Er der en logisk forklaring på dette...
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 10:54

Hej.

Er der en logisk forklaring på flg.

Jeg har en master database i en master/detail funktion.
Jeg har desuden en form, hvor jeg har nogle DB-komponenter inkl. en
DBNavigator.
I min database pt. ligger 3 poster.

Når jeg åbner min form, kan jeg se den første post.

Når jeg klikker på næste på DBNavigator komponenten, springer jeg til post 2
og gør jeg det igen, springer jeg til post 3.

Nu burde knapperne "next" og "last" blive inaktive, da der kun er de 3
poster i min DB, men det gør de ikke. Klikker jeg endnu engang på næste, så
forbliver jeg på post 3 i databasen, men de to omtalte knapper bliver først
nu inaktive.

Er det normalt? (hvis nej, kan i med mine sparsomme oplysninger så forklare,
hvordan det undgås)

På forhånd tak.
Michael Sørensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-04-06 12:01

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> wrote in message

> I min database pt. ligger 3 poster.

En database består af én eller flere tabeller. I hver af disse tabeller
ligger der poster.

> Er det normalt? (hvis nej, kan i med mine sparsomme oplysninger så
> forklare, hvordan det undgås)

Jeg har i alle fald observeret det samme tidligere og ikke set det som noget
større problem. Måske det kun er tilfældet med detail-tabeller, men ikke
master-tabeller?

hilsen
Uffe

Fra : Harald

Dato : 01-04-06 15:29

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> skrev i en meddelelse
> [...]
> først nu inaktive.
>
> Er det normalt? (hvis nej, kan i med mine sparsomme oplysninger så

Det er vist helt normalt at DBNavigator virker på denne måde, hvis du vil
undgå det kan du evt. bruge dette:
Jeg fandt et gammelt program frem som bruger DB komponenter, jeg har en
MellemsSource som henviser til MelemsTable, i MedlemsSoure´s OnDataChange
skriver jeg så følgende:

procedure TDataBox.MedlemsSourceDataChange(Sender: TObject; Field: TField);
begin
MedlemsSource.OnDataChange:=nil;
if MedlemsTable.RecNo=MedlemsTable.RecordCount then
MedlemsTable.Last;
if MedlemsTable.RecNo=1 then
MedlemsTable.First;
MedlemsSource.OnDataChange:=MedlemsSourceDataChange;
end;

Det virker så også hvis du markere første/sidste post i f.eks. en DBGrid.
Bemærk at OnDataChange skal afbrydes (OnDataChange:=nil;) inden First/Last
kaldes ellers vil OnDataChange blive kaldt igen og igen indtil du får en
stack overflow error.

/HK

/HK