Øh....hestepærer
Fra : Vivian

Dato : 23-06-06 09:30

ØØØHHH........Skal man egentlig sørge for at fjerne hestepærer når man er
ude på tur ??
I ved....sådan som hundeejere har pligt til hvis deres hund besørger på
offentlig vej !
Hold da op en stor pose man så skal slæbe med !
Er der nogen der ved om der findes egentlige regler angående heste-hømhøm.
I princippet kan min hest jo finde på at "dumpe" alle steder. Findes der
metoder til at forebygge at krikken "dumper" på tur ? eller skal en hest
bare når den skal ? Et lidt underligt spørgsmål ganske vist, men på den
anden side......det er da mere ulækkert med en kæmpe heste-hømhøm end en
lille hunde-hømhøm på vejen, ikke sandt ?

Med høm-høm hilsen fra Vivi

Fra : Iben Holst

Dato : 25-06-06 11:24

> [...]
> anden side......det er da mere ulækkert med en kæmpe heste-hømhøm end en
> lille hunde-hømhøm på vejen, ikke sandt ?

Jeg må ærligt sige at jeg ved ikke om der findes regler om dét også.
Men det er jo ikke helt det samme, er det?!

Reglerne om hunde-høm-hømmer er vel mest i forhold til at man går med
sin hund på steder hvor mange andre også går og også at der generelt er
mange hunde med rundt på offentlige steder.

Der er flere steder man ikke må ride selvom det ikke er skiltet. Et enkelt
eksempel kunne være fortov og cykelsti....
Der må hesten ikke være; den hører til vejbanen sammen med bilerne og
at der falder noget af på vejbanen kan jo så diskuteres om det skal samles
op eller ej. I forhold til bilerne mener jeg ikke det er et problem, men for
cyklisterne hvis der ikke er en cykelsti, kan det nok ikke være rart.
Jeg må indrømme at jeg lader det ligge hvis det er på vejbanen.Om jeg skal
have "slag" i hovedet for det, må jeg finde ud af fra andre som nok også vil
deltage i denne tråd.
Jeg er slem nok til også at ride på både fortov (hvis det ikke er blødt) og
cykelsti - begge steder hvis der ikke er gående eller cyklende i sigte. MEN
klatter min hest på fortov/cykelsti kører jeg efter rideturen ud i bil med
en
spand og skovl og samler op, fordi jeg rent faktisk ikke må være dér med
hesten. Min samvittighed byder mig at få det samlet op eller i det mindste
fejet ud i rabatten.

Men nej - jeg synes faktisk ikke det er værre at møde en bunke hestepærer
i forhold til en hundelort. Og jeg har altså også selv hund.....
Jeg bliver lidt muggen hvis jeg møder en gang hestepærer på fortovet, men
direkte sur hvis det er en hundelort.

Iben

Fra : Tina

Dato : 26-06-06 06:55

> Der er flere steder man ikke må ride selvom det ikke er skiltet. Et enkelt
> eksempel kunne være fortov og cykelsti....
> Der må hesten ikke være; den hører til vejbanen sammen med bilerne

Ja der burde hestene jo høre til, men hvis man hver eneste gang man rider på
vejbanen er i fare PGA bilister der ikke kan finde ud af at tage hensyn, ja
så vil jeg hellere bryde lovgivningen og tage cykelstien. Vi rider altid i
rabbatten også på cykelstien, lander der en klat der ja så får den lov at
ligge.

Skal måske lige sige at hestene er 100% trafiksikre, men NT busserne kører
klods op af os uden hverken at nedsætte fart eller øge afstanden. findes der
egentlig noget på skrift om at man skal tage hensyn??

Fra : Iben Holst

Dato : 26-06-06 10:36

> Ja der burde hestene jo høre til,

Den burde ikke - den hører til der uanset om vi synes om det eller ej.

> [...]
ja
> så vil jeg hellere bryde lovgivningen og tage cykelstien. Vi rider altid i

Som jeg skrev så rider jeg også selv raskt væk på cykelsti/fortov hvis der
er
fri bane...

> rabbatten også på cykelstien, lander der en klat der ja så får den lov at
> ligge.

Sådan er de fleste......

> [...]
der
> egentlig noget på skrift om at man skal tage hensyn??

Hvis du mener busserne, så er det klart at de skal vise hensyn, og det mener
jeg også står i lovgivningen. Det lærte jeg i al fald da jeg tog kørekort.
Om nogle
opfører sig nok så tåbeligt og ulovligt i trafikken skal man jo altid vise
hensyn
selvom det er de andre der er helt gal på den. Men der vil nok altid være
delte
meninger om hvor langt hensynet skal gå; hvor meget farten skal sænkes eller
om de skal køre helt over i modsatte vejbane etc. Om der ligger en klar lov
om
dét aner jeg ikke.

Men generelt kører trafikken jo alt for stærkt og især busser og lastbiler
burde
være mere agtpågivende, da de jo har en noget længere bremselængde end
personvognene. Og ikke at forglemme den slipvind de kan give, som kan få et
barn på en cykel til at vælte omkuld selvom det er på cykelstien og ikke
vejbanen.

At hestene er godt trafikvante er ikke nok - når trafikken kører alt for tæt

kan alt ske og det kan jo mindst lige så godt være bilen/bussen/lastbilen
som
rammer eller snitter hesten som det kan være hesten der bliver forskrækket.
De fleste bilister som ikke ved noget om heste og er drøn ligeglade har jo
kun
i tankerne at hvis noget sker er det fordi hesten ikke er sikker nok til at
kunne
gå langs en vej. Stod det til bilisterne og stort set alle ryttere skulle
heste høre
til på fortov/cykelsti.
MEN jeg er altså også selv cyklist og jeg synes sgu ikke det er spændende at
møde en hest på cykelstien; slet ikke når jeg har sønnike med som cykler
selv
men af og til slingrer lidt. Derfor rider jeg heller aldrig selv på
cykelstien når der
er gående eller cyklister på den - vælger jeg at blive hvis der kun kommer
en
enkelt sørger jeg for at vi står helt stille når nogle nærmer sig. Det må
være de
største i al slags trafik som skal vise mest hensyn....

Så den er en svær en!

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 13:33

"Vivian" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse news:449ba68f$0$171

> I ved....sådan som hundeejere har pligt til hvis deres hund besørger på
> offentlig vej !

Hundeejere har faktisk IKKE pligt til, at samle op ifølge lovgivningen, så
det har hesteejeren nok heller ikke.
Det tilfalder grundejeren, at samle op efter hundes ( og sikkert også
hestes ) efterladenskaber.
Det vil dog være det mest høflige og velopdragne, hvis man samler op efter
sin hund.

Emnet om hundehøm høm`er, har kørt i dk.videnskab.jura for nyligt.

Kan da godt se, at det ikke lige er til, at samle op efter en hest, men så
lyder Iben`s metode jo meget brugbar....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-07-06 11:20

- ellers kunne man jo lige stige af hesten og sparke efterladenskaberne til
side. I rabatten gøder hestepærerne godt.

Der er også den forskel på hunde-hømhøm'ere og hestepærer, at de fleste
hestes efterladenskaber bare er en god gang græs, der lige har været en smut
i hestens mave, hvorimod hundenes efterladenskaber både lugter og ser værre
ud. Det er i hvert fald min mening.

Trond Øyvind Hermansen
www.oyvind.dk