Min islænder har let til gnavsår
Fra : Hanne

Dato : 09-06-06 13:46

Hejsa NG

Min islænder vallak har let til gnavsår. Normalt bliver han redet en til
to gange i ugen. Men skal han ud oftere får han let gnavsår af gjorden.

Vi har prøvet at fjerne forgjorden og skiftet sadlen ud, og kommet plyds
omkring gjorden. Jeg er dog stadig nervøs for han sarte hud, og til
sommer skal han med på ridelejer i en hel uge, her vil han blive meget
brugt.

Har i nogle gode fif til hvordan jeg kan undgå han får gnavsår? Vil
helst kunne ride ham med saddel hele ugen jo.

På forhånd mange tak

Hanne

Fra : taina

Dato : 09-06-06 21:39

"Hanne" <hanne@lyre.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har i nogle gode fif til hvordan jeg kan undgå han får gnavsår? Vil
> helst kunne ride ham med saddel hele ugen jo.

Nu går jeg ud fra, at såret sidder ved selve gjorden og ikke for eksempel
ved nederste del af sadlen eller under et spænde? Prøv at vaske ham med rent
vand, der hvor gjorden ligger, hver gang du har redet, det har hjulpet mig
på flere heste.

Hvor tit vasker du din gjord? Gammelt snavs er kilden til meget ondt, også
gammel sved, som du måske ikke lige kan se. Prøv også at vaske den uden
vaskepulver - det er også kilde til meget skidt.

Ellers er jeg frygteligt glad for min gjord, der er lavet at sådan noget
tykt og blødt materiale, som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder,
men som vist nok også bliver brugt af dykkere i våddragter.

Hvis du bruger plyds, skal det også vaskes tit, og du skal være opmærksom
på, at det ikke folder under gjorden. Lam er meget bedre - og desværre
dyrere. Men hvis det er et bestemt sted, hvor den er gal, kan man også
snyde - jeg har købt en lækker lammeting til hovedtøjet, som også snildt kan
gå på en gjord, da den lukkes med velcro, og den var da til at betale sig
fra.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 11-06-06 09:22

> [...]
>
> Min islænder vallak har let til gnavsår. Normalt bliver han redet en til
> to gange i ugen. Men skal han ud oftere får han let gnavsår af gjorden.

(klip)

Det gjorde min islænder også. Jeg købte en neoprengjord til hende. Lagde
sadlen ekstremt tilbage som det hør og bør sig på islændere. Jeg spænder
gjorden så sadlen sidder godt fast. Og når jeg mærker at sadlen er gledet
frem igen så står jeg simpelthen af og ligger sadlen tilbage igen. Dette må
jeg dog ikke gøre ret tit mere, da jeg har investeret i et antiglidunderlag
til 700 kroner. Dette underlag kombineret med en neoprengjord og det at
sadlen bliver lagt langt tilbage så den kun glider en kenne frem gør at jeg
faktisk ikke har haft gjordsår på min hest i 2 år nu.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 11-06-06 09:48

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

antiglidunderlag
> til 700 kroner. Dette underlag kombineret med en neoprengjord og det

Jeg har købt antiglidunderlaget hos hekla rideudstyr som har en hjemmeside.
Jeg har købt et dressurunderlag i en 17 eller en 17½ tomme. Det passer
perfekt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Leif Neland

Dato : 12-06-06 07:17

Anet wrote:
> Det gjorde min islænder også. Jeg købte en neoprengjord til hende.
> Lagde sadlen ekstremt tilbage som det hør og bør sig på islændere.

Pas på med det, hvis det er en hingst/hingstet vallak, og der er villige
hopper i nærheden.

Hørte om een hvis handyr pludselig blev usædvanlig ustyrlig.

Det viste sig at lemmet sad fast mellem gjorden og maven Avv...

Leif

Fra : Hanne

Dato : 19-06-06 00:29

Hej NG

Tusind tak for de mange råd, jeg tror jeg vil kombinere dem lidt. Købe
en ekstra gjord og lammeskind's plyds ting til den. Og vaske det jeg har
inden ugen, og skifte dem halvejs inde i ugen. Samt vaske ham på de
udsatte steder.

Hanne Og Funi

www.lyre.dk <- han er da dejlig ikke =)