Anbefaling af DB
Fra : Vinther

Dato : 02-04-06 23:34

Hej.

Hvilken database vil kunne anbefales til Delphi programmering ud fra flg.

- Skal være gratis
- Skal ikke volde slutbrugeren problemer / særskilte opgaver i forbindelse
med installering og opsætning udover hvad der kan integreres i selve
applikationen, der udvikles i Delphi
- Skal ikke være for indviklet
- Skal ikke være et filbaseret databasesystem som paradox, da hele "kundens"
databasetabeller skal kunne oprettes og gemmes mv. i een .dat fil eller
lignende.
- Skal kunne håndtere flerbrugere / enkeltbrugere.

Mange krav, men der findes nok en mulighed.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-04-06 06:41

"Vinther" <2584431m003@FJERNstofanet.dk> wrote in message

> - Skal kunne håndtere flerbrugere / enkeltbrugere.

Flerbruger: Ønsker du en seperat server installeret (vil du/brugerne måske
synes er kompliceret) eller skal de enkelte brugere trække direkte på en
fil-baseret database på en fælles netværk-disk?

Det er min fornemmelse at dine krav ikke samtidig kan opfyldes. Enten koster
det (nexusdb, dbisam etc.) eller også bliver det lidt mere kompliceret
(firebird).

Andre muligheder er oracle XE og SQL Server 2005 Express Edition (begge
gratis).

hilsen
Uffe

Fra : Vinther

Dato : 03-04-06 07:43

Du nævner Nexus. Er den ikke gratis? (Eller er det evt. kun een bruger
løsningen, der er det)

Det, som ikke må være "kompliceret" er, at brugeren ikke skal
installere og opsætte alt muligt andet udover selve applicationen.
Evt. hvis det ikke kan undgås, vil det være OK at skulle lave en
seperat installering, såfremt den ikke kræver uddannelse af
"systemadministrator", men jeg blot kan nøjes med en enkelt
brugervejledning dertil.

Det er ret afgørende, at det er gratis, da det kun er en
hobby-beskæftigelse jeg sysler med (indtil videre), men samtidig skal
det som sagt helst være fler-bruger system. (hvad forstås egentlig
med flerbruger? Det kan evt. være, at jeg har misforstået begrebet)

Nu bliver jeg krævende, men hvis jeg så kunne få sat endnu et begreb
på plads, vil det måske også sætte lys på.. ikke kun tilværelsen
, men også "problmerne"... server og klient udgaver. Hvad er
afgørende her? Mange svarer ofte, "at hvis jeg ikke ved det, så har
jeg ikke brug for det"... Men det svar udvikler jo ikke en.

Så er der det der med de filbaserede databaser. De virker ikke så
fornuftige til min opgave, idet jeg gerne vil kunne have een samlet
(.dat-fil) til hver enkelt "kunde". Dvs. kundernes data ikke skal / må
være sammenblandet i den samme databasefil.

Jeg vil sætte stor pris på respons, både konstruktive svar, men
også uddybende spørgsmål og vidensdeling.

På forhånd tak.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-04-06 08:48

"Vinther" <2584431m004@stofanet.dk> wrote in message
> Du nævner Nexus. Er den ikke gratis? (Eller er det evt. kun een bruger
> løsningen, der er det)

Det er netop 1-bruger udgaven, som er gratis. Hvis du ved, at du alligevel
skal bruge flerbruger løsningen, er DBISAM billigere (den bruger jeg).

> hvad forstås egentlig med flerbruger?

At flere brugere arbejder med den samme database og ser de samme data. Hvis
A retter i data, kan B se det straks derefter. Hvis A retter i data, kan B
ikke samtidig rette i de samme data eller B får en passende fejlbesked.

> [...]
> på plads, vil det måske også sætte lys på.. ikke kun tilværelsen
> , men også "problmerne"... server og klient udgaver. Hvad er

DBISAM og paradox kan arbejde i en mode, hvor flere applikationer kan
arbejde direkte med de samme filer. DBISAM 3 anvendte styresystemet til at
styre at samtidige brugere ikke går i koks og at A kan rette samtidig med at
B læser m.m. DBISAM 4 og paradox anvender derimod "lock-filer" til at holde
styr på, hvilke brugere der arbejder med hvilke dele af databasen.

