Hvad er dette for en fugl?
Fra : Jens G

Dato : 30-05-06 19:03

Jeg har forsøgt mig lidt med at fotografere diverse fugle i haven, og
pludselig var der en jeg ikke havde set før. Og jeg synes heller ikke
at den er i vores fuglebog. Den der kommer nærmest er grå fluesnapper.

http://album.gadesite.dk/displayimage.php?pos=-11

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 30-05-06 19:27

"Jens G" wrote in message news:447c8890.10920375@dtext.news.tele.dk...

> Jeg har forsøgt mig lidt med at fotografere diverse fugle i haven, og
> pludselig var der en jeg ikke havde set før. Og jeg synes heller ikke
> at den er i vores fuglebog. Den der kommer nærmest er grå fluesnapper.

Jeg er ikke ekspert - men jeg tror du har ret.

- Jensby

Fra : Jens G

Dato : 30-05-06 20:36

On Tue, 30 May 2006 20:26:39 +0200, "Jan Bang Jensby"
<JanFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

>Jeg er ikke ekspert - men jeg tror du har ret.

Ja,- det er nok den.

Så har vi både grå og broget fluesnapper i haven i år. Vi har aldrig
haft nogen af dem før, så vidt jeg ved.
Den brogede har rede i en mejsekasse, den grå har jeg ikke fulgt så
nøje endnu at jeg har set hvor den holder til når den ikke bader.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-05-06 21:36

Jens G wrote:
> [...]
hvisse hvasse

Det er en gærdesanger (Sylvia curruca)

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=listpictures&species_id=686

Hilsen Mikkel

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-05-06 06:56

"Jens Mikkel Lausten" skrev

> hvisse hvasse
>
> Det er en gærdesanger (Sylvia curruca)

Hej Mikkel -

Jeg vil gerne lære - så hvilke særlige kendetegn gør dig så "skråsikker"?

- Jensby

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 31-05-06 13:07

Jan Bang Jensby wrote:
> "Jens Mikkel Lausten" skrev

> Hej Mikkel -
>
> Jeg vil gerne lære - så hvilke særlige kendetegn gør dig så
> "skråsikker"?
Hej Jensby.

Jeg har ringmærket fugle gennem 30 år så jeg har god erfaring med især
småfugle (sangere).
En grå Fluesnapper er en helt anden fugl rent proportionelt (kropsform). Den
har en helt anden meget oprejst kropsholdning.
Se evt: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=5148.
Den har pletter på brystet, ingen grå hætte (som Gærdesanger). Som
ringmærker ser man at Grå Flue har nogle meget korte ben, ganske anderledes
fra Gærdesanger. Grå er også lidt større og meget mere spidsvinget + en helt
masse andre kendetegn.
Som du nok allerede har forstået er erfaring nok det bedste, hvis du vil
lære fuglene bedre at kende er det bare at tage ud og se på dem, helst
sammen med en mere øvet fuglekigger. Hvis du bliver rigtigt bidt kan du evt.
melde dig ind i DOF (Dansk ornitologisk Forening) http://www.dof.dk/

God fornøjelse Mikkel

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-05-06 13:20

"Jens Mikkel Lausten" skrev

> [...]
> anderledes fra Gærdesanger. Grå er også lidt større og meget mere
> spidsvinget + en helt masse andre kendetegn.

RESPEKT - og tak for svaret!

- Jensby

Fra : Jens G

Dato : 31-05-06 15:39

On Tue, 30 May 2006 22:35:44 +0200, "Jens Mikkel Lausten"
<mlausten@worldonline.dk> wrote:

>hvisse hvasse
>
>Det er en gærdesanger (Sylvia curruca)
>
>http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=listpictures&species_id=686

Sammenlignet med de billeder du henviser til, er der ingen tvivl om at
du har ret.
Den ligner også gærdesangeren i vores bog, bortset fra tegningen
omkring øjnene. De tegninger er ikke altid lige vellykkede :-/

Jeg takker mange gange.