Kan det her lade sig gøre i praksis
Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 18:54

Jeg har designet en form med en pagecontrol samt komponenter.

Mit håb er så, at antallet af pages / tabsheets på pagecontrollen kan
variere alt efter hvor mange poster der er i databasen. Samtlige tabsheets
skal have samme komponenter og design, men DB Edit komponenterne skal pege
på de respektive poster.

Fx: Er der 5 poster i databasen, så skal der være 5 "ens" tabsheets.
På tabsheet 1 skal db editboksene vise indholdet af post 1
På tabsheet 2 skal db editboksene vise indholdet af post 2
På tabsheet 3 skal db editboksene vise indholdet af post 3
etc.

Kan det lade sig gøre?

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 19:09

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På tabsheet 2 skal db editboksene vise indholdet af post 2
> På tabsheet 3 skal db editboksene vise indholdet af post 3

Alt kan lade sig gøre :), kik på Frames. File > New > Frame

/HK

Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 19:35

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Alt kan lade sig gøre :), kik på Frames. File > New > Frame

Hey Harald.

Lyder godt, men vil du være venlig og lige fortælle lidt om hvordan Frame
virker. Det er lidt uoverskueligt.

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 20:17

> Hey Harald.
>
> Lyder godt, men vil du være venlig og lige fortælle lidt om hvordan Frame
> virker. Det er lidt uoverskueligt.

Du starter med at designe en frame ved at vælge File > New > Frame, put nu
alle de komponenter du vil på framen og giv den så et sigende navn.
Når du så skal bruge Framen trykker du på Frames "komponenten" som er på
Standard fanen (Delphi 7) og klikker på det sted på din form du vil have
framen placeret og vælger framen i vinduet der kommer frem.

Vil du sætte en frame ind i en PageControl at runtime gør du det sådan:

Du har f.eks. en TabSheet på din PageControl der hedder TabSheet1 og en
frame der hedder MinFrame:

with TMinFrame.Create(TabSheet1) do
begin
Left:=3;
Top:=3;
Parent:=TabSheet1;
end;

/HK

Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 20:44

> [...]
>
> Vil du sætte en frame ind i en PageControl at runtime gør du det sådan:
>
> Du har f.eks. en TabSheet på din PageControl der hedder TabSheet1 og en

Okay ja.

Der hvor jeg går forkert er, hvordan jeg kan få antallet af tabsheets og
tilhørende frames til at svare overens med antallet af poster i databasen
samt få hver tabsheet til at vise hver sin post. Kan du give et hint hertil

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 21:11

> [...]
> tilhørende frames til at svare overens med antallet af poster i databasen
> samt få hver tabsheet til at vise hver sin post. Kan du give et hint

Hvad så hvis du har 100 poster i din base eller 1000, vil så lave 1000
tabsheets?

/HK

Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 22:41

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>>> Left:=3;
>>> Top:=3;
>>> Parent:=TabSheet1;

> Hvad så hvis du har 100 poster i din base eller 1000, vil så lave 1000
> tabsheets?

I princippet ja. Det vil dog (nok) ikke ske i praksis i det her tilfælde.

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 22:53

> "Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse

<klip en masse>

> I princippet ja. Det vil dog (nok) ikke ske i praksis i det her tilfælde.

for at oprette en TabSheet runtime gøres sådan:

with TTabSheet.Create(self) do
begin
PageControl:=Self.PageControl1;
Caption:='lala';
Parent:=PageControl1;
end;

Nu kan du så ikke uden videre bruge DBedits på de enkelte tabs da kun en
post i din database kan være aktiv, så du kan evt. bruge almindelige Edits
eller også er du nød til at skifte position i din tabel hver gang du skifter
Tabs, det kan du evt. gøre ved at benytte OnChange for din PageControl.

/HK