Nu dør den sgu
Fra : H.S.

Dato : 10-06-06 06:37

Vi købte et par flodkrebs hos den lokale fiskehandel, de så meget
charmerende ud og skulle eftersigende også spise alger m.m.

Men den ene af dem er vist ikke en flodkrebs længere... Den er blevet
rød og kæmpestor - ca. omkring 12 cm - og hvor den anden er blå og
lille og fresommelig, er den røde en ren terrorist.

Den klipper mine store (20 cm) sugemallers haler i stykker - og det
skal den bare ikke.

Kan man klippe 'kløerne' af sådan en fætter uden det betyder noget,
eller skal man helt aflive den, og hvad er bedste måde til at aflive
den på ? (jeg tænker på hummere og kogende vand).

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 10-06-06 08:45

Du kan selvfølgelig ikke klippe den kløer af. Du kan sætte den til
bortgives på akvariesiden.dk og håbe på der er en der vil aftage det. I
stedet for i første omgang bare at aflive den.

Og hvis det ender med den skal aflives så flæk hovedet som man gør ved
en hummer på en restaurant (søg på google hvis du er i tvivl)

Fra : Søndergaard

Dato : 10-06-06 11:06

H.S. skrev:
> [...]
> eller skal man helt aflive den, og hvad er bedste måde til at aflive
> den på ? (jeg tænker på hummere og kogende vand).

ej, du må endelig ikke klippe kløerne af! det er dyreplageri.

Flodkrebs bliver mellem 10-15 cm - så 12 cm er ikke unormalt.
- og ja.. de er ofte rene terrorister. Ofte klipper de ens planter i
stykker, flytter rundt på gruset som en buldozer, og kan finde på at
tage små langsomme fisk, samt nappe deres finner i stykker. Samtidig er
de rene udbryderkonger.

De kan sagtens skifte farve fra blå til rød, alt efter forholdne, og alt
efter om de skifter køn. da det er en hermafrodit. Mener hanner er blå
og hunner brune, over i det røde.

Men gør som Daniel siger hvis den skal aflives.
Ellers kan du også altid tage den med tilbage til dyrehandleren og
spørge om han vil have den igen, evt. for lidt foder.

Søndergaard

Fra : H.S.

Dato : 13-06-06 12:47

Bainz wrote:
> Hvor kommer du fra i landet kender muligvis en der gerne vil af tage dem den
> for dig.

Postnr. 8870.

Jeg hører gerne fra ham snarest, da jeg har tænkt mig at klippe
hovedet af den, så snart jeg kan fange den. - De er dælme hurtige...!

Fra : H.S.

Dato : 15-06-06 13:23

H.S. wrote:

> Postnr. 8870.
>
> Jeg hører gerne fra ham snarest, da jeg har tænkt mig at klippe
> hovedet af den, så snart jeg kan fange den. - De er dælme hurtige...!

Begge flodkrebs afgik ved døden i går..

De blev myrdet med kniv....

Fra : Søndergaard

Dato : 15-06-06 14:21

H.S. skrev:

> Begge flodkrebs afgik ved døden i går..
>
> De blev myrdet med kniv....

skummelt... men hva.. det er jo naturens gang.. .. eller ... noget..

Søndergaard

Fra : H.S.

Dato : 16-06-06 14:05

Søndergaard wrote:
> skummelt... men hva.. det er jo naturens gang.. .. eller ... noget..
>
> --

Ja, jeg kunne da godt have ønsket dem en bedre skæbne, men da de
begyndte at slå konens guramier ihjel, så fik jeg ordren : 'dræb!'

Nogle af guramierne havde ligefrem kødsår, hvor flodkrebsen havde
'fået fat', og mine mallers haler er klippet i stykker.

Sådan gik det, de var meget søde til at starte med..