Varme og selskabsakvarium
Fra : MAL

Dato : 12-06-06 22:56

Vi har et 250 liters akvarium med diverse fisk (scalare, guramier, maller,
pragtsmerlinger osv.), og med de seneste dages varme er temperaturen noget
højere i vandet, end den normalt er. Vi plejer at holde temperaturen omkring
26-27 grader, men det kan vi ikke holde den nede på nu. Hvad kan fiskene
tåle? Og hvad gør man for at bringe temperaturen ned? Skifter man lidt af
vandet ud med koldt vand hver dag, eller hvad? Varmelegemet er skruet ned
til 22 grader, så det ikke slår til lige med det samme, selvom vi fylder
lidt koldere vand i.

Familien Laursen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-06-06 23:31

MAL skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> fiskene tåle? Og hvad gør man for at bringe temperaturen ned?
> Skifter man lidt af vandet ud med koldt vand hver dag, eller

Eller lader som ingenting - de fleste selskabsfisk kan sagtens
klare lidt varme i en periode - de stammer trods alt fra
troperne, hvor det kan være noget varmere end her.

Du kan godt forsøge dig med koldt vand, men risikerer at
temperatursvingningerne skader mere end varmen.

Jeg har aldrig gjort noget specielt i varme perioder - og fiskene
har altid klaret sig fint.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Frandsen

Dato : 13-06-06 08:40

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 22 grader, så det ikke slår til lige med det samme, selvom vi fylder

Hvad med at slukke for varmlegemet? Hvad kommer temperaturen ned på om
natten?

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 13-06-06 13:58

Når vandet er 26-27 grader, og varmelegemet er sat til 22 grader.. så er
varme legemet jo mere eller mindre slukket for :)

Jeg har hørt rygter om at en lille blæser/ventilator der blæser hen over
vand overfladen skulle give temperatur sænkninger.

Og alt efter hvor meget udefra kommen lys du har i rummet med dit
akvariet så sæt tiden hvor lyset er tændt ned til en 8-10 timer...
kommer der meget udefrakommen lys, så måske endda mindre.
For amaturet afgiver også en hulens masse varme, i sær hvis det er af
ældre model.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 13-06-06 17:51

> [...]
> lidt af vandet ud med koldt vand hver dag, eller hvad? Varmelegemet er
> skruet ned til 22 grader, så det ikke slår til lige med det samme, selvom

Hej til hele familien.

Lad det passe sig selv - nedsæt evt. de timer lampen er tændt.
Koldt vand er ikke sagen - mange af dine fisk tåler ikke hurtig nedkøling.
Pragtsmerling f.eks. vil højest sandsynlig straks få hvide pletter.
Jeg har haft akvarie i rigtig mange år, og har aldrig oplevet problemer med
den høje sommertemp., som kan overstige 30 grader.

Ved vandskift husk at skifte til vand af samme høje temp.

Nu får du nok en del af modsatte mening, men det er jo nok Ciklidefolk, og
det har de slet ikke forstand på. :)
Mange Ciklider elsker friskt og køligt vand

Hilsen
Jørgen

Fra : tommy.froekjaer@gmai~

Dato : 16-06-06 13:36

MAL skrev:
>Og hvad gør man for at bringe temperaturen ned?

Jeg havde en del problemer med det forrige sommer, dengang stod
akvariet næsten i direkte sollys. Jeg hang et lagen op foran, for at
tage varmen (lagenet var foldet to gange for at forhindre solen i at
trænge igennem). Samtidig skiftede jeg også noget af vandet midt på
dagen.

Men det fjerner da noget af glæden ved akvariet, når man ikke kan se
det.

Med venlig hilsen

Tommy
Opret din egen ønskeseddel