Forslag til mere liv i denne NG...
Fra : Flozzy

Dato : 18-04-06 09:10

Hej allesammen

Der er til tider lidt langt mellem "snapsene" i vores nyhedsgruppe. Det
ærgrer mig lidt. For år tilbage vrimlede det med delphi-relateret stof.
F.eks. spurgte jeg, om der var snopperi imellem eksempelvis C++ og Delphi,
og jeg skal da lige love for, der kom reaktioner!

Jeg har et forslag (faktisk 2-3 stykker) til lidt mere liv i gruppen, men
jeg vil meget gerne høre jeres mening, for den skal jo heller ikke spammes
til med ligegyldigheder, eller stride mod fundatsen eller flertallets
ønsker.

Et forslag kunne være at viderebringe noget alternativt som andre kunne
bruge i vores daglige programmering. Eks: en smart procedure/function/method
eller class, component eller lign., som man har fundet på Nettet, eller selv
har lavet - gerne opfulgt af en diskussion, som man kan lære noget af. Det
kunne også dreje sig om et godt råd, inden man går i gang med et større
og/eller kompliceret project.

Må jeg høre jeres mening - positive som negative?

Mvh. Flozzy

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-04-06 11:11

Flozzy wrote:

> [...]
> man går i gang med et større og/eller kompliceret project.
>
> Må jeg høre jeres mening - positive som negative?

Jeg vil godt lægge ud.

Jeg har længe programmeret i Delphi (og Kylix), men har været irriteret over
den manglende platformsupport. Kylix er ikke længere vedligeholdt, og BSD,
Mac OS (X) og andre platforme er slet ikke understøttet.

Derfor prøvede jeg FreePascal (http://www.freepascal.org). Det er en gratis
pascal-compiler til flere platforme end man ved hvad man skal gøre med

Den understøtter næsten alle delphi features, hvilket bl.a. undertegnede har
været med til at sørge for. Der er et rigtig godt community (#fpc på
irc.freenode.org) der består af de ~30-50 mest aktive brugere, og nye
brugere er altid velkomne.

Til en egentlig Delphi-erstatning med hele klassehierarkiet inklusive
visuelle og non-visuelle komponenter, er der Lazarus.

Man kan finde mere information om Lazarus, inklusive binaries på
http://www.lazarus.freepascal.org/

Freepascal kan findes på den førnævnte hjemmeside.

Begge projekter er Fri Software.

--
| Christian Iversen | There's not much make-up in the army. Is |
| chrivers@iversen-net.dk | there? They only have that night-time |