fjerne scrollbar i dbgrid
Fra : dh8000

Dato : 29-03-06 16:27

Hej.

Hvordan kan man fjerne den lodrette scrollbar ved en DBGrid? Jeg er træt af
den...

Fra : Kurt G

Dato : 29-03-06 19:20

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvordan kan man fjerne den lodrette scrollbar ved en DBGrid? Jeg er træt
> af den...
Egenskaber-ScrollBars sættes til ssNone.

Kurt

Fra : dh8000

Dato : 29-03-06 19:21

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> "dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Egenskaber-ScrollBars sættes til ssNone.

Problemet er bare, at min dbGrid ikke har en property Scrollbar, jeg kan
sætte til ssNone

Fra : Kurt G

Dato : 29-03-06 19:44

> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Problemet er bare, at min dbGrid ikke har en property Scrollbar, jeg kan
> sætte til ssNone
DEt har min ved nærmere eftersyn heller ikke! Jeg havde trykket på en TMemo
i stedet.
Undskyld!
Kurt

Fra : PØLLE

Dato : 29-03-06 20:51

Du kan blot dække scrollbar'en af et panel i samme farve som bunden af
DBGrid'en.

PØLLE

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 30-03-06 10:02

Du skal udvikle en ny TDBGrid.

Prøv følgende:

/Brian

type
TDBGridScrollbar = class(TDBGrid)
private
procedure SetVerticalScrollBarVisible(const Value: Boolean);
procedure WMNCCalcSize(var Msg: TMessage ); message WM_NCCALCSIZE;
published
property VerticalScrollBarVisible: Boolean read
FVerticalScrollBarVisible write SetVerticalScrollBarVisible;
end;

procedure TDBGridScrollBar.SetVerticalScrollBarVisible(const Value:
Boolean);
begin
FVerticalScrollBarVisible := Value;
Invalidate;
end;

procedure TDBGridScrollBar.WMNCCalcSize(var Msg: TMessage);
var
Style: Integer;
begin
if not FVertivalScrollBarVisible then
begin
Style := GetWindowLong(Handle, GWL_STYLE);
if (Style and WS_VSCROLL) <> 0 then
SetWindowLong(Handle, GWL_STYLE, Style and not WS_VSCROLL);
end;

inherited;
end;

Fra : dh8000

Dato : 30-03-06 19:10

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:q5NWf.37$Ik4.2@news.get2net.dk...
> [...]
> Style := GetWindowLong(Handle, GWL_STYLE);
> if (Style and WS_VSCROLL) <> 0 then
> SetWindowLong(Handle, GWL_STYLE, Style and not WS_VSCROLL);

Hej Brian.

Jeg vil gerne prøve ovenstående, men har aldrig udviklet et komponent selv.

Kan du ikke lige lave en lille guide til, hvordan jeg skal gøre ovenstående
(altså hvor jeg skal skrive det og gemme det)

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 31-03-06 07:33

> [...]
>
> Kan du ikke lige lave en lille guide til, hvordan jeg skal gøre
> ovenstående (altså hvor jeg skal skrive det og gemme det)

Jeg skal prøve i løs hånd.

1. Opret en ny unit.
2. Copy/Paste følgende kode (Inkluder DBGrids, Classes + de units der
eventuelt mangler).
3. Opret en ny package og inkluder din nye unit
4. Kompiler pakken og installer den.

/Brian

unit DBGridScrollBar;

uses
Classes, DBGrids;

interface

[...]

procedure Register;

implementation

[...]

RegisterComponent('European Software House', [TDBGridScrollBar]);
end;

end.