg er ikke sikker.

Ville det være en god ide med en kombination af et bundfilter og så
et mindre internt filter i akvariet?

Gør det nogen forskel for pumpen til bundfilteret hvor stor en
overflade akvariet har? Der er nemlig ca 100 liter med en højde af 30
cm (gamle aquastabil)

Mvh
Christian