Alternativet er, at klient applikationen snakker med en server
applikationen, som derefter læser i filerne. På denne måde sørger serveren
for at samtidig tilgang til de samme data ikke går galt og de enkelte
klienter kan fungere hver for sig. Dette er den professionelle måde at gøre
tingene på. DBISAM har også en server-mode inkluderet og personligt anvender
jeg begge modes afhængig af omstændighederne.

> [...]
> (.dat-fil) til hver enkelt "kunde". Dvs. kundernes data ikke skal / må
> være sammenblandet i den samme databasefil.

I den sidste ende er alle databaser filbaserede, men man anvender normalt
betegnelsen, når klienterne tilgår filerne direkte og der ikke er en server
applikation involveret undervejs.

Det du beder om, er at alle tabeller skal være samlet i én fil. DBISAM og
paradox anvender f.eks. flere filer til hver tabel og til en hel database
kan det blive rigtig mange filer. MS Access og firebird anvender derimod én
stor fil. Ulempen ved én fil er at meget kan mistes, hvis noget går galt.
Ulempen ved mange filer er, at det måske ser mere uoverskueligt ud og det er
alt andet lige nemmere at kun skulle flytte / lave backup af én fil.
Personligt er jeg ret ligeglad om det kører på den ene eller anden måde.

Slutteligt: Jeg er ikke selv database ekspert, men har lært lidt hen ad
vejen og programmerer stort set kun database applikationer til egne formål.
Andre her i gruppen er sikkert større eksperter på området.

hilsen
Uffe

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 05-04-06 18:44

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre tingene på. DBISAM har også en server-mode inkluderet og personligt
> anvender jeg begge modes afhængig af omstændighederne.

Hej Uffe
Tilsyenladende har du styr på nogle ting som jeg nok ikke har.
Bruger selv DBISAM som flerbruger.
Tilgår fælles data fra flere forskellige PC ´er, hvor applikationen ligger
på hver af de enkelte PC ´er.
Hvad skal være tilstede på de enkelte PC 'er, hvis man ønsker den
professionelle løsning, hvor man har adgang til fælles data via en server ?

Mvh
JR

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-04-06 19:12

"Jørn Rasmussen" <joernras@cybercity.dk> wrote in message

> Hvad skal være tilstede på de enkelte PC 'er, hvis man ønsker den
> professionelle løsning, hvor man har adgang til fælles data via en server
> ?

Ikke noget ekstra, men på serveren skal du installere DBISAMserver og
konfigurere porte m.v. I din applikation skal du anvende en DBISAMsession
komponent, som peger på din server ved enten navn (lokalnet) eller
ip-adresse (lokalnet/internet). Tilsvarende skal du anvende en
DBISAMdatabase komponent, som peger på din session. Query's og tabeller
peger derefter på DBISAMdatabase.

Dette er alt sammen nærmere beskrevet i dokumentationen.

hilsen
Uffe

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 05-04-06 19:41

Godt nok hurtigt svar

Mange tak Uffe - jeg ser nærmere på dine anbefalinger.

Fra : Harald

Dato : 03-04-06 08:36

"Vinther" <2584431m003@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fil eller lignende.
> - Skal kunne håndtere flerbrugere / enkeltbrugere.
>
> Mange krav, men der findes nok en mulighed.

Jeg har brugt MySQL i nogle år og har været meget tilfreds. MySQL er rimelig
let at installere, start og tryk next nogle gange og det er installeret.
Hvis det er nødvendig med koder/extra brugere så kan de oprettes i dit eget
installations program.

Nu læste jeg lige din sidste post:
"vil kunne have een samlet (.dat-fil) til hver enkelt "kunde"
det har jeg aldrig hørt om og da slet ikke hvis det skal være en flerbruger
løsning, hvis det skal virke sådan skal du nok lave det selv.

/HK

Fra : Vinther

Dato : 03-04-06 10:12

Hej Uffe og Harald.

Tak for to knaldgode svar.

Jeg må blankt indrømme, at jeg havde misforstået nogle termer og
begreber, som dog er ved at komme på plads nu. Set ud fra Uffes svar,
så vil jeg mene, at jeg kan nøjes med at lege med en een bruger
løsning, idet mine "krav" til dette ikke er, at flere brugere skal
kunne logge på databasen samtidig, men blot at flere brugere kan
tilgå databasen fra flere maskiner på *forskellige* tidspunkter.

