Undervisningssoftware
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 14:15

Jeg er ved at lave en liste med anbefalinger af god
undervisningssoftware. Kriteriet for 'god' kan være mange ting. Let at
gå til, gratis/billig, super katalysator for læring, øjenåbner eller
noget helt andet. Har du nogle eksempler på god undervisningssoftware,
hører jeg meget gerne om dem.

Mvh Thomas

Fra : Hindsgaul

Dato : 03-05-06 18:26

On Wed, 03 May 2006 15:14:58 +0200, Thomas Smedebøl wrote:

> [...]
> gå til, gratis/billig, super katalysator for læring, øjenåbner eller
> noget helt andet. Har du nogle eksempler på god undervisningssoftware,

Sikkert et glimrende initiativ.
Jeg har dog svært ved at se, at et seriøst kriterium for god
undervisningssoftware kan være prisen.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 03-05-06 18:37

> Sikkert et glimrende initiativ.
> Jeg har dog svært ved at se, at et seriøst kriterium for god
> undervisningssoftware kan være prisen.
Hvis en lille skole kan få noget der er 95% godt for 0 kr, og noget der
er 100% godt for 1000 kr giver det lidt sig selv. Hvis man har mulighed
for at spare her, men opnå (stortset) det samme resultat, er der flere
penge til andre ting/oplevelser.

Som eksempel kan nævnes google sketchUp, som kan fås gratis eller i
betalingsversion, hvor betalingsversionen har en smule udvidet
funktionalitet.

Mvh Thomas

Fra : Hindsgaul

Dato : 04-05-06 20:28

On Wed, 03 May 2006 19:36:57 +0200, Thomas Smedebøl wrote:

> [...]
> er 100% godt for 1000 kr giver det lidt sig selv. Hvis man har mulighed
> for at spare her, men opnå (stortset) det samme resultat, er der flere

Klart nok, men det gør imho ikke prisen til et kvalitetskriterium.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-06 20:17

"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> skrev i en meddelelse

> Klart nok, men det gør imho ikke prisen til et kvalitetskriterium.

Kvalitet i forhold til prisen.

mvh
Kim

Fra : Hindsgaul

Dato : 05-05-06 23:45

On Fri, 5 May 2006 21:17:13 +0200, Kim2000 wrote:

> Kvalitet i forhold til prisen.

Og med pris som et kvalitetskriterium kan ovenstående omskrives til "Pris i
forhold til prisen"!

Prisen på et produkt er naturligvis ikke uinteressant, men at en lav pris i
sig selv skulle kunne få et givet stykke software på listen virker en
anelse uovervejet, og vil rimeligvis medføre at basen ikke vil kunne
udfylde den rolle som hjælper den formentlig er tiltænkt.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-05-06 10:57

> [...]
> anelse uovervejet, og vil rimeligvis medføre at basen ikke vil kunne
> udfylde den rolle som hjælper den formentlig er tiltænkt.

ok - så ignorer prisen som kvalitetskriterium, men oplys den gerne hvis
den kendes. Og kom så iøvrigt (allesammen) med jeres bud på
undervisningssoftware istedet for at diskutere noget relativt uvæsentligt ;)

er der f.eks. nogen der har arbejdet med drabssag/melved?

mvh thomas

Fra : Hindsgaul

Dato : 08-05-06 21:40

On Sat, 06 May 2006 11:56:42 +0200, Thomas Smedebøl wrote:

> den kendes. Og kom så iøvrigt (allesammen) med jeres bud på
> undervisningssoftware istedet for at diskutere noget relativt uvæsentligt ;)

Tja, så mistede du lige min oversigt.

At mene det er uvæsentligt hvilken kriterier, der skal lægges til grund for
en kvalitetsvurdering er da så hamrende useriøst, at det skulle undre mig
meget om din fortegnelse får anden betydning end de mange andre forsøg på
lignende - nemlig ingen!

IT-integration er simpelthen for vigtigt til den slags pjat.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 10-05-06 10:14

> Tja, så mistede du lige min oversigt.
nå - det synes jeg er barnligt. Fordi du er uenig i min disposition, vil
du ikke hjælpe mig med et godt initiativ i forhold til folkeskolen?

Iøvrigt var det da kedeligt, at du fandt det vigtigere at diskutere mit
kvalitetssyn end at få sendt den oversigt du har.

> [...]
> meget om din fortegnelse får anden betydning end de mange andre forsøg på

Jeg mener ikke det er uvæsentligt hvilke kriterier der bliver vurderet
efter, men debatten var ikke væsentlig her og nu! Jeg bad om folks
erfaringer med undervisningssoftware og dit svar trak min tråd i den
forkerte retning.

Jeg er interesseret i forslag så jeg selv kan opsøge softwaren og
vurdere den. Jeg vil ikke lægge mig fast på specifikke kvalitetskrav af
to grunde: 1. Jeg ville være ked af ikke at blive gjort opmærksom på et
interessant stykke software, blot fordi folk troede jeg havde meget
specifikke kvalitetskriterier. 2. Lærerne vægter kvalitet meget
forskelligt alt efter hvem de er og hvilke forudsætninger de og deres
elever har. Nogle vil eks. have noget der er simpelt og kan køre på
gamle maskiner, mens andre vil have kompleksitet og super grafik.

> IT-integration er simpelthen for vigtigt til den slags pjat.
Ja - så hellere lade folk fortsætte med word og google som den primære
IT-integration. ;) Min idé var at give en håndsrækning til de folk der
mangler overskud til at tænke nyt i IT-integrationen, men åbenbart

mvh Thomas

Fra : Hindsgaul

Dato : 10-05-06 16:18

On Wed, 10 May 2006 11:13:38 +0200, Thomas Smedebøl wrote:

> nå - det synes jeg er barnligt. Fordi du er uenig i min disposition, vil
> du ikke hjælpe mig med et godt initiativ i forhold til folkeskolen?

Jamen så må jeg jo skære det ud i pap: Initiativet er ikke det papir -
eller den harddiskplads - værd det er skrevet på.

Der er gjort snesevis af forsøg på noget lignende, og de er mundet ud i
ingenting. Det kan der så være mange grunde til, men mit klare indtryk er,
at lærerne skaffer sig viden om relevante programmer ad andre kanaler.

> Iøvrigt var det da kedeligt, at du fandt det vigtigere at diskutere mit
> kvalitetssyn end at få sendt den oversigt du har.

Og det er jo så noget gedigent sludder. Jeg fandt det vigtigt at få
kvalitetskriterierne på plads. Jeg har aldrig fundet det vigtigt at sende
dig min oversigt.

> [...]
> efter, men debatten var ikke væsentlig her og nu! Jeg bad om folks
> erfaringer med undervisningssoftware og dit svar trak min tråd i den

Det er ikke "din tråd". Du kan have en holdning til, hvad den skal
indeholde, men du kan ikke bestemme det, og du kan fremfor alt ikke
forhindre at en mere kritisk indgangsvinkel til dit jubelprojekt kommer til
udtryk.

> [...]
> elever har. Nogle vil eks. have noget der er simpelt og kan køre på
> gamle maskiner, mens andre vil have kompleksitet og super grafik.

Det vil da til hver en tid være relevant for en bruger, hvilke kriterier
der ligger til grund for udvælgelsen.

> Ja - så hellere lade folk fortsætte med word og google som den primære
> IT-integration. ;) Min idé var at give en håndsrækning til de folk der
> mangler overskud til at tænke nyt i IT-integrationen, men åbenbart

Jeg ved ikke hvor du har den virkelighedsopfattelse fra. Det er ikke en jeg
kan genkende.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : kjaer

Dato : 10-05-06 20:44

Thomas Smedebøl wrote:
> [...]
> efter, men debatten var ikke væsentlig her og nu! Jeg bad om folks
> erfaringer med undervisningssoftware og dit svar trak min tråd i den

Så må en udenforstående lige spørge. Er relevant software ikke bare et
udvalg af det der bruges ude i den "virkelige verden"? Hvis de bliver lidt
fortrolige med det mest almindelige til grafik, kontor, tegnestuer og andet,
så de bliver forberedt på hvad de bliver udsat for af krav. Er det ikke
skolens opgave?
Laves der virkelig speciel software til undervisning?

Fra : Hindsgaul

Dato : 10-05-06 23:27

On Wed, 10 May 2006 17:44:22 -0200, kjaer wrote:

> [...]
> skolens opgave?
> Laves der virkelig speciel software til undervisning?

Naturligvis gør der det. På nøjagtig samme måde som der laves specielle
bøger og specielle film m.m. til undervisning.

Anvendelsen af computere på skolerne har så at sige to ben: Det ene drejer
sig firkantet sagt om produktion, og på det område er det mest logiske
bestemt at benytte almindelig standardsoftware som f.eks. Word, Excel og
lignende.
Det andet ben handler om støtte til undervisningen, altså hvor computeren
blot er et redskab til at lære noget helt andet. Det være sig biologi,
matematik, dansk eller et hvilket som helst andet fag. Til dette bliver der
udviklet specielle programmer.

Igen lidt firkantet er det ikke skolens opgave ar forberede eleverne på,
hvad de bliver mødt med af krav i deres kommende erhverv. Vores opgave er
nærmere, at kvalficere dem til at bruge (eller fravælge på et kvalificeret
grundlag) IT som deltagere i samfundet og at sætte dem i stand til at komme
videre i uddannelsessystemet.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 10-05-06 23:53

> [...]
> det ikke skolens opgave?
> Laves der virkelig speciel software til undervisning?

Hindsgaul udtrykker det ret godt. Du kan derudover kigge på
http://drabssag.emu.dk/om_drabssag.php som sætter eleverne i politiets
sted. For at opklare forbrydelsen skal matematik, fysik, biologi og
andre fag inddrages.

Men derudover er der mange måder hvorpå man kan inddrage IT i
undervisningssituationen.

Mig bekendt er der 4 strategier (iflg. Carsten Gynther), som dog nok
anvendes mere eller mindre bevidst mange steder:
Undervisning i IT
Undervisning med IT
Undervisning gennem IT
Undervisning om IT

Det du nævner er undervisning i IT, mens eksemplet jeg nævner er
undervisning gennem IT.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-05-06 20:29

Thomas Smedebøl skrev:
> [...]
> gå til, gratis/billig, super katalysator for læring, øjenåbner eller
> noget helt andet. Har du nogle eksempler på god undervisningssoftware,

Hvis prisen og stabiliteten af systemerne er parametre i overvejelserne,
kan det helt sikkert anbefales at kigge på det norske Skolelinux
<http://www.skolelinux.org/portal/> eller Edubuntu
<http://www.edubuntu.org/>. For begge findes der hundredevis af Open
Source undervisningsprogrammer, der helt sikkert kan konkurrere med de
fleste betalingsprogrammer. Og en meget stor del af disse programmer er
også oversat til dansk, og kan således uden større problemer anvendes i
folkeskolen. Men overgangen til Linux vil ofte være et stort skridt på
skolerne, hvor de mere konservative har svært ved at bevæge sig udover
deres erfaringer med Micro$oft. Men Linux repræsenterer er reelt
alternativ, hvor skolerne opnår et mere stabilt computersystem med store
økonomiske gevinster.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental