Raid1 eller Raid5 til Server/Rip til grafi~
Fra : Søren

Dato : 09-06-06 22:56

Skal til at erstatte en nuværende 3 1/2 år gamme HP Dual Xeon maskine med en
ny pga flere medarbejdere og dermed flere kalkulationer på Serveren/rip.

Har kigget på processorerne Xeon Dempsy 5000 serie og Xeon Woodcrest 5100
serie. De skulle meget snart blive tilgængelige i HP og Dell modeller.

Når denne maskine skal konfigureres hvad giver så den bedste performence,
Raid1 eller Raid5 ? Har tænkt mig at sættte 143 GB 15000 rpm diske i.

Søren

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-06-06 23:11

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Når denne maskine skal konfigureres hvad giver så den bedste performence,
>Raid1 eller Raid5 ? Har tænkt mig at sættte 143 GB 15000 rpm diske i.

Det kommer an på antallet af diske og hvordan du belaster diskene. Med
udgangspunkt i det samme antal diske kan men lidt generelt sige at R1
giver bedre skrivehastighed og bedre håndtering af "tilfædige"
læseoperationer og R5 giver bedre streaming / sekventiel læsning.
Derudover er der nogle forskelle i fejltolerans osv.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren

Dato : 10-06-06 07:31

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> læseoperationer og R5 giver bedre streaming / sekventiel læsning.
> Derudover er der nogle forskelle i fejltolerans osv.

Hvis jeg vælger Raid1 bliver det med 2 stk 143 GB 15000 rpm diske og vælger
jeg Raid45 bliver det med 3 stk 143GB 15000 rpm diske.

Softwaren er en Rip som skal rippe PS og PDF filer. Udfra disse fremstiller
den Rippede filer som skal belyses på noget Compter To Plate udstyr.
Filer fylder alt mellem 1 Mb og 2 GB - ( 90 % af dem fylder mellem 30 MB og
300 MB.)

Hvad tror i performer bedst R1 eller R5.

Søren

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-06-06 08:31

> [...]

>300 MB.)
>
>Hvad tror i performer bedst R1 eller R5.

Det tror jeg RAID-1 gør. Men det lyder som temporære data - så hvis
det er tilfældet og du kan tåle tab af det ved evt. systemnedbrud, så
kan du overveje at lave et dataområde med striping, RAID-0. Det giver
den bedste performance.

Men brug det ikke til systemet - eller generelt data du ikke er
forberedt på at miste.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Svenne Krap

Dato : 11-06-06 11:40

Lars Kim Lund wrote:
> [...]
> det er tilfældet og du kan tåle tab af det ved evt. systemnedbrud, så
> kan du overveje at lave et dataområde med striping, RAID-0. Det giver

Hvis filerne virkeligt er temporære og kan genskabes må den bedste
metode da være et ramdrev. Der er vist ingen disksystemer, der kan slå
et ramdrev (hverken i tilgangstid eller overførselsrate).

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-06-06 15:15

Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk> wrote:

>Hvis filerne virkeligt er temporære og kan genskabes må den bedste
>metode da være et ramdrev. Der er vist ingen disksystemer, der kan slå
>et ramdrev (hverken i tilgangstid eller overførselsrate).

Nej, men de kan let slå det i kapacitet ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 08:48

Søren wrote:

> Har kigget på processorerne Xeon Dempsy 5000 serie og Xeon Woodcrest 5100
> serie. De skulle meget snart blive tilgængelige i HP og Dell modeller.

sørg for at få en Woodcrest, har været til demo af intel's Core for
nyligt og den woodcrest der trækker tænder ud. noget så eftertrykkeligt.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 10-06-06 13:59

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når denne maskine skal konfigureres hvad giver så den bedste performence,
> Raid1 eller Raid5 ? Har tænkt mig at sættte 143 GB 15000 rpm diske i.

evt. kigge på Raid 10 med 4 x 73gb 15krpm disk og split-backplane( 2 kanel
raid controller)

jeg gætter på at du også har mange temp filer i mens den behandler de data
filer.....
prøve at kigge på om et ram-drev kunne være en ide som software eller
hardware.

her er et par hardware ram drev som måske kunne bruges
http://www.tgdaily.com/2006/02/03/ddrdrive_ssd_announced_for_q1/
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480
http://www.tomshardware.com/2005/12/05/hyperos_dram_hard_drive_on_the_block/
http://www.hyperossystems.co.uk/07042003/products.htm#hyperosHDIIproduct

jeg har dog ikke prøvet nogen af dem.

Thomas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-06-06 17:58

"Thomas Bøjstrup Johansen" <tooms@post1.tele.dk> wrote in message

> jeg har dog ikke prøvet nogen af dem.

Kan du beskrive fordele /ulemper ved sådanne ?

Jeg er lidt nysgerrig, da jeg aldrig har set sådan noget før, hvad konkret
bruges de til, og hvad hvis man slukker maskinen ?

// Kim

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 11-06-06 09:37

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er lidt nysgerrig, da jeg aldrig har set sådan noget før, hvad konkret
> bruges de til, og hvad hvis man slukker maskinen ?

ram drev i forhold til normal harddisk, er ram drev maget hurtiger....

ulempen er at den ikke kan huske data hvis mister strømmen

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-06 10:35

Thomas Bøjstrup Johansen wrote:

> ram drev i forhold til normal harddisk, er ram drev maget hurtiger....
>
> ulempen er at den ikke kan huske data hvis mister strømmen

Gigabyte's I-Ram drev har batteri på og det kører på standby strøm fra
motherboard, så maskinen kan sådan set stå 'slukket' lige så længe man
lyster. Det er først når man slukker for psu eller hiver kablet at
batteri træder ind.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-06-06 17:26

> her er et par hardware ram drev som måske kunne bruges
> [...]

NOgen der har set en DK forhandler af ovenstående?
Fordi det ser da interesandt ud hvis prisen også er til at betale for
menneskepenge

--

/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 17:34

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
>
> NOgen der har set en DK forhandler af ovenstående?
> Fordi det ser da interesandt ud hvis prisen også er til at betale for

8GB (max) HyperDrive IV £399 (+ PP and VAT) $698.25 (+ PP and VAT)

16GB (max) HyperDrive IV £599 (+ PP and VAT) $1048.25 (+ PP and VAT)

så kan du selv afgøre om enb 16GB disk er det værd.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-06-06 21:47

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote in message

> [...]
>
> 16GB (max) HyperDrive IV £599 (+ PP and VAT) $1048.25 (+ PP and VAT)
>
> så kan du selv afgøre om enb 16GB disk er det værd.

Så vidt jeg kunne forstå udfra artiklen på tomshardware var i-drive nede i
omkring 200USD - den danske importør skulle blandt anet været zitech men de
har ikke noget på deres site med det