Det slækker formentligt også væsentligt på mine krav´, således
det er nememre at finde en passende DB...

Jeg må også indrømme, at jeg indtil nu har haft en forkert
opfattelse af databasesystemer. Jeg har set flere
databaseapplikationer, som har DB-filer, der hedder (.dat). Når jeg
åbner en kunde, opgave eller hvad det nu end er, så har jeg skulle
åbne den pågældende .dat-fil. Med paradox har jeg ikke kunne lave
sådan en .dat fil og det kunne irritere mig.

Især fordi min opgave går ud på at lave en applikation, der skal
kunne håndtere flere "kunder." OG hver kunde skal i princippet have
sin egen database. Det er således ikke en kundeDB med en samling af
kunder, men en DB med indhold til HVER kunde.

Har man 25 "kunder" skulle jeg så i princippet have 25 .dat-filerer
(eller 25 af hver enkelt fil i paradox). Og samtidig blvier det
vanskeligt at administrere i applikationen, hvilken kunde der arbejdes
med og dermed også hvilke databaser, der skal være åbne.

Mit bedste eksempel som jeg kan henføre til (uden at vide, hvordan
databaserne er opbygget) er et program i en anden genre, nemlig
regnskabsprogrammet C5, hvor kunderne også bliver gemt i .dat-filer
så vidt jeg husker. (Igen - hvordan selve strukturen er ved jeg
ikke).

Og lidt ligesom et økonomisystem med flere regnskaber, så går min
opgave også ud på at lave et system, der skal kunne håndtere flere
kunder (Klubber) som igen hver især skal have deres egne DB-filer

Giver det anledning til nye input?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-04-06 13:38

Jeg er bange for at du lider af samme forvirring mht. databaser og tabeller,
som Michael Sørensen gør/gjorde. Se mit svar til ham for et par dage siden.

Skaf dig en bog om databaser på biblioteket inden du roder sig ud i mere.

hilsen
Uffe

Fra : Kurt G

Dato : 03-04-06 17:42

Jeg tror, at du måske skulle kikke på FlashFiler. Den er gratis, kan bruges
i serverapplikation til flere brugere samtidig, men hvis der blot skal være
een bruger ad gangen kan det hele indbygges i din applikation, så den
automatisk installeres sammen med din applakation.
Jeg bruger den selv i stedet for Paradox, netop fordi jeg ikke ønsker at der
skal installeres en database seperat med de problemer, det giver brugeren.

Du kan se mere om den her http://sourceforge.net/projects/tpflashfiler

Mvh Kurt

Fra : Vinther

Dato : 03-04-06 14:10

Hej igen Uffe.

Det vil jeg gøre (anskaffe mig en bog om databaser).

Og det er måske ikke helt så tilfældigt, at jeg har samme problem,
som Michael måske har, idet vi har gået på samme uddannelse og ofte
hjælper hinanden med vores problemer *G*

Fra : Thor

Dato : 04-04-06 21:28

Hej Vinther

Hold dig fra de filbaserede databaser.
Hvis dit projekt bliver til en succes, vil der altid være behov for
flere samtidige brugere på et eller andet tidspunkt.
Så brug IB/Firebird, MS SQL eller MySql.

mvh Thor

(Har selv brugt al for meget tid på Paradox)

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 05-04-06 09:11

Vinther submitted this idea :
> [...]
> - Skal kunne håndtere flerbrugere / enkeltbrugere.
>
> Mange krav, men der findes nok en mulighed.

Når du engang kommer så langt, kan du også tage et kig på Firebird.

Firebird er et OpenSource projekt, som bygger videre på Interbase OpenSource version 6.0.

Databasen understøtter flerbrugere, transaktioner, triggers, stored procedure, generators m.m.

Firebird har mulighed for, at lave noget der hedder Embedded Server. Herved "kompileres" firebird med ind i koden direkte, og slutbruger behøver intet andet end din appl. samt et par DLL'er.
Ved Embedded Server er der dog kun én der kan tilgå databasen ad gangen.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen