Studere på UNI som "voksen"...
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 31-05-06 20:00

Hej alle...

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at gå igang med en højere
uddannelse.
Jeg overvejer meget kraftigt Medicin.

Men jeg er ikke helt sikker på hvad der kræves.
Sagen er den at jeg gik ud af folkeskolen i 9. klasse, og har været
på arbejdsmarkedet siden.

Jeg kunne forestille mig at det kræver nogen papirer på sin viden,
hvis jeg vil søge ind på universitetet.

Er det nok at tage de fag der kræves, f.eks. dansk, matematik, osv.
på en HF eller lign.
Eller skal man tage en hel, gymnasiel uddannelse?

Jeg er 25 år gammel...

MVH.
Hjalte

Fra : Marianne

Dato : 02-06-06 13:59

Hej

Du skal tale med en studievejleder. Prøv at opsøge det nærmeste VUC, der vil
være folk, som kan hjælpe dig. Eller studenterkursus, hvis det skal gå tjept
(findes vist kun i Kbh)

mvh
marianne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-06-06 14:35

Hjalte81@gmail.com posting:

>Jeg kunne forestille mig at det kræver nogen papirer på sin viden,
>hvis jeg vil søge ind på universitetet.

Medicin på KU:
http://studier.ku.dk/optagelse/Bachelor/bachelor1/uden_gymeksamen/

>Eller skal man tage en hel, gymnasiel uddannelse?

Umiddelbart ser det ikke ud til, man kan blive optaget på sin
grundskoleeksamen:
"Generelle kvalifikationskrav.... og en relevant erhvervsuddannelse
eller en kort videregående uddannelse og efterfølgende relevant
erhvervsarbejde gennem en årrække."

Dertil kommer: "Selv om man får tilladelse til at søge optagelse,
kan chancerne for at få en studieplads på de stærkt
adgangsbegrænsede uddannelser være små." (og det er Medicin vel).

--
What is life, except excuse for death,

Wow, Opera er vist gået i VM-selvsving: http://my.opera.com/goal/blog/

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-06 08:28

<Hjalte81@gmail.com> wrote:

> Er det nok at tage de fag der kræves, f.eks. dansk, matematik, osv.
> på en HF eller lign.
> Eller skal man tage en hel, gymnasiel uddannelse?
>
> Jeg er 25 år gammel...

Du burde tage en studentereksamen, som med din alder kun kan tages på et
studenterkursus. Sådanne findes der flere af på landsplan, i Ålborg,
Århus, Sønderjylland og København.

HFerne dumper på stribe på universitetet, da deres faglige
forudsætninger er temmelig lave. På et studenterkursus kan du tage en
studentereksamen på to år, da eleverne anses som en slags voksne
mennesker, der har mere styr på tingene end de store børn i
gymnasieskolen, på et VUC-center tager en HF på tre år mod det
almindelige HFs to år, da man anser eleverne som en slags voksne
mennesker, der har brug for lidt mere tid til at komme igang med
skolegangen igen. I øvrigt kræves der bestået 10. klasse for at blive
optaget på HF, og du har jo kun en 9. klasse, så du har altså valget
mellem to år på et studenterkursus til studentereksamen, eller fire år
på VUC til først 10. klasse og derefter den 2-årige HF på tre år ...

Bor du i København kan du med fordel tage din studentereksamen på:

<http://www.vuf.nu/index.php?pageid=67>,

men der findes også studenterkurser på Nørrebro [Nordvest] og i Gentofte
[Hellerup].

Studenterkurset i Søderjylland er en kostskole, og jeg kan ej heller
udelukke at Herlufsholm Kostskole ville acceptere en 25-årig i 1g.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-06-06 12:16

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>gymnasieskolen, på et VUC-center tager en HF på tre år mod det

Ikke korrekt. Enten tages den som enkeltfag, eller så tages den som
et forløb på to år.

>skolegangen igen. I øvrigt kræves der bestået 10. klasse for at blive
>optaget på HF,

Ikke korrekt.
http://www.bornholm-vuc.dk/hf/hf_enkeltfag/Bekendtgoerelse_om_optagelse_enkeltfags_hf.pdf
http://www.bornholm-vuc.dk/hf/2-aarigt_hf/Bekendtgoerelse_om_optagelse_2-aarigt_hf.pdf

--
What is life, except excuse for death,

3D Tetris: http://my.opera.com/community/customize/widgets/info/?id=4196

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-06 10:13

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

> Ikke korrekt. Enten tages den som enkeltfag, eller så tages den som
> et forløb på to år.

Jeg har altså undervist hf-elever på et VUC-center. Ellers har jeg
fortrinsvist undervist gymnasie- og htx-elever. På:

<http://www.vuf.nu/uddannelser/hf,_gammel_ordning/>

kan jeg dog se at VUC-centrene har mulighed for at udbyde det som
2-årigt. Jeg er dog aldrig stødt ind i VUC-elever der har valgt det,
eller som jeg har vidst har haft mulighed for det.

> Ikke korrekt.
> [...]

OK, der nævnes dispensationsmuligheder - som rektor kan give. Der kan
også gives dispensation for adgangsgivende eksamen ved optagelse på
universitetet. Personligt ville jeg aldrig råde nogen til noget sådant.
Der er faktisk fordele ved at have været gennem det undervisningsforløb,
der er en forudsætning for en bestemt uddannelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-06-06 13:14

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>Jeg har altså undervist hf-elever på et VUC-center. Ellers har jeg

Og?

http://www.vucroskildeamt.dk/index.php?id=624

http://www.nordvestsjaelland-vuc.dk/Skema/Holbaek/2aarig_hf_hol.htm

http://www.vuc-vestamt.dk/pdf_dokumenter/2-%20aarig_hf.pdf

> [...]
>-aarigt_hf.pdf
>
>OK, der nævnes dispensationsmuligheder - som rektor kan give. Der kan

Ja, for to-årigt.

Bemærk kravet for optagelse på enkeltfag (som man i øvrigt kan
stykke sammen på to år, hvis man vil det, til en komplet
uddannelse).

--
What is life, except excuse for death,

Husk-viking: http://my.opera.com/community/customize/widgets/info/?id=4232

Fra : Willie Garvin

Dato : 09-10-06 09:47

On Sat, 3 Jun 2006 09:28:11 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>mellem to år på et studenterkursus til studentereksamen, eller fire år
>på VUC til først 10. klasse og derefter den 2-årige HF på tre år ...

Det passer ikke helt hvad du skriver ovenfor. Det står ingen steder at
en HF-eksamen vil tage 3 år at opnå, hvis den tages i VUC-regi. Det
kan godt være, at der er steder hvor den kan tages i et forløb over 3
år, men hvis du stykker den sammen af enkeltfag kan den tages på 2 år.
Men så rækker den heller ikke til ingeniørfag,hvor der som
udgangspunkt kræves matematik på A-niveau.

Der findes faktisk VUC'er hvor du kan tage en HF-eksamen på 2 år i et
traditionelt forløb, hvor du har de samme klassekammerater det meste
af tiden, til forskel fra enkeltfagsforløbet.

<...>
--
Best Regards - Med Venlig Hilsen

Willie Garvin

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 05-06-06 00:50

Per Rønne skrev:

<SNIP>

> Bor du i København kan du med fordel tage din studentereksamen på:
>
> <http://www.vuf.nu/index.php?pageid=67>,

Lyder rigtig godt.
Så er det nok den vej jeg må gå...

Nu vi er igang; er der nogen mulighed for at tage ovenstående eller HF
som fjern-/egenundervisning?

Og, er der nogen der ved noget om VoksenSU.
Så vidt jeg kan se, er det "kun" 40 uger man kan få det tildelt, og
et sådan kursus varer vel 40 (eller 104???).

MVH.
Hjalte

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-06-06 16:08

Hjalte81@gmail.com posting:

>HF som fjern-/egenundervisning?

Ja, selvstudie. Prøv vejlederen på det nærmeste VUC
(http://www.vuc.dk/).

>Og, er der nogen der ved noget om VoksenSU.
>Så vidt jeg kan se, er det "kun" 40 uger man kan få det tildelt, og
>et sådan kursus varer vel 40 (eller 104???).

Jeg kender ikke noget særligt til voksenSU, men jeg ved, du
tidligere på en ungdomsuddannelse skulle have mindst 25
undervisningstimer (eller sådan noget) om ugen for at få SU.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-06 09:44

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> wrote:

> Hjalte81@gmail.com posting:

> Ja, selvstudie. Prøv vejlederen på det nærmeste VUC
> (http://www.vuc.dk/).

Det er ikke noget der normalt anbefales. Frafalds- og dumpeprocenter
ligger i toppen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Willie Garvin

Dato : 09-10-06 09:53

On Wed, 7 Jun 2006 10:43:31 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det er ikke noget der normalt anbefales. Frafalds- og dumpeprocenter
>ligger i toppen.
Det kræver en anden grad af dedikation til undervisningen at gennemgå
et fjernundervisningsforløb. Der skal simpelthen mere diciplin til.
Jeg ved ikke om udsagnet angående frafalds og dumpeprocenter beror på
faktiske tal, men der kan være tale om, at man i virkeligheden ikke er
klar over hvad man går igang med, og at man ikke er gearet til det.
Men da der er tale om en person som agter at læse medicin, formoder
jeg ikke at der er noget problem der. Er der et studie som kræver
dedikation og styrke, så er det medicin. Mener vedkommende at kunne
klare det, så er fjernundervisning nok ikke andet end en formalitet.

En del HF-fag kan erhverves som fjernundervisning hos VUC Brovst. Se
mere på
http://www.vucnordjylland.dk/fag/fjernundervisning/fjernundervisning.htm