Mobning og massakre
Fra : kjaer

Dato : 22-04-06 15:03

Fra en artikel i Politiken om en planlagt massakre inspireret af columbine
sagen.
citat:
"Blandt andet havde han nævnt en liste med navne på dem, der skulle dræbes.
Ifølge det lokale politi var de udpegede ofre populære elever, mens de fem
arresterede blev anset for at have været ofre for mobning."

Hvad gør danske skoler i for at forhindre mobning der åbenbart bliver
grovere og mere perfid.
Er der kloge hoveder der forsker i det?

Fra : Wilstrup

Dato : 22-04-06 18:14

"kjaer" <udvillykn@udgreennet.gl> skrev i en meddelelse

> [...]
> mens de fem arresterede blev anset for at have været ofre for mobning."
>
> Hvad gør danske skoler i for at forhindre mobning der åbenbart bliver

Spørg hellere hvad politikerne gør - i Sverige er der en lovgivning, der gør
at man bliver nødt til at gøre noget ved det - i Danmark er der ingen lov om
det, hvorfor miseren kan fortsætte i det uendelige afhængig af hvad skolens
leder vælger at gøre. Alle skoler har en hensigtserklæring omkring mobning,
men det kræver ofte stærke forældre hvis den skal iværksættes- Der er ingen
grænser for hvad man som lærer hører fra visse kollegers side som
undskyldning for ikke at gøre noget ved problemet:

Det bliver blot værre for vedkommende, hvis vi griber ind! - denne rystende
erklæring er desværre noget der tilsyneladende bakkes op af mange
skoleinspektører fordi de ikke har tid til at tage sig af det, da man poster
tonsvis af bekendtgørelser og cirkulærer, krav til økonomien m.v. i hovedet
på disse skoleledere, så deres tid til at foretage pædagogiske valg faktisk
umuliggøres -og uden et lovgrundlag bag, er det ikke muligt at sætte "magt"
bag og sige: nu skal du altså gøre noget ved det, ellers får din skole og
dermed kommunen en klækkelig bøde.

Kommunerne forlanger fx minutiøse daglige rapporter om elevfravær, og disse
bliver så sendt online til kommunerne, men der sker intet.
Jeg har kendskab til skoler, hvor der er elever der gennem to skoleår ikke
har deltaget i idræt fordi forældrene sanktionerede det (hvilket er
glasklart ulovligt) og fordi idrætslærerne har opgivet at gøre noget ved
det, da man ikke har de nødvendige sanktionsmuligheder over for forældre,
der bryder skoleloven på det punkt.

I det hele taget er praksis i skoleverdenen ikke sjældent belemret med for
meget "østrogen" og for lidt konsekvens, når det drejer sig om at følge op
kommunalt på alle de tiltag det politiske system sætter i værk.

Manglende anti-mobningstiltag er blot en lille del af det samlede billede:
man forlanger at lærerne skal være uddannet psykologer, socialrådgivere,
politifolk m.v., men samtidig giver man dem ikke de redskaber, de værktøjer
der er nødvendige for at kunne varetage disse opgaver.

Og nu skal vi over til en test-skole, hvor vi skal bruge massevis af tid på
handleplaner for den enkelte elev, som skal tages fra den daglige
undervisning,men der er ikke tid til at følge planerne op. Men det kan da
være at det ser pænt ud på papiret.
--
Wilstrup

Fra : kjaer

Dato : 22-04-06 18:18

Wilstrup wrote:
> "kjaer" <udvillykn@udgreennet.gl> skrev i en meddelelse
>>
> Men det kan da være at det ser pænt ud på papiret.

Ja det var en lang smøre, men hvad gør skolen for at forhindre mobning?

Fra : Wilstrup

Dato : 22-04-06 18:30

> Ja det var en lang smøre, men hvad gør skolen for at forhindre mobning?

Det den kan i forhold til dens muligheder -og det er ikke meget.
--
Wilstrup

Fra : kjaer

Dato : 22-04-06 18:40

Wilstrup wrote:
> "kjaer" <udvillykn@udgreennet.gl> skrev i en meddelelse

> Det den kan i forhold til dens muligheder -og det er ikke meget.

Hvis man nu ikke gider at diskutere fagforening, politik og bevilling!
Er der nogen der forsker i problemet mobning,

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 07:34

> Hvis man nu ikke gider at diskutere fagforening, politik og bevilling!
> Er der nogen der forsker i problemet mobning,

Tingene hænger sammen - hvis du ikke "gider" at diskutere fagforening,
politik og bevilling, så nytter det ikke at diskutere mobning i folkeskolen
og hvad man kan gøre ved det.
Du kan ikke nøjes med at se på en enkelt faktor i et samlet hele og så vælge
at sige, at der ikke gøres nok mod mobning,hvis det er din konklusion. Det
ville jo svare til at du gik til lægen med maveproblemer og man så ensidigt
valgte at give dig en pille mod det i stedet for at se på hvad årsagen evt.
kunne være og hvordan det blev forebygget.

Du kan heller ikke gå ud og købe en bil for prisen af en cykel. Hvis du ikke
kan erkende dette simple forhold, så nytter det ikke at diskutere yderligere
om det.

Og jo, der har været flere der har forsket i mobning, men det strander altid
på at hvis man skal gøre noget effektivt ved det, så må der både lovgivning
og midler til det - også selvom du tror at man kan skære af en kage, der
allerede er spist.
--
Wilstrup

Fra : kjaer

Dato : 23-04-06 08:18

Wilstrup wrote:
> [...]
> må der både lovgivning og midler til det - også selvom du tror at man
> kan skære af en kage, der allerede er spist.

Jeg står ikke i en situation hvor jeg skal træffe beslutninger og drage
konklusioner, jeg vil bare vide noget om hvad der foregår for tiden. Det
nytter ikke at af diskutere politik med en der er helt uden for indflydelse!
Er der andre der ved om der skrives og forskes i problemet.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 23-04-06 08:44

> Er der andre der ved om der skrives og forskes i problemet.

Der både skrives og forskes i det. Da jeg gik på seminariet lavede jeg en
opgave omkring mobning i psykologi. Har ikke tid til at grave mine kilder
frem, men fandt en hel del brugbart på nettet.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 09:22

> [...]
> indflydelse!
> Er der andre der ved om der skrives og forskes i problemet.

Der foregår og er foregået forskning på området både her og i udlandet og
der er skrevet massevis af bøger om det.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 22-04-06 18:33

"Wilstrup"
> I det hele taget er praksis i skoleverdenen ikke sjældent belemret med for
> meget "østrogen" og for lidt konsekvens, når det drejer sig om at følge op
> kommunalt på alle de tiltag det politiske system sætter i værk.

Hvad mener du egentlig med ovenstående bemærkning? Hvis du mener, hvad jeg
forestiller mig, så er jeg ikke i tvivl om, at det er personer med meget
"østrogen", der gør mest for at forhindre og forebygge mobning i Den danske
Folkeskole. Det er så så som så med mulighederne for konsekvens, når ens
testosteronfyldte leder ikke går ind for alt for meget konsekvens, for vi er
jo "åh, så rummelige". Går bølgerne højt (læs: bliver der virkelig lagt pres
på lederen), så bliver den mobbende elev måske sendt hjem i 1-3 dage og
forældrene indkaldes til en samtale.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 08:04

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forestiller mig, så er jeg ikke i tvivl om, at det er personer med meget
> "østrogen", der gør mest for at forhindre og forebygge mobning i Den

Det er en både gratis og udokumenteret påstand. Den er gratis fordi det er
et faktum at der er flest kvinder i folkeskolen og den er udokumenteret
fordi du ikke ved om det faktisk ER kvinderne der gør mest for at forebygge
mobningen i forhold til deres anddel af skoleverdenen.

Det, der imidlertid er sandheden er at kvindlige lærere "taler" og "taler"
med børnene i et væk - også til drengene, der i virkeligheden blot ønsker at
komme væk fra det præk og ønsker handling her og nu.
Kvinderne opfatter det at "tale" med børnene som noget, der gælder alle
børn - de tror ofte at de kan tale til drengene på samme måde som de taler
til pigerne, men glemmer at der faktisk er kønspecifikke forskelle her.
Pigerne kan være utrolig lede ved hinanden og i de sager overgår de langt
drengene. Drengene slås og så er det overstået.
Alligevel er der naturligvis både drenge og piger, der bliver mobbet, og det
kræver så en indsats fra systemets side, men også fra forældrenes - og nogle
forældre reagerer altså ikke særlig hensigtsmæssigt, når de bliver
konfronteret med at deres børn er grove mobbere. Jeg har i flere omgange
talt med forældre, der har børn, hvis mobbeadfærd er ganske forfærdelig og i
godt halvdelen af tilfældene er jeg blevet mødt med uforskammetheder eller
uforstående forældre, der hårdnakket har hævdet at det så sandelig ikke er
deres barn, der gør sådan noget - "offeret" er tilsyneladende lige så
skyldig - vedkommende kunne da blot lade være med at eksistere (sådan set).
Og som lærer er det ganske vanskeligt eller ligefrem umuligt at trænge
igennem den mur af modstand mod at forældrene kan føle at de er dårlige
forældre og opdragere, når deres barn bliver "grebet" i grov mobning.

Et barn kan fx ikke forflyttes til en anden skole, hvis vedkommende har
begået handlinger som er uforenelig med ordentlig opførsel og omgangstone,
hvis vedkommende ikke selv ønsker det og forældrene stritter imod.
Et barn kan kun (efter et bestemt klassetrin) bortvises to gange på et år
fra skolen og kun 1 uge.
Der er ingen andre muligheder.

Et kendt eksempel. En dreng havde lånt sin fars kamera og fotograferet sine
kammerater i bad efter idræt. Idrætslæreren inddrog kameraet, men gjorde så
den fejl at ville tage hensyn til de øvrige drenge således at filmen ikke
skulle blive fremkaldt med en eller anden risiko for at disse billeder kunne
blive offentliggjort.
Derfor sørgede han via skolen for at få filmen fremkaldt så man kunne
frasortere de blufærdighedskrænkende billeder.
Faderen til knægten med apparatet blev rasende, fordi han mente at det var
et indgreb i hans privatliv, da filmen jo også indeholdt personlige billeder
fotograferet af ham selv, og han gik rettens vej, hvorefter læreren blev
dømt en stor bøde for netop krækelse af privatlivets fred. Intet hensyn til
de øvrige, der fik krænket deres privatliv.

Man tager i retten ofte forældrenes parti, akkurat som man gør det i de
øvrige steder i det politiske system. Derfor nytter det ikke noget at man
pålægger skolerne, lærerne, inspektørerne flere og flere opgaver, når man
ikke vil drage de nødvendige konsekvenser af tingene og lave en lovgivning,
der vel at mærke også indebærer afsættelse af ressourcer til formålet.

Det nytter ikke noget at trafikministeren henåndet og med julelys i øjnene
taler varmt for en bro til Fehmeren eller andre steder, hvis det eneste der
kommer ud af det er tegningen af broen. Der må handling og penge til det -
og den virkelighed må både du og andre forholde jer til.

> [...]
> pres på lederen), så bliver den mobbende elev måske sendt hjem i 1-3 dage

Skolelederen har ikke andre muligheder. Det er et politisk direktiv at
folkeskolen skal være "den rummelige skole" - lederen kan ikke bestemme at
nogle elever vil vi simpelthen ikke have. Forældrene har 100 procent frit
skolevalg og de benytter sig af det. Og hvis alt for mange elever flytter
skole, så betyder der samtidig forflyttelse af lærere, subs.afsked. En
skoleleder kan ikke holde til at skolen bliver forringet ustandselig ved et
faldende elevtal.

Indkaldelse af forældre til samtale og bortsendelse i 1-3 dager er en
mulighed, men altså ikke altid realistisk, hvis forældrene siger, at det
agter de ikke at reagere på -eller simpelthen ikke svarer.

Virkeligheden er altså noget anderledes set i det optik. Ifølge skoleloven
har en skole ENSIDIG pligt til at indlede et samarbejde med forældrene, og
hvis forældrene ikke vil, er det vanskeligt eller ligefrem umuligt at gøre
noget ved de ting. Midlerne er der simpelthen ikke.

Jeg har kendskab til elever, der pjækker den ene gang efter den anden.
Juridisk set kunne man gøre noget ved det, men i praksis drukner
socialforvaltninger og psykologer i sager, således at et behandlingskrævende
barn måske kan stå som nummer 80 på en liste over børn, der har behov for
skolepsykologiske tiltag. Og ifølge loven kan man ikke foretage nóget over
for en elev med mindre skolepsykologisk rådgivning har sagt god for det. Og
de kan på den anden side ikke foretage sig noget med mindre at foældrene har
accepteret det.

En skoleleder, der fx får meldinger om at et barn er behandlingskrævende
fordi vedkommende udsender sådanne signaler at han hele tiden bliver mobbet
af de øvrige eller ligefrem bliver mødt med isolation og/eller kulde, kan
kun bede forældrene om at få drengen til skolepsykolog. Det er en hel del
forældre bange for, fordi de frygter tvangsfjernelser og andre
ubehageligheder fra myndighedernes side. Derfor siger de ofte nej - og så
kan man altså ikke gøre mere før det til sidst ender med en forskrækkelse.

På papiret må forældrene ikke lægge hindringer i vejen for at deres barn kan
opfylde undervisningspligten, men da den bestemmelse er uden særlige
konsekvenser, så kan man skrige og råbe nok så mange gange - hvis forældrene
ikke gør noget ved det eller ligefrem sanktionerer det, så er der ikke ret
meget at gøre -og det, der er at gøre tager så¨lang tid at barnet har
forladt skolen forlængst.

Jeg har kendskab til sager, hvor et barn har været uden egentlig skolegang i
flere år - man har indberettet den ene gang efter den anden, men ingen i
systemet har reageret på anden måde end at sige, at så må vi indkalde
forældrene, og når de så går til modangreb (vi bestemmer selv om vores barn
skal deltage i den eller hin undervisning), så er det grumme
vanskeligt/umuligt at gøre noget ved det.

jo, man kan da skrive til systemet, få det svar at forældrene skal forholdes
det alvorlige i situationen, true med bål og brand, men de fleste er
ligeglade, da de ved hvor uendelig langsomt systemet arbejder og inden det
for alvor brager løs, så flytter forældrene blot til en anden kommune
eller sender barnet til en anden skole, hvor man så kan begynde forfra.

Jo, der er for meget østrogen i folkeskolen - desværre også blandt
politikerne, der lider af hensynsbetændelse fordi de er bange for ikke at
blive genvalgt ved næste valg. Og taberne bliver børnene.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 23-04-06 09:59

"Wilstrup"
> "Skolelederen har ikke andre muligheder" og en masse konfirmerende
> ansvarsforflygtigende ord...

Og så skal man jo have en syndebuk, så man kan flygte fra ansvaret: Det er
østrogen, østrogen, østrogen! Handl dog i stedet for at flygte fra ansvaret,
skyde skylden på andre og dermed være handlingssky, samt føle sig berettiget
til at være det. Østrogen! Østrogen!

Dét ser jeg noget så tit fra mænd, der har levet i "De glade 60'ere". Når
Danmark og ikke mindst institutionsverdenen slipper af med disse mænd, der
ikke tør stå på egne ben, så kan vi få noget konsekvens i
institutionsverdenen. Indtid da, må vi stadig høre på ansvarsforflygtigende
ord, som dem, Wilstrup skriver side op og side ned af. Heldigvis er disse
svage mænd da en art, der er godt på vej til pensionsalderen - og de hører
heldigvis stadig ind under efterlønsordningen, så vi forhåbentlig kan slippe
af med dem noget tidligere! Desværre er der jo adskillige skoleledere blandt
disse mænd, og de ser desværre en dyd i at fortsætte deres
ansvarsforflygtigende adfærd til de næsten skal bæres derfra.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 12:28

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> "Wilstrup"

Sikke da noget snak - der er ikke noget "ansvarsforflygtende" i mine
ord -men siden du er så fandens klog på mit arbejde, så fortæl mig venligst
hvilke andre muligheder der findes -husk på at det skal ske inden for
rammerne af skoleloven.

> [...]
> ansvaret, skyde skylden på andre og dermed være handlingssky, samt føle
> sig berettiget til at være det. Østrogen! Østrogen!

Når man rammer med en kæp blandt en flok ulve, så hyler den, der bliver
ramt.

> [...]
> institutionsverdenen.

Indtid da, må vi stadig høre på ansvarsforflygtigende ord, som dem,
Wilstrup skriver side op og side ned af.

Nu er det altså kvinder der er flest af i institutionsverdenen - at du ikke
kan lide at høre den sandhed er da trist, men det bliver den ikke mere
rigtig af. Der mangler mænd i skolerne og på institutionerne, men det har en
række furier for altid fået forplumret fordi de mener at alle mænd nærmest
er pædofile - eller med Dan Turells ord, står der en børnelokker på hvert
gadehjørne i loddenfrakke og med en brun papirspose med fedtede bolsjer.

Heldigvis er disse svage mænd da en art, der er godt på vej til
pensionsalderen - og de hører
> heldigvis stadig ind under efterlønsordningen, så vi forhåbentlig kan
> slippe af med dem noget tidligere!

Nu er det jo et ganske interessant synspunkt, for dem, der har opdraget
disse "svage mænd" er altså kvinderne - så i din kønsfrelsthed må du da
hylde at det forholder sig sådan, medens os, der kommer fra en generation,
der blev opmærksomme på den maskuline mystik og som ikke købte datidens
"bløde mand" som noget der var værd at samle på, udstilles til offentlig
forhånelse, medens I i smug beundrer os som de alfahanner vi er!

Faktisk indrømmer du jo med dit indlæg at der er for mange kvinder i
institutionerne, der ikke er handlekraftige nok, siden det jo er en larmende
kendsgerning at netop det kvindelige flertal er ansvarlig for den manglende
konsekvens der findes på det område. Så man kan sige at I kvinder har sejret
ad Helvede til. I har overført værdier til disse drenge, så de er blevet
handlingslammede, hvorefter I så skoser de samme for at være for "svage" -
det er netop østrogen-kulturens svøbe - i stedet for at erkende
virkeligheden som den er blandt mænd og kvinder, så er der nogen af jer, der
på den ene side synes at drengene skal have nogle usunde kvindeværdier og
når det så går galt, for det gør det, så skyder I ansvaret fra jer og sender
"regningen" videre til de samme mænd som I har opdraget som børn. Det er
vist det man kalder for kvindelogik -eller skulle jeg måske hellere sige
logak.

Desværre er der jo adskillige skoleledere blandt
> disse mænd, og de ser desværre en dyd i at fortsætte deres
> ansvarsforflygtigende adfærd til de næsten skal bæres derfra.

De fleste skoleledere jeg har mødt har været kvinder - og de er ikke alle
lige smarte til den slags, men i øvrigt er både mandlige og kvindelige
skoleledere bundet af loven. At du så mener at kunne anvise ting inden for
lovens rammer, der ændrer det billede, ser jeg da med spænding frem til. Du
kan sikkert finde et sted i loven, der fx tvinger forældre til at give møde,
tvinger dem til at sende deres børn til skolepsykolog (for det SKAL man før
man kan iværksætte foranstaltninger for børn i den danske folkeskole), eller
du mener at de blot skal trodse lovgivningen på området?

Den sidste der mente at det ikke var noget problem var en højt estimeret
psykolog fra Nordjylland, der også mente at det ville tage ham to dage at få
fjernet en elev fra en skole fodi denne elev var hinsides pædagogisk
rækkevidde, men efter at have haft møde med skolelederne, måtte han erkende
at sådan ser verden desværre ikke ud.

Så hvis du har kendskab til andre lovlige midler, er jeg sikker på at vi
alle gerne vil nyde godt af dine utvivlsomme kundskaber på området. Men
måske er det slet ikke viden, du handler ud fra, men formodninger?
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 23-04-06 12:55

"Wilstrup" > ord, ord, ord.....

Handl i stedet for at snakke, Wilstrup! Du snakker og snakker. Du beviser
hele tide og så igen, at du er en af disse sølle mænd, der ikke kan klare
stærke kvinder. Én af disse sølle mænd, der igen og igen har brug for en
syndebuk, så de ikke behøver at indse, at de selv er problemet. Heldigvis en
uddøende race.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 23-04-06 14:45

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Wilstrup" > ord, ord, ord.....
>
> Handl i stedet for at snakke,

Jeg kunne nu også godt tænke mig at vide hvordan du mener man skal handle...

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 15:36

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne nu også godt tænke mig at vide hvordan du mener man skal
> handle...

Hun er slet ikke i stand til at læse indenad, så du må ikke forlange det
umulige, som fx at anvise handlemuligheder der ikke på samme tid er i strid
med lovgivningen.

Men som mandehader har hun det sikkert fortrinligt at sidde bag et tastatur
og teoretisere over at man da "bør handle" - men ikke at hun kunne tænke sig
at vise hvordan! Det er nemlig under hendes værdighed. Og hvis du ikke selv
ved hvordan du skal handle er du en "sølle mand", der har brug for nogle
syndebukke. Ak, ja, - som man råber i skoven får man svar,.

--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 23-04-06 18:42

"Jørgen Flainard"

> Jeg kunne nu også godt tænke mig at vide hvordan du mener man skal
> handle...

Såmænd bare udnytte de muligheder, man har, de er mere end tilstrækkelige.
Men det gøres alt alt for sjældent. Primært under dække af
rummelighedsbegrebet, ord som "de er jo vores kunder", samt - ikke mindst -
en konfliktsky leder (som regel en mand). Skraldespanden i min kommune er
den skole, der har den ældste skoleinspektør (mandlig selvfølgelig). De
andre skoler ved godt, at her kan de altid få deres problembørn ekspederet
hen.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 23-04-06 19:37

> Såmænd bare udnytte de muligheder, man har, de er mere end tilstrækkelige.

Og hvordan mener du så at man skal udnytte de eksisterende muligheder -
gerne med eksempler...

> [...]
> en konfliktsky leder (som regel en mand). Skraldespanden i min kommune er
> den skole, der har den ældste skoleinspektør (mandlig selvfølgelig)

Fornemmer man en art kvinde-chauvinisme her?

Fra : Nielsen

Dato : 23-04-06 19:45

"Jørgen Flainard"
> Og hvordan mener du så at man skal udnytte de eksisterende muligheder -
> gerne med eksempler...

Sæt du dig ind i mulighederne, så kan du selv svare på ovenstående.

> Fornemmer man en art kvinde-chauvinisme her?

Næ, såmænd fakta.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 23-04-06 19:54

> "Jørgen Flainard"
>
> Sæt du dig ind i mulighederne, så kan du selv svare på ovenstående.

Eller sagt på en anden måde, du ved det i virkeligheden ikke, siden du
åbenbart ikke kan svare på det.

Som lærer er det min opfattelse at der ikke er muligheder nok. Du har
åbenbart en anden holdning, og hvis der skal være en debat, ville det da
være ønskeligt om du så forklarede hvordan du mener man kan udnytte de
eksisterende muligheder bedre, i stedet for at svare som du gør!

Fra : Nielsen

Dato : 23-04-06 21:03

"Jørgen Flainard"
> Som lærer er det min opfattelse at der ikke er muligheder nok.

Hvilke muligheder ønsker du, som du i dag ikke har mulighed for?

Fra : Wilstrup

Dato : 24-04-06 20:38

> "Jørgen Flainard"
>
> Hvilke muligheder ønsker du, som du i dag ikke har mulighed for?

Ekspedere "ressourcekrævende" elever et sted hen hvor de kan blive hjulpet
bedre med mere personale, bedre tilbud af socialpædagogisk karakter -og vel
at mærke uden at forældrene kan blande sig og sige nej.

Muligheder for at sende elever hen til hjælpeskoler, når de er klart bogligt
svage og ikke får det optimale ud af undervisningen -uden at forældrene kan
sige nej.

Få mulighed for at sætte konsekvenser i værk over for forældre, der
ustandselig tager deres afkom ud af skolen, fordi de skal "på indkøb" -
oversætte for forældrene hos lægen - gå til lægebesøg i skoletiden når det
sagtens kan vente, forlange at eleverne er med på lejrskoler og ekskursioner
på trods af forældrene - og kunne sætte "magt" bag kravene til at eleverne
møder til tiden, er udhvilede og har lavet deres hjemmearbejde -og med
"magt" mener jeg IKKE at tæve eleverne, men fx at lade en slags
"pjækkebetjent" afhente elever, der pjækker,.

De fleste forældre er simpelthen helt OK, og bakker op om skolen og møder
til de aftalte tider m.v. - de er en lise for enhver lærer - de få, der ikke
vil indse at deres børn er en belastning både for de øvrige elever og andre,
bør vi kunne sende til særlige skoler, hvor der er personalemuligheder,
herunder ressourcestærke socialpædagoger, psykologer m.v., og hvor børnene
fx lærer at møde til tiden, lave deres lektier og opf'ører sig ordentligt.
Og det skal ikke være sådan at forældrene kan nægte - de skal naturligvis
høres og det skal gå ordentligt til, men hvis et barn gør undervisningen
umulig i en klasse, skal vi kunne sende vedkommende bort - og der skal
naturligvis ikke være en månedsvis ja, årevis ventetid på behandlersystemet
i den anden ende som nu, hvor flere hundrede behandlingskrævende børn står
på venteliste til indlæggelse på psykiatriske afdelinger, hvor
hjælpeforanstaltningerne er for få og for ringe etc.

