Ny hest + andre ting :)
Fra : Britta Trab

Dato : 11-06-06 17:30

Hej alle sammen

Jeg har jo desværer kun læst med på sidelinien de sidste par år men nu skal
det værer slut ;)

Jeg har købt mig en hest, hvilket har taget mig langtid at finde ud af om
jeg skulle eller ej.
Men det blev til en dejlig Belgier hingst (vallak når jeg får ham på lørdag)
på 2 år, glæder mig som et lille barn lige som til juleaften :D

Men i samme vending har jeg så forhåbentlig også overtaget et tidligt
familie arvestykke en gammel fjerdervogn og hvis det er rigtigt som jeg har
forstået min farmor så mangler der vist en af pindene til 1 spands, men
hvordan fremskaffer man sådan en, synes jeg har ledt med lys og lygte på
nettet men har ikke kunne finde noget på det, ved ikke om i har en ide.

Og så er jeg ved at finde ud af forsikrings ting, jeg vil have ham
livsforsikret på 10.000 kr og får der til en sygeforsikring pålydene det
samme beløb, dette skal jeg give 1050,- kr om året for og sygeforsikringen
er med 80% dækning og 0,- kr i selvrisiko, synte i det lyder ok?

M.v.h.

Britta Trab og Kælepotten Lukas :)

Fra : Anet

Dato : 11-06-06 18:24

"Britta Trab" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lørdag)
> på 2 år, glæder mig som et lille barn lige som til juleaften :D

(klip)

Jamen stort tillykke med ejerskabet af hesten.

> [...]
> hvordan fremskaffer man sådan en, synes jeg har ledt med lys og lygte på
> nettet men har ikke kunne finde noget på det, ved ikke om i har en ide.

Der findes en sadelmager i kalundborg som måske kan give dig videre spor at
gå efter. Tror han hedder noget med Finn han har tidligere annonceret inde
på hestenettet.

> [...]
> samme beløb, dette skal jeg give 1050,- kr om året for og sygeforsikringen
> er med 80% dækning og 0,- kr i selvrisiko, synte i det lyder ok?

Det er ikke altid at det kan betale sig at forsikre en hest. Hvis hesten
ikke har været ret dyr f.eks. Eller jeg har 3 heste og hvis jeg bare ligger
pengene til side så havde jeg hurtigt til en ny hest. Jeg forsikrer ikke
mine heste. Det skal dog siges at det ikke er heste jeg har til 100.000 og
derover. Det er gode familieheste som vi hygger os med.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 09:47

Hej Britta

Også tillykke med hesten herfra.

Som Annette skriver, så er forsikring lidt en holdningssag. Vi har
efterhånden fået skrabet 4 heste sammen, men da den dyreste har kostet
16.000 og den billigste 3.500 har vi heller ikke forsikring på nogen af dem.
Hvis vi skulle betale 1.000 kr pr hest pr. år, så ville vi have råd til en
ny hest hvert andet år alligevel!!

Noget andet er, hvad sådan en forsikring dækker - der kan man godt risikere
at føle sig snydt, hvis man ikke læser det med småt. En "livsforsikring"
dækker nemlig kun hvis hesten dør, eller hvis den af dyreværnssmæssige
årsager må aflives. D.v.s. om den kan bruges eller ej er ligegyldigt, så
længe den er i live og ikke skal aflives for at overholde lovgivningen om
dyrevelfærd.

Hvis man skal have en "rigtig" forsikring, der også dækker "uanvendelighed",
så skal man gribe helt anderledes til lommen!!!

Jeg diskuterede det med dyrlægen i forbindelse med køb af hest nr. 4 her for
1 uge siden, og selv med den meget høje pris på 16.000 besluttede jeg ikke
at forsikre.

Hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-06-06 11:40

ER det ikke sådan, at man mest har behov for den forsikring der dækker
uforudsete dyrlægeregninger. De kan jo løbe op i meget mere end hestens
værdi. Set fra et strengt økonomisk synspunkt kan "død" jo nogen gange være
det billige alternativ (sorry, but facts ...)

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 12:31

Man skal også gøre op med sig selv om man vil acceptere betingelserne.
Overgår ejerskabet til forsikringsselskabet ved uanvendelighed? Og hvad sker
der så med hesten? Skal den fragtes til slagtning i udlandet? Det kan nemt
være en lang og pinefuld rejse. Jeg vil ikke risikere andet end aflivning af
hesten på stedet. Også selvom at man skal betale dyrlægen for aflivning og
at man kan gå glip af nogle kroner i forsikring og slagtepris....

Men det er jo op til en selv hvad man vælger her i livet

Lisbeth

Lisbeth

Fra : Britta Trab

Dato : 18-06-06 18:07

Hej alle sammen

Jeg har et andet sp. i frobindelse med foder.

Hvad er forskellen på wrap halm og wrap hø, og ville det stadig få hesten
til at blive vommet med wrap halm?

M.v.h.

Britta

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 09:17

> [...]
>
> Jeg har et andet sp. i frobindelse med foder.
>
> Hvad er forskellen på wrap halm og wrap hø, og ville det stadig få hesten

Hej Britta

Wrap halm må jeg tilstå at jeg aldrig har hørt om.

Wrap hø er vi sikkert enig om er hø der er wrappet. Her skal du måske være
opmærksom på, at nogle (kvægbønder) wrapper deres hø/græs meget hurtigt
efter det er slået, og så bliver det sådan en gang ensilage "snask". Det
bedste - synes jeg - er at tørre høet (vende det) så det faktisk kunne
presses til almindelige små baller og derefter wrappe det. Det giver en
dejlig tør og "arbejdsvenlig" wrap.

Wrap halm har jeg som sagt aldrig hørt om, men vi laver selv wrap "helsæd"
på den fold der bliver lagt om, om foråret. Der bliver sået havre med græs
som udlæg, og lige før havren er moden, så bliver marken slået, og det
bliver lige vendt en enkelt gang og så presset og wrappet til lækre
madpakker.

I "gamle" dage var der nogle kvægbønder der brugte ammoniakbehandlet halm
som foder - jeg ved ikke om det bruges mere, og om det måske er det der
omtales som wrap halm???

Hilsen John

Fra : Britta Trab

Dato : 19-06-06 13:06

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej John

> Wrap halm må jeg tilstå at jeg aldrig har hørt om.

Det kaldes helsæd :) fand betegnelsen i går :D

m.v.h

Britta

Fra : Britta Trab

Dato : 19-06-06 13:07

Hej John

Vil helsæd værer godt for heste at spise ? det er egentlig der jeg vil hen
:)

Mv.h.

Britta

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 14:16

> Hej John
>
> Vil helsæd værer godt for heste at spise ? det er egentlig der jeg vil hen
> [...]

Hej Britta

Det skriver jeg faktisk i mit forrige indlæg )

Det laver vi selv af havre fra dette års omlagte græsfold, det er ren
hesteguf. Det giver fiber og samtidig havre kerne. Så kan man justere
mængden af kernefoder ud fra det.

Det er ikke så rigt på forskellige mineraler etc. som sådan en rigtig
blandet "enghø", men med lidt tilskudsfoder lever vores heste glimrende på
det.

Hilsen John

Fra : Britta Trab

Dato : 19-06-06 15:58

Hej John

Ja læste jeg egentlig også doh ;)

Men kan andre korn sorter ikke også bruges ?

M.v.h.
Britta

Fra : john

Dato : 19-06-06 20:10

> Hej John
>
> Ja læste jeg egentlig også doh ;)
>
> Men kan andre korn sorter ikke også bruges ?
>
> M.v.h.
> Britta

Hej Britta

Ja vi prøvede sidste år med byg, hesten æder det med stor fornøjelse,
meeeeen de sat... "stak". De er overalt, og når man skal smide wrappen ind
til hestene, så får man dem, ned af nakken og op under ærmerne - det er en
pestilens. Så i år bliver det havre.

Vi gør ikke den store videnskab ud af fodringen, men der vil være mange der
sværger på, at havre må hestene ikke få, eller byg må de ikke få eller XXX
må de ikke få. Jeg ved ikke hvad der er videnskab og hvad der er tro, men
vores 4 heste lever glade og lykkelige på havre, Stenstrup extra, et skud
sojaolie og wrap ad libitum. Men der er jeg nok grundigt uenige med mange
andre hestefolk - jeg kan jo læse rundt omkring, at der skal gås helt
anderledes videnskabeligt til værks!!!

Hilsen John

Fra : Britta Trab

Dato : 20-06-06 09:45

Hej John

He jeg er heller ikke så teknisk min den gamle hest levde fint at kværnet
byg og hvede og klarede sig findt med det :) + halm og hø

M.v.h.

Britta

Fra : lizb

Dato : 20-06-06 21:00

> Hej John
>
> He jeg er heller ikke så teknisk min den gamle hest levde fint at kværnet
> byg og hvede og klarede sig findt med det :) + halm og hø

Sidste år fik min arabere kun lidt wrappet helsæd (byg+græs), og wraphø
næsten ad libitum, samt vitaminer og mineraler, og saltstenen! De var i det
fineste kondition nogensinde, og det var først sidste på vinteren at den
gamle skulle have lidt ekstra, i form af kraftfoder, da han var ved at være
lidt for tynde - trods tandraspning og ingen orme her til foråret. Må lige
tilføje at de går i løsdrift også! Det var den billigste vinterfodring
nogensinde, også den mindste problematiske. Da det ikke kan betale sig at
høste kornet, er det for mig, den nemmeste måde at håndtere byggen på. Godt
byghalm i big baller, køber jeg fra vognmanden i stedet for at bruge min
egen.

Hilsen Liz