Sende mails
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 23:13

Hej.

Hvilken komponent skal jeg have fat i, hvis jeg ønsker, at man skal kunne
sende mails fra det udviklede program?

mvh Kent.

Fra : PØLLE

Dato : 12-03-06 23:48

> Hvilken komponent skal jeg have fat i, hvis jeg ønsker, at man skal kunne
> sende mails fra det udviklede program?

Jeg plejer at bruge en label, hvor min emailadresse står på. Samtidig sætter
jeg Cursor := crHandPoint på denne label, så vil cursoren skifte til en hånd
med pegefinger, når cursoren sættes på lablen.

Du kan se, hvad onClick foretager sig.

procedure TForm1.Label34Click(Sender: TObject);
var Email:PChar;
S : String;
begin
S :='mailto: Peter Lindegaard <peter.jessie@gmail.com>';
GetMem(Email,length(S)+1);
StrPCopy(Email, S);
ShellExecute(0,'open',Email ,Nil,nil,SW_NORMAL);
FreeMem(Email);
end;

PØLLE

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-06 09:57

"Kent N" <IngenSpamTak> wrote in message

> Hvilken komponent skal jeg have fat i, hvis jeg ønsker, at man skal kunne
> sende mails fra det udviklede program?

Du kan gøre det som Pølle har foreslået med den indbyggede mail-klient.
Dette svarer til på en hjemmeside at klikke på et mailto-link.

Eller du kan anvende indy til at sende direkte til en SMTP server. Så vil
den afsendte e-mail ikke optræde i din udbakke og du er selv ansvarlig for
at skrive hele indholdet af e-mailen. Skal man sende e-mail til mange men
med individuelt indhold, så er dette måden at gøre det på.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 17:12

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> at skrive hele indholdet af e-mailen. Skal man sende e-mail til mange men
> med individuelt indhold, så er dette måden at gøre det på.

Hej Pølle og Uffe.

Jeg tror, at det er Uffes forslag, som jeg skal bruge, da jeg ikke vil gøre
brug af et eksisterende mailprogram, da nogle folk stadig ikke har
mailprogrammer af uvisse årsager...

Jeg går ud fra, at det er Indy komponenten TidSMTP som jeg skal bruge, men
jeg ved ikke, hvordan den virker.

Hvad er relevant at udfylde her? Og harjeg ret i komponenten?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-06 19:39

> Jeg går ud fra, at det er Indy komponenten TidSMTP som jeg skal bruge, men
> jeg ved ikke, hvordan den virker.

Du skal bruge en TidSMTP + TidMessage. Den første indeholder servernavn,
brugernavn og password, den anden den egentlige e-mail.

F.eks. således på min tdc konto, hvor password ikke er nødvendig:

IdSMTP1.Host:= 'pasmtp.tele.dk';
IdSMTP1.Username:= '';
IdSMTP1.Password:= '';
IdSMTP1.Connect;
IdMessage1.Subject:= 'e-mail 1';
IdMessage1.Recipients.EMailAddresses:= 'test@test.dk'
IdMessage1.Body.Clear;
IdMessage1.Body.LoadFromFile('fil_med_tekst.txt');
IdSMTP1.Send(IdMessage1);
IdSMTP1.Disconnect;

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 20:32

> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote in message

> Du skal bruge en TidSMTP + TidMessage. Den første indeholder servernavn,
> brugernavn og password, den anden den egentlige e-mail.

Hej Uffe

Når du siger servernavn, brugernavn og password, hvad mener du så? Som jeg
forstår det, så er eneste mulighed at bede brugerne indtaste servernavn,
brugernavn og password til en eksisterende email konto for at kunne få lov
til at sende mail. Alt dette - kan det slet ikke undgås. Jeg mener, at jeg
kender flere, der ikke kender disse oplysninger.

Resten giver mening. Tak for hjælpen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-06 20:48

> [...]
> brugernavn og password til en eksisterende email konto for at kunne få lov

Rigtigt forstået.

