Variabler til tid
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 20:01

Hej.

Er der en, der kan være behjælpelig med hvilke variabler, man kan anvende
til at beregne tid.

På forhånd tak.

Fra : Harald

Dato : 27-03-06 20:15

"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der en, der kan være behjælpelig med hvilke variabler, man kan anvende
> til at beregne tid.

Hvis det er Delphi så TDateTime som er en Double

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 20:43

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse

> Hvis det er Delphi så TDateTime som er en Double

Det er Delphi.

Mit problem er, at jeg skal have oprettet nogle felter i en database, hvor
man skal kunne indtaste tid (ikke klokkeslet, men fx 5 timer og 22 minutter.

Jeg skal derefter lave en procedure, der beregner den samlede tid.

Jeg kan ikke få det til at fungere óg jeg kan se flg. årsager:

- Jeg har valgt en forkert felt type i Paradox (jeg har valgt time)?
- Jeg har valgt en forkert variabel at lægge tallene sammen i
- Jeg formår ikke at bruge variablen korrekt, idet jeg blander Time, Double
og TDateTime sammen.

Forslag til korrekt anvendelse modtages gerne.

Fra : René Jensen

Dato : 27-03-06 21:00

Kent N wrote:
> [...]
> og TDateTime sammen.
>
> Forslag til korrekt anvendelse modtages gerne.

Det smartest i dit tilfælde vil nok være at gemme tiden i hele antal
minutter, så f.eks. 5 timer og 22 minutter gemmes som 5 * 60 + 22 = 322
minutter, så er det bare op til dig hvor meget tid du maksimalt kan
gemme per indtastning, som bestemmer om du skal bruge en smallint eller
longint.

Så skal du selvf. bare huske at lave konvertering før og efter database
udtræk. Herefter vil en funktion være ganske triviel at skrive til at
addering af samtlige indtastning, og derefter benytte samme
formateringsfunktion til at beregne hele antal minutter om til timer og
minutter.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Harald

Dato : 27-03-06 21:08

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> addering af samtlige indtastning, og derefter benytte samme
> formateringsfunktion til at beregne hele antal minutter om til timer og

Sådan ville jeg også gøre det. Hvis du bruger time får du også problemer
hvis du skal indtaste en tid der er mere end 24 timer.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 21:24

> [...]
>
> Sådan ville jeg også gøre det. Hvis du bruger time får du også problemer
> hvis du skal indtaste en tid der er mere end 24 timer.

Men det der irriterer mig er, at hvis man gemmer tallene for 2 timer og 15
minutter i en database som 135 (minutter), så kan jeg (læg mærke til, at jeg
skriver JEG, for måske har i en løsning) ikke anvende DBEdit eller DBText
komponenter til at vise 2:15 eller lignende.

Kan man godt få det formateret således ved visning i en alm.
DBText-komponent, der aflæser fra databasen eller bliver man nødt til at
lave en alm. label og en procedure, der skriver tallet. Hvad gør man
forresten så med DBGrid'en, hvis man ikke vil have den til at vise 135, men
2:15?

Fra : Harald

Dato : 27-03-06 22:11

"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
> "Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse

<klip klip>

> [...]
> lave en alm. label og en procedure, der skriver tallet. Hvad gør man
> forresten så med DBGrid'en, hvis man ikke vil have den til at vise 135,

Hvis du absolut vil bruge DB komponenter så kunne du lave et calculated
field i din tabel. I tabellens OnPost kunne du så lave omregningen når der
skal gemmes.

/HK