Agurketid?
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-07-06 17:23

Jeps.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27400

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-07-06 12:20

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> Jeps.
>
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27400

For mig personligt har eleverne da helt ret i, at der findes elementer
af IT, som de har mere forstand på end jeg har. Når eleverne fx sidder i
ét af deres chat-rooms på computeren og snakker om alt imellem himmel og
jord, må jeg da ærligt indrømme, at jeg ikke kan forstå eller følge med
i deres "samtaler". Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvorfor
anonymiteten ved et opdigtet brugernavn giver en større fortrolighed,
hvor der burde være den samme fortrolighed i tilliden til medmennesket i
kammeratskabets fællesskab.

Til gengæld er der også en meget stor del af IT, som eleverne
overhovedet ikke overvejer. Jeg har oplevet mange elever, hvor en
hjemmeside bare bliver lavet i Frontpage, og upload'et til webhotellet
vha. Frontpages indbyggede værktøjer. For mange af disse brugere er
begreber som HTML, PHP, Javascript... helt ukendte begreber, og tanken
om, at der rent faktisk ligger regler og en kode bag Internettet og
hjemmesiderne, er helt ukendt. Og yderligere er beskyttelse af både data
og privatlivets fred en helt ukendt overvejelse.

Jeg kan lære meget af eleverne om IT, men eleverne kan også lære en hel
del fra mig. Så i denne verden vil vi opleve det samme gensidige
afhængighedsforhold som i resten af livet...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental