DrawGrid og StringGrid samt StringList
Fra : dh8000

Dato : 23-03-06 18:53

Jeg har set, at der er to komponenter StringGrid og DrawGrid. For mig at se,
så ligner de så meget hinanden, at jeg ikke umiddelbart kan se forskel. Og
jeg har kigget efter. Også deres properties og events virker til at være
tvillinger.

Hvori er forskellen på dem egentlig?

Og så har jeg hørt om StringList, men kan slet ikke finde ud af, hvad det er
for en størrelse, andet end jeg har set den brugt af og til i procedurer

Fra : Khvm

Dato : 24-03-06 08:51

dh8000 wrote:
> [...]
> for en størrelse, andet end jeg har set den brugt af og til i procedurer

Jeg har aldrig rigtig brugt TStringGrid og TDrawGrid, så jeg kan ikke
hjælpe på det punkt. Måske de bare ér tvillinger :)

Måske TStringList TMemo også er tvillinger TStringList har bare ikke
en editorbox. i hvert fald vil du bedre forstå hvad en TStringList er
for en størelse hvis du kender TMemo og det går jeg ud fra du gør.

Det er en liste af string som man kan referere til på denne måde

var
MyList: TStringList;
begin

MyList:=TStringList.Create;

MyList.Strings.Add('Linie1');
MyList.Strings.Add('Linie2');
MyList.Strings.Add('Linie3');

Memo1.Lines.Add('Linie0');

Memo1.Text:=Memo1.Text+Mylist.Text;

FreeAndNil(MyList);

end;

Resultatet er at du i dit memo har 4 linier. Linie0, linie1, linie2 og
linie3.

Håber det kastede lys over den del af dit spørgsmål.

Mvh Ken Madsen

Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 14:49

"Khvm" <khvmsnabela@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> linie3.
>
> Håber det kastede lys over den del af dit spørgsmål.

ahh. ja nu har jeg forstået TStringList.

Er der nogle, der kan kaste lys over mit første spørgsmål om TStringGrid og
TDrawGrid, så er jeg også interesseret

Fra : Lars HT

Dato : 24-03-06 14:57

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> wrote in message news:4423f8d9$0$11674>
Er der nogle, der kan kaste lys over mit første spørgsmål om TStringGrid og
> TDrawGrid, så er jeg også interesseret

http://www.festra.com/wwwboard/messages/2245.html

Lars

Fra : Khvm

Dato : 27-03-06 12:16

dh8000 wrote:

> Er der nogle, der kan kaste lys over mit første spørgsmål om TStringGrid og
> TDrawGrid, så er jeg også interesseret

Jeg kan da godt prøve.

Et hurtigt kik afsløre at TStringGrid arver fra TDrawGrid og introducere
følgende properties

Cells
Cols
Objects
Rows

som gør cellerne "brugervenlige"

Så de er ikke tvilinger, nærmere forældre og barn.

Var det dét?

Mvh Ken Madsen.

Fra : dh8000

Dato : 24-03-06 16:33

"dh8000" <dennishartvigsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> se, så ligner de så meget hinanden, at jeg ikke umiddelbart kan se
> forskel. Og jeg har kigget efter. Også deres properties og events virker

Hvad vil i øvrigt være velegnet at bruge, hvis jeg har noget tekst, som skal
vises i en form for tabel med flg. kriterier:

Opstillingseks.:

A B C
---------------------
1 Hans 38
2 Per 17
3 Jens 22
4 Kurt 36
5 Finn 50
etc.

Altså en form for tabel.

Hvad angår farver og streger mv. så skal der ikke være noget af det. Det
skal "stå direkte" på formens baggrund.
Man skal ikke kunne klikke eller markere eller redigere som i en
TStringGrid, hvor en blå kasse vises og man kan markere teksten

Fra : Harald

Dato : 24-03-06 19:06

> [...]
> Man skal ikke kunne klikke eller markere eller redigere som i en
> TStringGrid, hvor en blå kasse vises og man kan markere teksten

Du kan bruge TListView, den kan lige det du spørger efter. Jeg har aldrig
brugt stringgrid da jeg altid syntes den har virket lidt gammeldags og
modsat ListView så understøtter stringgrid åbenbart heller ikke XP-look.
Du kan også benytte TLabel som du opretter at runtime afhængig af hvor mange
du skal bruge. TLabel´ene kan du evt. oprette i en ScrollBox således at du
ikke får flere i højden end der er plads til.

/HK