lige et "nemt" jobspørgsmål.
Fra : Jesper

Dato : 01-05-06 19:53

Hej, jeg er så heldig at have fået arbejde efter sommerferien som
fastansat lærer.

Jeg har ikke lige haft lejlighede (eller så meget lyst) til at stille
spørgsmålet, "hvornår får man løn første gang" Altså er man
forudbetalt eller hva?

Hvis jeg, som sagt, skal planlægge til det kommende skoleår, hvornår
kan jeg så forvente at få løn første gang?

Fra : Wilstrup

Dato : 01-05-06 20:17

"Jesper" <digteren@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg, som sagt, skal planlægge til det kommende skoleår, hvornår
> kan jeg så forvente at få løn første gang?`

Efter måneden er gået - du vil ikke mere kunne få løn forudbetalt. Det
gælder kun tjenestemænd, og man ansætter ikke længere lærere som
tjenestemænd. De bliver overenskomstansatte med bagudrettet løn.

Så begynder du i august måned, så får du først løn i slutningen af august.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 13-05-06 20:02

"Jesper"
> Hvis jeg, som sagt, skal planlægge til det kommende skoleår, hvornår
> kan jeg så forvente at få løn første gang?`

"Wilstrup"
> Efter måneden er gået - du vil ikke mere kunne få løn forudbetalt. Det
> gælder kun tjenestemænd, og man ansætter ikke længere lærere som
> tjenestemænd. De bliver overenskomstansatte med bagudrettet løn.

Det var tider den gang man gik fra at være vikar og bagudlønnet til at være
tjenestemand og forudlønnet. To månedslønne på én gang!

Husk i øvrigt, Jesper, at du som nyansat ikke er berettiget til at få løn i
dine ferier.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-06 07:06

Nielsen <nomail@nomail.dk> wrote:

> Husk i øvrigt, Jesper, at du som nyansat ikke er berettiget til at få løn i
> dine ferier.

Men så er han til gengæld berettiget til feriepenge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nielsen

Dato : 14-05-06 07:46

""Per Rønne""
> Men så er han til gengæld berettiget til feriepenge ...

Som udbetales året efter... fra lærerjobbet. Og hvad batter feriepenge?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-06 08:21

Nielsen <nomail@nomail.dk> wrote:

> ""Per Rønne""
>
> Som udbetales året efter... fra lærerjobbet. Og hvad batter feriepenge?

Vel det samme som ferie med løn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-05-06 09:01

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være tjenestemand og forudlønnet. To månedslønne på én gang!
>
> Husk i øvrigt, Jesper, at du som nyansat ikke er berettiget til at få løn

Der går vist 4-5 år inden der er fuld løn i ferien fordi feriedagene trækkes
fra optjeningen.
Og det første år er der selvfølgelig kun feriepenge fra sidste optjeningsår.

/Henning.

Fra : Hindsgaul

Dato : 14-05-06 10:10

On Sun, 14 May 2006 10:00:58 +0200, Henning Sørensen wrote:

> Der går vist 4-5 år inden der er fuld løn i ferien fordi feriedagene trækkes
> fra optjeningen.

Det er så ikke korrekt

Frit fra hukommelsen følger optjeningsåret kalenderåret og ferieåret går
fra 1. april til 31. marts (eller 1. maj til 30. april - men det betyder
ikke det store nu)

Bliver du ansat pr. 1. august optjener du ferie i 5 måneder. Det svarer vel
nogenlunde til 2 ugers ferie. I den kommende sommerferie vil du således
have løn i 2 uger og skal selv financiere de sidste 3 (hvis altså alle
ferieuger bliver "brændt af" i sommerferien). Når du kommer frem til den
sommerferie, er du allerede i gang med at optjene til næste ferie - en
optjening, der vil slutte 31. december, altså når du har været ansat ca. 1½
år. Den optjening bruger du så i løbet af det næste ferieår, og det vil
sige, at næste sommerferie har du fuld løn - altså efter 2 års ansættelse.

I øvrigt er feriepenge mere værd en løn under ferie. Som kompensation for
dette udbetales en vistnok 1 % ekstra med aprillønnen for den ferie, man
har opsparet i det foregående kalenderår.

Så grundlæggende er det kun den første ferie, der ikke er betalt fuldt ud.
Men det er bestemt også slemt nok, da det heller ikke er i starten lønnen
er specielt høj, og man typisk kan have haft en del etableringsugifter.