flah menu på html webside
Fra : Martin Jensen

Dato : 14-05-06 16:18

Hej Gruppe!
Jeg er ved at prøve at strikke en hjememside sammen i dreamweaver, hvor jeg
gerne vil have en en flash menu som skal styre navigeringen i toppen.
http://www.itu.dk/people/mhjensen/flashmenu/

Mit spørgsmål er hvordan får jeg flash til bedst at styre min html
undersider? Hvad kode skal jeg smide på flashknapperne?
er er der noget jeg skal tænke på når jeg vælger at lave hjemmeside på denne
måde? Kan jeg fx gøre noget så man ikke hver gang skal loade flashmenuen når
man går til en ny side?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-05-06 20:58

"Martin Jensen" wrote in message...

> er er der noget jeg skal tænke på når jeg vælger at lave hjemmeside på
denne
> måde?

Ja. Jeg ved ikke, om du har overvejet det, men Flash menuer kan ligesom
Java og Javascript menuer skabe problemer. Jeg kan f.eks. ikke bruge din
menu, fordi jeg ikke har Flash installeret. Så hvis din side på en eller
anden måde handler om Flash, eller du er sikker på, dine brugere har det
installeret, så er det fint. I modsat fald _kan_ det blive et problem
med mistede brugere.

MVH
Rune

--
Musikfanatiker
Benni Benassi - Every single day (feat. Dhany)

Fra : Martin Jensen

Dato : 15-05-06 22:00

Nu har jeg rodet lidt med Frames, men synes ikke det er helt optimalt at
arbejde på den måde...Jeg har fundet ud af at min flash fil ikke vil blive
særlig stor, derfor ville siden godt kunne bære at flash top menuen skulle
loades hver gang man åbnede en ny side, derfor kan jeg joså bare bruge
getURL.

Men du har selvfølgelig ret Rune med at nogen ikke vil kunne se siden. Men
kan man ikke løse det problem ved at gemme flash filen som en gammel
version. det burde alle jo have installeret i IE?!

VH
Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-05-06 07:04

> [...]

skulle
> loades hver gang man åbnede en ny side, derfor kan jeg joså bare bruge

Nu har jeg kørt din menu i en anden browser med Flash installeret, og
jeg kunne godt tænke mig at vide, om de funktioner, du har i din Flash
menu er de eneste. Hover-funktionen (farveskiftet) på menuen kan også
laves med CSS, som er mere fleksibelt på flere områder. Hvis du derimod
vil lave fading dropdown menu eller lign. så vil det nok være lettere at
lave med Flash, måske Javascript. Jeg er lige på vej i seng, men jeg kan
godt give en CSS-løsning i morgen, hvis det kun er farveskift ved hover
du vil have. Altså... hvor vil du gerne bruge Flash og med hvilke
funktioner, måske kan det erstattes af noget lettere og mere
brugervenligt

> [...]
> kan man ikke løse det problem ved at gemme flash filen som en gammel
> version. det burde alle jo have installeret i IE?!

Hvorvidt man kan gemme det i en gammel version... Jeg har mine tvivl,
men jeg kan faktisk ikke svare på det, jeg ved det ikke.

MVH
Rune

Fra : Martin Jensen

Dato : 16-05-06 07:50

> [...]
> du vil have. Altså... hvor vil du gerne bruge Flash og med hvilke
> funktioner, måske kan det erstattes af noget lettere og mere

Umiddelbart ville jeg gerne gøre det i flash, fordi jeg så hurtigt og nemt
har mulighed for at lave mere dynamik i menuen, fx på knapperne billedet i
højre hjørne (fade ind og ud, og automatisk ændre til et nyt billede).
Men altså du må meget gerne vise mig en CSS løsning, hvis det er noget du
ikke skal bruge for meget tid på, så kan jeg jo tage stilling til om det er
noget jeg skal vælge at gøre i stedet for...

> Men
>
> Hvorvidt man kan gemme det i en gammel version... Jeg har mine tvivl,
> men jeg kan faktisk ikke svare på det, jeg ved det ikke.

Jeg har set at man kan publishere sin flash movie i alle de gamle flash
versioner...lige fra version 1. Så jeg kunne jo fx publishere det som
version 6, så burde jeg være sikker på det spillede i næsten alle browsere.

Venlig hilsen, og 1000 tak for hjælpen
Martin

Fra : Alex Z

Dato : 16-05-06 17:05

Hej Martin.

Jeg har kigget lidt på din side og den minder meget om en jeg lavede engang.
Jeg lavede en menu og placerede den i en topframe. derefter havde jeg nogle
andre frames i dreamweaver og kunne derefter styre hvad der skal ske med
disse frames fra flash menu'en.
Jeg lavede en lille animation af min menu efter brugeren havde trykket på
menu knappen, men dette kunne ligeså godt være en undermenu eller
hvad-pokker.

Måden jeg gjorde det på fra Flash-menu-knapperne var denne:
on (release) {
getURL("http://www.dinside.html", "mainframe");
gotoAndStop("udpakket menu");
}

Men det er lidt svært når du ikke har Flash installeret.

Al den her snak om tabte brugere osv. mener jeg er overfløding.
Man kan pulicere sin flash film til forskellige versioner. Den nyeste hedder
8 og kan læse alt op til og med 8.
Så hvis man har publiceret i version mx eller 4 for den sags skyld kan den
læse det. Problemet er den anden vej.
Men i 8'eren er der automatisk en kontrol der kigger på hvilken version man
har og hvis den ikke er tilstrækkelig, opgraderer den sig selv. Naturlivis
skal man første gang lige downloade versionen inden din bruger kan se din
flash-film.
Angående at der er nogen der ikke kan se siden, så skal man ikke surfe i ret
lang tid, før man støder på sin første flash, enten i forbindelse med et
banner eller en af de irriterende reklamer, og haps - der får man sit
plugin. Så det vil jeg ikke bekymre mig mere om. I know I don't :)

Håber det hjælper, ellers siger du bare til.

--
Venlig hilsen Alex.
Flash | Elementer | webdesign

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-05-06 19:29

> [...]

billedet i
> højre hjørne (fade ind og ud, og automatisk ændre til et nyt billede).

Ok, det er fair nok

> [...]
det er
> noget jeg skal vælge at gøre i stedet for...

Nåhja kig her:
http://www.runesweb.1go.dk/testing/cssmenu/css_udgave.htm

lige hurtigt smækket sammen, så garanterer ikke for validitet...

MVH
Rune

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-05-06 19:43

> lige hurtigt smækket sammen, så garanterer ikke for validitet...

Men skulle måske lige sige, at fordelene er, at DIVerne kan lægges i
CSSen og hele CSSen kan så lægges i en ekstern fil. Så kommer det hvert
fald ikke til at fylde meget. Hvis du derimod ønsker lidt mere spræl,
jo, så er det måske bedre med Flash - eller alternativt Javascript. Men
selvfølgelig også bare et forslag

MVH
Rune