kampfisk yngel?
Fra : Lars

Dato : 21-06-06 16:06

Hej!

Har lige et spørgsmål, fik kampfisk yngel for 5-6 uger siden, og nogle af
dem er nu ved at blive pænt store!

Mit spørgsmål er, hvor længe kan de gå sammen før de unge hanner optager
deres kampfisk instinkt? den største er vel omtrent 1-1½ cm.

Lars

Fra : Søndergaard

Dato : 25-06-06 22:24

Lars skrev:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er, hvor længe kan de gå sammen før de unge hanner optager
> deres kampfisk instinkt? den største er vel omtrent 1-1½ cm.

ved ik så meget om det - men vil da tro de er fredelige til de begynder
at få deres store flotte finner.. Det er ihvertfald finnerne der gør at
andre hanner hidser sig op.

Søndergaard

Fra : noone

Dato : 26-06-06 00:02

> ved ik så meget om det - men vil da tro de er fredelige til de
> begynder at få deres store flotte finner.. Det er ihvertfald finnerne
> der gør at andre hanner hidser sig op.

Sludder og vrøvl. Vildkampfisk, som ikke er blevet lavet om til langfinnede
misfostre, er præcis lige så aggressive (om ikke mere), som deres kunstige
'fætre'.

De begynder at slås, når de når den yngledygtige alder. De kan gå sammen
den ene dag og slås til døden den næste - typisk ved at den stærkeste
drukner normalt den svageste. Gennem en såkaldt mundkamp forhindrer de
hinanden i at nå overfladen for at hente ilt, hvorved den svageste rent
faktisk drukner.

Jeg har aldrig forsøgt at holde mine kampfiskeunger sammen længere end til
en størrelse på omkring 15 mm. Allerede på det tidspunkt kan man se forskel
på hanner og hunner, idet hannerne har bredere rygfinner og senere
understreges forskellen af en lidt længere udtrukket gatfinne (her taler
jeg om vildformen, men dette gælder også diverse kulturformer, idet de
forstørrede finner først kommer til udtryk lidt senere.

noone

Fra : Søndergaard

Dato : 26-06-06 15:24

noone skrev:

> [...]
> jeg om vildformen, men dette gælder også diverse kulturformer, idet de
> forstørrede finner først kommer til udtryk lidt senere.

okay, så tog jeg vel fejl:) skrev bare hvad jeg engang fik at vide i en
dyrehandel, men de har jo taget fejl før..

Søndergaard

Fra : noone

Dato : 26-06-06 21:02

> okay, så tog jeg vel fejl:) skrev bare hvad jeg engang fik at vide i
> en dyrehandel, men de har jo taget fejl før..

Ja, desværre er der mange af dem, som kommer med mere vrøvl end
korrekte/brugbare oplysninger. På samme måde som når man skal købe en
brugt bil, så kræver det næsten, at man selv kender svarene, inden man
anskaffer sig en ny art. Det man får at vide i forretningen er tit noget
vrøvl, hvilket vel er naturligt, når de nu lever af at sælge så meget som
muligt.

noone