Til / fra en Grid
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:09

Hej.

Hvordan er det lige, at du får puttet indhold fra en TClientDataSet til en
DBGrid manuelt (eller så er det jo egentlig ikke en DBGrid, men en alm.
stringgrid.)

Hvordan ser processen ud den modsatte vej?

Fra : Harald

Dato : 20-04-06 20:41

"Vinther" <.-.> skrev i en meddelelse
> [...]
> DBGrid manuelt (eller så er det jo egentlig ikke en DBGrid, men en alm.

Jeg vil anbefale at bruge TListView i stedet. Skal colonne navne også
oprettes at runtime eller gør du det at design time?

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 21:40

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Vinther" <.-.> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale at bruge TListView i stedet. Skal colonne navne også
> oprettes at runtime eller gør du det at design time?

Det skal de som udgangspunkt i designtime, men man kan senere hen komme ud
for, at det skal udvides.

TListView... Hvis man ønsker at arbejde med celler (dvs. tabeller på to led)
kan det så også lade sig gøre i TListView eller skal man over i en Grid

Fra : Harald

Dato : 20-04-06 21:50

> [...]
>
> TListView... Hvis man ønsker at arbejde med celler (dvs. tabeller på to
> led) kan det så også lade sig gøre i TListView eller skal man over i en

Du sætte ViewStyle til vsReport så har du det du ønsker, højre klik så på
ListViewen og vælg Columns Editor for at oprette columns. F.eks. er dette
program er lavet med en ListView.
http://home.worldonline.dk/kroning/nrj.jpg

/HK

Fra : Harald

Dato : 20-04-06 22:01

> [...]
>
> TListView... Hvis man ønsker at arbejde med celler (dvs. tabeller på to
> led) kan det så også lade sig gøre i TListView eller skal man over i en

Jeg har lavet denne procedure som jeg bruger når data bare skal fra
ClientDataSet til ListView uden nogen form for formatering.

procedure FillListView(View : TListView;DataSet : TClientDataSet;Fields :
array of string);
var
i : integer;
begin
View.Clear;
View.Update;
View.Items.BeginUpdate;
DataSet.First;
while not DataSet.Eof do
begin
with View.Items.Add do
begin
Caption:=DataSet.FieldByName(Fields[0]).AsString;
for i:=1 to Length(Fields)-1 do
SubItems.Add(DataSet.FieldByName(Fields[i]).AsString);
end;
DataSet.Next;
end;
View.Items.EndUpdate;
end;
-------------

Du kan så kalde den sådan hvis du har et ListView der hedder ListView og en
TClientDataSet der hedder ClientDataSet som indeholder f.eks. felterne
Navn,Adrese,By:

FillListView(ListView , ClientDataSet , ['Navn','Adresse','By']);

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 15:21

Hej Harald.

> [...]
> Navn,Adrese,By:
>
> FillListView(ListView , ClientDataSet , ['Navn','Adresse','By']);

Det virker OK.

Hvad med den modsatte vej.

Jeg har prøvet at ændre noget, men det trykkes ikke igennem over i DB'en

Fra : Harald

Dato : 23-04-06 16:58

> Hej Harald.

> Det virker OK.
>
> Hvad med den modsatte vej.
>
> Jeg har prøvet at ændre noget, men det trykkes ikke igennem over i DB'en

Hvis du skal gemme noget i ClientDataSet så skal det foregå med:
Edit; Insert; eller Append;
sæt værdierne..
Post;

/HK

Fra : Vinther

Dato : 21-04-06 07:54

Hej Harald.

Super.

Men kan man også rette / editere / udfylde i en TListView? (Jeg er
nemlig ikke hjemme til at kunne afprøve det nu)

Med mit spørgsmål mener jeg, om det er muligt ligesom i en Grid at

- markere en linie og rette i indholdet af et felt eller flere
- dobbeltklikke på en linie og åbne en form for detail database
(ClientDataSet)
- osv

Fra : Harald

Dato : 21-04-06 08:13

"Vinther" <2584431m004@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----------------

Nej det kan man ikke.

/HK

Fra : Vinther

Dato : 21-04-06 08:19

Æv.

Det tager - i mine øjne - en del af værdien og muligheden fra
TListView'en og gør den kun mulig til brug for præsentation af data,
men ikke til at bearbejde data, hvilket i mine øjne må være
grunddelen i et program.

Fra : Harald

Dato : 21-04-06 09:39

[...]

Ja det kommer så an på hvordan man laver sit program mht. at kunne bearbejde
data, jeg bruger kun ListView til at vise data og lader så brugerne kunne
bearbejde data på andre måder end at gøre det direkte i listview´en. Jeg har
aldrig syntes at det kunne blive særlig pænt og brugervenligt at skulle
redigere direkte i en ListView eller ligende lister.

/HK

Fra : Vinther

Dato : 21-04-06 09:45

Jeg må erklære mig uenig.

En Grid (eller Listview) giver overblik, hvis man skal kunne se og
redigere i flere poster og felter.

Fx et bogføringsprogram eller ordrelinie osv. Her vil det være et
must at kunne bearbejde i dataene på en listeform. Igen er det min
mening.

Fra : Harald

Dato : 21-04-06 15:35

[...]

Ja sådan har vi jo så forskellige meninger :). Jeg har faktisk lavet et
bogføringsprogram, du kan se et billede af kassekladden her i baggrunden:
http://www.kroning.dk/grafik/finans.jpg
det er et gammelt program så gridden i baggrunden er ikke en ListView med
faktisk en DBGrid, men alligevel valgte jeg dengang jeg lavede programmet at
man ikke skulle kunne redigere direkte i grid´et men i stedet markere en
linie og derefter rette i linien for neden.

/HK