Belgier
Fra : Britta Trab

Dato : 26-06-06 19:31

Hej Alle sammen

Som i nok har læst har jeg anskaffet mig et sådan klods af en hest, han er
ikke vild eller undskabsfuld, han er bare at kæmbe stort legebarn på 2 år og
har ikke prøvet ret meget andet end selv at gå ind og ud fra fold, sjællent
blevet trukket.

Det er her problemet kommer, at her hvor han er nu skal han trækkes ind og
ud og han skal igennem en anden fold for at komme ud på den han skal på,
ikke noget problem med at komme ud på den første, men det er der han lige
som syntes det er blevet sjovt at stejler og rande for mig/os.
Vi er blevet foreslået en kæde i munden og/eller hovedtøj, har i nogle andre
forslag, eller gode ide'er?

M.v.h

Britta

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-06-06 19:54

Britta Trab wrote:
> [...]
> som syntes det er blevet sjovt at stejler og rande for mig/os.
> Vi er blevet foreslået en kæde i munden og/eller hovedtøj, har i nogle andre

En ganske almindelig hingste tøjle virker ganske fint.
Det er en "snor" med 50 cm kæde for enden. Det stikkes
igennem ringen på siden næsebåndet i grimen, ned under
hagen og hæftes i sideringen på den modsatte side.

Når hesten prøver noget trækker du i snoren og kæden
strammes. Det kan hesten mærke og den lærer at trækker
du eller den hårdt så gør det ondt, men som regel er
det en meget blid metode, så hesten lærer hurtigt at
gå pænt.

Tidsmæssigt er det meget hurtigere end at skulle komme
noget i mulen på den, og den kan holde til at ligge ude
ved folden, da kæden er af mæssing? og snoren af snor.
De fås også med læder, men det er ikke så glad for regn.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-06-06 20:37

"Britta Trab" <britta@trab.dk> wrote:

>Vi er blevet foreslået en kæde i munden og/eller hovedtøj, har i nogle andre
>forslag, eller gode ide'er?

Jeg er dybt rystet og meget ked af at læse det ovenfor

Alle mekaniske hjælpemidler der tvinger hesten, er et tegn på ejerens
uduelighed. (Kæder, indspændingstøjler og lignende apparater)

Min "læremester" sagde altid: "Gig hesten fri til at vælge, så vælger den dig!"

Jeg kunne skrive i timevis, men det nemmeste ville være hvis du _købte_ bogen
"Fra rytter til hest" af Gitte Naldal og læste den. (Det sorte er bogstaverne).
La' nu vær' med at låne den på bibli, bar for at spare pengene, ikk'!

Hvis du følger (bruger og forstår) bare de første 4 lektioner i bogen er du ude
over det problem du beskriver.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Rex

Dato : 27-06-06 12:18

Jeg ville lægge en alm. trense med et alm. bid på, det skal han jo før eller
senere lære alligevel, og mange mennesker starter allerede med at træne det
fra 2 års alderen.

Min "læremester" sagde altid: "Gig hesten fri til at vælge, så vælger den
dig!"
Tja... I nogle tilfæde ville jeg turde følge denne... Men har man en 7-800
kg. tung hest, vil det nok være mere end uhensigtigsmæssigt at følge denne,
jeg vil i hvert fald nødig komme i klemme eller blive trådt på...

Det vigtigste er at du med det samme gør ham 100% klar over hvad det er du
mener, og ikke gå og små trække hele tiden, dette gør ham bare mere
utålmodig eller drillesyg, din reaktion på han trækker, skal komme prompte,
og ikke først når han er løbet..
Husk altid at ros er guld værd!
-Camilla - mad mor til Belgier hoppe på 900 kg.

Fra : Britta Trab

Dato : 27-06-06 17:55

Hej Alle sammen

Vi fik ham ud, pga han også har ædelagt den boks han blev sat i, og da han
skulle ud stejlede eller han forsøgte på det, også på vej ud på den
pågældene fold.
Havde lagt kæden igennem munden, men det lykkedes ham at hive tovet fra mig
efter vi var kommet ind på folden.
Ud over det er et nyt sted han er kommet til, hvad kan hans opførsel så
ellers tyde på?

Jeg forventede ved købet at få en rimgelig rolig hest, vist godt der var
abejde i ham, men at jeg skulle kæmbe sådan med ham havde jeg ikke ventet.

Han er blevet kasteret for 14 dage siden, han ankom i søndags.

Til Ole. jeg har den bog, men er ikke inde i det og har ikke sat mig ind i
bogen som sådan, men det her er jo ikke en lille pony, men en stor vallak på
700-800 kg. Han har vist bare fået lov til at passe sig selv der hvor han
kommer fra og har ikke lært noget af betydning i opdragelsen af mennesker.
Han er en rolig hest på fold og i boksen, ud over den ødelagte boks som
hovedpart skylles gnubning, at man/hale, hvad kan det skylles og hvad kan
man evt bruge til at behandle det?

Spørg hvis i vil og jeg forsøger at svarer.

M.v.h.
Britta

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-06 18:38

Britta Trab wrote:
> Hej Alle sammen
>
> Vi fik ham ud, pga han også har ædelagt den boks han blev sat i, og da han
> skulle ud stejlede eller han forsøgte på det, også på vej ud på den
> pågældene fold.

Hvorfor har du købt lige den hest?

> Havde lagt kæden igennem munden, men det lykkedes ham at hive tovet fra mig
> efter vi var kommet ind på folden.

Det burde ikke være nødvendigt at stikke det igennem munden.
Det burde være nok at trække den ned under hagen som en hingste
tøjle. Det har jeg brugt til mine forældres hingste indtil flere
gange. Alt efter hvor ophidset hingsten bliver af at se hopperne
så kan det være nødvendigt at rykke flere gange i kæden, sådan
ryk - giv efter - ryk - giv efter - ... - ros hesten.

> Ud over det er et nyt sted han er kommet til, hvad kan hans opførsel så
> ellers tyde på?

At du ikke magter den hest, find en anden før du, andre, eller hesten
kommer tilskade. En hest er et stort muskuløst dyr som kan forvolde
meget skade. Ikke af ond vilje, men simpelthen fordi den er så stor,
tung og stærk.

> Jeg forventede ved købet at få en rimgelig rolig hest, vist godt der var
> abejde i ham, men at jeg skulle kæmbe sådan med ham havde jeg ikke ventet.

Du bliver nødt til at sætte dig igennem som flokkens anfører.
Brug evt. en pisk når du trækker ham, derved kan du få ham til at
cirkelerer rundt om dig, men hvis du er for voldsom så bryder han
ud af cirklen alligevel, også selvom du bruger en hingste kæde.

Du kan evt. opnå cirklen ved at bruge pisken på bagparten, og lige som
lede ham rundt med tøjlen. Pisk i højre, tøjle i venstre hånd, fronten
imod hesten. Du skal nok satse på en dressurpisk.
Det kræver dog at der er plads nok til at han kan cirkelere, ellers
går det bare ud over andre.

> Han er blevet kasteret for 14 dage siden, han ankom i søndags.

Det forklarer en hel del. Det er altid sværer med en hingst.

> [...]
> kommer fra og har ikke lært noget af betydning i opdragelsen af mennesker.

Det må du jo så lære ham.

Jeg læste iøvrigt en ganske udemærket artikkel omkring hestens hjerne.
Det stod i maj? nummeret af equipage? og essensen var at hesten ikke
gør noget af ond vilje, men at hvis den ikke får en irrettesættelse
når den gør noget forkert, så er det en belønning for hesten og den
vil gøre det igen.
Altså, hver gang hesten ikke går pænt ved siden af dig skal du
irettesætte den.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 28-06-06 10:31

> [...]

>bogen som sådan, men det her er jo ikke en lille pony, men en stor vallak på

Hvis en lille pony finder ud af at han vil lege med dig, så er resultatet det
samme. Du _MÅ_ altså sætte dig ind i Gittes teorier. Det er så let at det næsten
er løvn. Du kommer ikke videre før du læser og forstår bogen.

Har selv brugt metoderne på en Frederiksborg på 170 cm. der var "farlig" og
opgivet af alle "kendte" hestehviskere. Jeg fik ham i tale på 20 minutter og han
er nu den mest tillidsfulde og rolige hest man kan tænke sig. Forresten, så
købte jeg den "vilde" hest meget billigt. )))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Britta Trab

Dato : 28-06-06 20:26

Hej Ole

Vil en hest kunne værer plaget så meget af udtøj og skæld at det kan få den
helt ved siden af sig selv?

Og hvad kan man købe som kan afhjælpe dette?
M.v.h

Britta

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-06-06 20:54

Britta Trab wrote:
> Hej Ole
>
> Vil en hest kunne værer plaget så meget af udtøj og skæld at det kan få den
> helt ved siden af sig selv?
>
> Og hvad kan man købe som kan afhjælpe dette?

Spørg din dyrlæge da der kan være flere grunde som skal behandles
forskelligt.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 28-06-06 21:29

"Britta Trab" <britta@trab.dk> wrote:

>Hej Ole
>
>Vil en hest kunne værer plaget så meget af udtøj og skæld at det kan få den
>helt ved siden af sig selv?

Selv om noen sir' det, så er jeg ikke nogen hexedoktor, så spørg din dyrlæge som
Jon foreslår, men det at han går grassat er ikke noget der kommer af utøj og
lignende. Hvis du ikke lige er til bøger, så køb dog Gittes video.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk