Småfugles mad behov
Fra : Max

Dato : 12-06-06 15:54

Hej

Jeg har bemærket at småfuglene i haven i øjeblikket næsten
ikke spiser af maden vi servere for dem, skyldes det at varmen
nedsætter deres mad behov eller at der er kommet mængder
af naturlig føde til ?

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-06-06 16:14

Max skrev:

> Jeg har bemærket at småfuglene i haven i øjeblikket næsten
> ikke spiser af maden vi servere for dem, skyldes det at varmen
> nedsætter deres mad behov eller at der er kommet mængder
> af naturlig føde til ?

Her hos mig, ca. 150 meter fra Hornbæk plantage er det lige omvendt.
Her spiser musvitterne, blåmejserne, skovspurvene og gråspurvene
flere mejsekugler om dagen end i december måned. Nogle af dem
tager hele familien med. Jeg får helt ondt af de små blåmejseforældre.
De er garanteret i gang med andet eller tredje kuld, og ser forfærdelig
nedslidte og forpjuskede ud.

Musvitforældrene ser knap så nedslidte ud. Men det er skægt at se,
når ungerne sidder på en gren og virrer hjælpeløst med vingerne,
og gabet helt åbent og venter på at blive fodret. Hvis der ikke lige
er en forældrefugl i nærheden, kan ungerne lige pludselig sagtens
selv finde ud af at spise af kuglerne.

Men ellers er der nok noget om at der er ved at komme naturlig
føde, især til de insektædende småfugle.

P.s.
Jeg fodrer ikke på jorden eller på fuglebræt, da skovduerne og
husskaderne bare kommer og guffer det hele. Men de skal alle
have noget vand for tiden.

--
Herluf

»Hendes bluse var så stram at jeg næsten ikke kunne få vejret«

Fra : Max

Dato : 12-06-06 16:35

Hej Herluf

> De er garanteret i gang med andet eller tredje kuld, og ser
> forfærdelig nedslidte og forpjuskede ud.

Ja, de har travlt for tiden, en skovspurv med en 3-4 unger
har travlt.

> Men ellers er der nok noget om at der er ved at komme naturlig
> føde, især til de insektædende småfugle.

Det der undre mig var at det skiftede fra en dag til en anden, normalt
tømmer de alt der er fra dag til dag, men lige i øjeblikket kan det
godt holde i to dage.

> Jeg fodrer ikke på jorden eller på fuglebræt, da skovduerne og
> husskaderne bare kommer og guffer det hele. Men de skal alle
> have noget vand for tiden.

Jeg fodre heller ikke på jorden, men skovduerne og skaderne har
stor fornøjelse af det der falder ned, og det har pindsvinet forøvrigt
også. Jeg havde en fedtkugle som forsvandt meget hurtigt i forhold
til de andre hvilket undrede mig en del, indtil at jeg opdagede at
det var en stor flagspætte der havde kastet sin kærlighed på netop
den placering kuglen havde, og den bruger ikke lang tid om at
tømme nettet, men flot er den.

Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 12-06-06 19:00

On Mon, 12 Jun 2006 17:13:42 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Jeg får helt ondt af de små blåmejseforældre.
>De er garanteret i gang med andet eller tredje kuld, og ser forfærdelig
>nedslidte og forpjuskede ud.

Jeg fik forleden taget et billede af sådan en slidt blåmejseforælder.
Det er ikke helt skarpt, og i modlys, men jeg synes fuglen har et godt
"udtryk". Den ser irriteret på mig
http://album.gadesite.dk/displayimage.php?pos=-59

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Max

Dato : 12-06-06 21:18

Hej Jens

> Jeg fik forleden taget et billede af sådan en slidt blåmejseforælder.

Godt taget, den siger ligefrem "først ungerne og så må frisuren
komme i anden række"

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-06-06 22:12

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg får helt ondt af de små blåmejseforældre.
> De er garanteret i gang med andet eller tredje kuld, og ser forfærdelig
> nedslidte og forpjuskede ud.

Blåmejser får kun et kuld unger, der kan til gengæld være 10-12 unger i
et kuld.

Vi har i år haft blåmejser som rugede i en af vores redekasser, og hanen
var invalid med det ene ben, men det virkede som han klarede alle opgaver
med kun et velfungerende ben.

Se et billede af ham her.

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_blaamejse-48.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-06 22:27

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Blåmejser får kun et kuld unger, der kan til gengæld være
> 10-12 unger i et kuld.

I min fuglebog står der "oftest 2 kuld".

Arme fyr. Han ser ret slidt ud.

--
:·)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-06-06 07:23

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I min fuglebog står der "oftest 2 kuld".

Det kan og vil jeg ikke afvise, min information om et kuld fra jeg fra
flg. side http://www.dofbasen.dk/ART/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 12-06-06 18:24

Max wrote:
> [...]
> ikke spiser af maden vi servere for dem, skyldes det at varmen
> nedsætter deres mad behov eller at der er kommet mængder

Hej Max

Langt de fleste fugle fodrer deres unger med insekter, så med mindre du
lægger myrepupper, små edderkopper og div. grønne larver på foderbrættet,
vil de søge føde andet steds. En Musvit kan fodre sine unger mere end 60
gange i timen så de har travlt pt.

Mikkel

Fra : Max

Dato : 12-06-06 21:21

Hej Jens

> Langt de fleste fugle fodrer deres unger med insekter, så med mindre

Ja, det er jeg klar over, men f.eks. gråspurvene og skovspurvene er
meget glade for havregryn til ungerne.

Mvh Max

Fra : Lene Sørensen

Dato : 21-06-06 08:28

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil de søge føde andet steds. En Musvit kan fodre sine unger mere end 60

Jeg satte 13 redekasser op i vores have i foråret, vi har masser af unger,
men nu hvor jeg kan se at en del af dem har forladt rederne, da foder
forældrene dem med forskellig frø, ser ret sjovt ud, at ungen sidder lige
ved siden af forældrene og den såmænd bare behøver at dukke hovet og samle
frø op selv, men nej, det skal være mor eller far der giver den frøene i
munden, forkælet unge

Jeg har læst et sted at man skal holde med at fodre fuglene i April måned,
for at de kan vænnes til at give deres unger insekter i stedet for frø, er
dette rigtigt? Det er lidt for sendt at stoppe med fodringen nu, men det må
jeg jo gøre til næste år, hvis det er det man skal?

VH Lene

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-07-06 01:05

Her er de simpelthen ved at æde mig ud af huset i
øjeblikket. Der kommer specielt mange blåmejser,
musvitter og bogfinker - men den helt store gourmet er
min flagspætte, som nu også har sin unge med til
foderhuset. De spiser enorme mængder af peanuts og
baby-spætte sidder skam også og basker med vingerne
og vil fodres, men kan sagtens selv, når farmand ikke er i
nærheden. Hvad der falder på jorden, hapser hr. og fru
fasan - det ser faktisk også ud som om at de er glade for
peanuts.

Helle Andersen