Jeg mener, at den slags oplysninger er krypteret på brugerens pc og vil
desuden afhænge af den installerede mail-klient. Hvis der altså overhovedet
er installeret en. Så du kan ikke regne med at kunne aflæse det nogen
steder.

Alternativet er, at du indtaster disse oplysninger, hvis du er indforstået
med at alle brugere af din applikation bruger samme SMTP server som dig
selv - og potentielt opsnapper oplysningerne og bruger kontoen til at sende
spam ud med.

Men alt det afhænger af, hvem der skal bruge dit program. Der er fordele og
ulemper ved begge metoder (SMTP henh. e-mail klient).

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 14-03-06 18:16

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> [...]
> brugernavn og password, den anden den egentlige e-mail.
>
> F.eks. således på min tdc konto, hvor password ikke er nødvendig:

Jeg har også TDC, men kan ikke få hul igennem til 'pasmtp.tele.dk'.
Jeg har ændret koden lidt ( mine tilføjelser er med >> )

> IdSMTP1.Host:= 'pasmtp.tele.dk';
> IdSMTP1.Username:= '';
> IdSMTP1.Password:= '';
> IdSMTP1.Connect;

Jeg får altid 'Connection Failed!' :(

Hvis en anden bruger der ikke har TDC skal sende mail, vil ovenstående
alligevel fejle, så er der en gratis smtp server et sted derude? Gerne en
der ikke nødvendigvis skal bruge port 25.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-06 18:26

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> Jeg har også TDC, men kan ikke få hul igennem til 'pasmtp.tele.dk'.

pasmtp er til de oprindelige Pro Access kunder. Du er nok på en anden type
abonnement og har en anden SMTP server.

> Hvis en anden bruger der ikke har TDC skal sende mail, vil ovenstående
> alligevel fejle, så er der en gratis smtp server et sted derude?

Gratis SMTP server? Nej, men hvis du finder én så fortæl for alt i verden
ikke adressen til nogen af spammerne, tak. Og det er derfor der ikke er
nogen.

hilsen
Uffe

Fra : Ingolf

Dato : 14-03-06 19:22

> pasmtp er til de oprindelige Pro Access kunder. Du er nok på en anden type
> abonnement og har en anden SMTP server.

Ok, fandt den rigtige smtp server, og fandt endelig ud af hvad der er galt.
Jeg forsøger at sende en SMS til min mobiltelefon.
Ifølge denne oversigt:
http://www.html.dk/faq/00003/
så skal jeg sende en mail til mitmobilnummer@gsm1800.telia.dk
Ok. Det virker hvis jeg sender fra eks. yahoo mail.
Men hvis jeg sender gennem TDC's server (smtp.mail.dk) nægter den at sende
videre, simpelthen fordi at det er en telia server.. tror jeg.

> Gratis SMTP server? Nej, men hvis du finder én så fortæl for alt i verden
> ikke adressen til nogen af spammerne, tak. Og det er derfor der ikke er
> nogen.

Yahoo tilbyder at sende gennem deres smtp server, og på en anden port, hvis
man har en konto hos dem.
Jeg har en konto hos yahoo, og har gennemgået hjælpen her:
http://help.yahoo.com/help/us/mail/pop/pop-06.html
men serveren kræver "Authentication". Så jeg prøvede med

IdSMTP1.Connect();
IdSMTP1.AuthenticationType:=atLogin;
if IdSMTP1.Authenticate then // ***
begin
send mail

Her får jeg fejlen "Authorisation failed (#5,7,0)", på linien markeret med
***

Har prøvet at sætte 'AuthenticationType' før 'Connect', dog uden held :(

Så hvordan 'Authenticater' man?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-06 19:36

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> Så hvordan 'Authenticater' man?

Google fandt ret hurtigt denne side:
http://www.indyproject.org/KB/index.html?smtpauthentication.htm

Jeg søgte simpelthen på "IdSMTP1.AuthenticationType"

Fra : Ingolf

Dato : 14-03-06 20:08

> Google fandt ret hurtigt denne side:
> http://www.indyproject.org/KB/index.html?smtpauthentication.htm
>
> Jeg søgte simpelthen på "IdSMTP1.AuthenticationType"

Ja, har været der forbi, men jeg får stadig samme fejl "Authorisation failed
(#5,7,0)", i linien
IdSMTP1.Authenticate;

Min kode.
---
IdSMTP1.Host:= 'smtp.mail.yahoo.com';
IdSMTP1.Username:= (mitBrugerNavn)
IdSMTP1.Password:= (mitPassword)
IdSMTP1.Port:=587;
IdSMTP1.AuthenticationType:=atNone;

try
IdSMTP1.Connect();
except
ShowMessage('Connection Failed!');
exit;
end;

// Hvis der skal autorisers, så gør det...
if IdSMTP1.AuthSchemesSupported.IndexOf('LOGIN')>-1 then
begin
IdSMTP1.AuthenticationType := atLogin;
IdSMTP1.Authenticate; // her får jeg fejlen "Authorisation failed
(#5,7,0)"
end;

// send mail
IdMessage1.Subject:= 'e-mail 1';
IdMessage1.Recipients.EMailAddresses:= 'mitmobilnummer@gsm1800.telia.dk';
IdMessage1.Body.Clear;
IdMessage1.Body.LoadFromFile('c:\testmail.txt');
IdSMTP1.Send(IdMessage1);
IdSMTP1.Disconnect;
---

Prøver jeg med port 25, som ifølge yahoo også er gyldig, kan jeg ikke
'connecte'. ??
Nogen der ved om TDC blokerer for port 25 hvis man ikke benytter TDC's smtp
server?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-06 21:55

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> Nogen der ved om TDC blokerer for port 25 hvis man ikke benytter TDC's
smtp
> server?

Nej, det gør de ikke - jeg bruger selv et par andre smtp servere via port
25.

Fra : Ingolf

Dato : 15-03-06 16:09

> smtp
>
> Nej, det gør de ikke - jeg bruger selv et par andre smtp servere via port
> 25.

Bare mystisk så. Hvis jeg nu installerede en gratis SMTP server på min
maskine og benytter den, så kan jeg ikke sende til nogen som helst. Jeg har
prøvet dette program:
http://www.softstack.com/freesmtp.html

Men mit Delphi program kunne godt sende til en dansk mailadresse.

Fra : Ingolf

Dato : 14-03-06 20:12

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> Men hvis jeg sender gennem TDC's server (smtp.mail.dk) nægter den at sende
> videre, simpelthen fordi at det er en telia server.. tror jeg.

Med "nægter at sende videre" mener jeg at mailen aldrig kommer frem.
Dette gælder kun hvis jeg sender til mailadressen på min mobiltelefon
(@gsm1800.telia.dk), alle andre adresser går fint igennem.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-03-06 21:59

> [...]
>
> Med "nægter at sende videre" mener jeg at mailen aldrig kommer frem.
> Dette gælder kun hvis jeg sender til mailadressen på min mobiltelefon

Det koster normalt at sende SMS'er, så mon ikke problemet er, at du mangler
noget betaling på en eller måde? Ja, jeg er ikke den store SMS ekspert

Måske den oprindelige html.dk side ikke er opdateret?

Fra : Ingolf

Dato : 15-03-06 16:13

> [...]
> mangler
> noget betaling på en eller måde? Ja, jeg er ikke den store SMS ekspert

Nej, det er gratis at sende SMS'er gennem internettet, så det er ikke her
problemet ligger. Jeg kan sende en mail, der dukker op som en SMS på min
mobil fra alle emailadresser, blot ikke TDC's smtp server :(
http://www.google.dk/search?hl=da&q=send+sms+gratis
Bare husk at brug opslagstabellen for at finde emailadressen til din mobil:
http://www.html.dk/faq/00003/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-03-06 16:19

Dine spørgsmål er ikke mere specielt delphi relaterede, så du kan sikkert få
bedre svare i andre grupper. Måske dk.edb.netvaerk eller dk.edb.internet.*

hilsen
Uffe