Endelig skal der være økonomi til at børnene kan få de nødvendige
skolemateriale, så vi ikke skal gennemføre undervisningen med ekstremt
nedslidte bøger, der er 12-15 år gamle eller mere. Vi skal ikke mangle
landkort i klasserne og det skal være sådan at eleverne kan få gratis
skolemad hver dag, tilberedt af rigtige kokke og de skal betjenes af
professionelt kantinepersonale, sådan som vi har set det i udlandet.

Alle de ting har vi i dag ikke muligheder for på grund af mangel på
ressourcer -derfor har man opfundet den "rummelige skole" -for det lyder
flot og så sparer man jo penge.
--
Wilstrup

Fra : Henning Sørensen

Dato : 25-04-06 09:14

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alle de ting har vi i dag ikke muligheder for på grund af mangel på
> ressourcer -derfor har man opfundet den "rummelige skole" -for det lyder

Ja - det ville være dejligt, om folkeskolen havde mulighed, vilje og
overskud til - tidligt - at tage sig af børn med indlæringsvanskeligheder,
inden de bliver til skrækkelige børn med "uprofessionelle" voksne som
forældre !....
Således kunne sikres, at børnene møder til tiden, laver deres lektier,
spiser deres madpakke, ikke forstyrrer undervisningen og i det hele taget
får et godt fundament at bygge deres liv på.

Desværre er det - stadig - ikke tilfældet (generelt), og afhænger i alt for
høj grad af den enkelte lærers vilje, evne og talent.

/Henning.

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 15:02

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overskud til - tidligt - at tage sig af børn med indlæringsvanskeligheder,
> inden de bliver til skrækkelige børn med "uprofessionelle" voksne som

netop - og jeg kan se at du stadig ikke har forstået begrebet
"uprofessionelle voksne" - men forældre ER uprofessionelle voksne i forhold
til lærerjobbet- det kan der ikke være to meninger om.

Du opfatter ordet "uprofessionel" som noget negativt -det er dit problem -
der ligger ikke mere i ordet end det at forældre generelt IKKE er lærere og
derfor IKKE kan være professionelle voksne på det plan.

Men jeg forstår at du vil opfatte det anderledes - og det på trods af at du
gang på gang har fået forklaret hvad meningen er.
Det er så dit problem.
At du skriver at folkeskolen ikke har vilje eller overskud til at tage sig
af børn med læringsvanskeligheder . Det er ikke korrekt. folkeskolen har
både dygtige og engagerede lærere, men uden midler og muligheder er det ikke
muligt - det er dog fandens så vanskeligt det er at forstå at vi ikke KAN
gøre mere end midlerne rækker og lovgivningen giver tilladelse.

> Således kunne sikres, at børnene møder til tiden, laver deres lektier,
> spiser deres madpakke, ikke forstyrrer undervisningen og i det hele taget
> får et godt fundament at bygge deres liv på.

netop -

> Desværre er det - stadig - ikke tilfældet (generelt), og afhænger i alt
> for høj grad af den enkelte lærers vilje, evne og talent.

Vrøvl - det afhænger af ressourcer - jeg er lærer og jeg VIL ikke arbejde
gratis -de få af mine kolleger, der har idiot siddende på ryggen af sig,
giver jeg ikke fem flade ører for. De glemmer nemlig at selv ildsjæle
brænder ud, og der er grænser for hvad vi kan gøre når døgnet kun har 24
timer.

Lærerjobbet er IKKE et kald, men et lønarbejde -vi skal naturligvis lønnes
for det, vi laver - og sådan er det. At du heller ikke kan forstå det,
vidner jo blot om mangel på indisgt. Det er så dit problem -men det bliver
til mit, når du og visse andre fremturer med at vi blot skal gøre sådan og
sådan - uden at det bliver ubehageligt konkret for jer.

Men jeg kunne jo spørge hvorfor bruger du ikke din arbejdstid på at arbejde
i skoleregi med gratis arbejde?`Hvorfor siger du ikke til din arbejdsgiver:
"desværre, kammerat - jeg skal lige hen på mit barns skole og yde en
frivillig indsats en tre-fire timer -så kan dine arbejdskraftbehov vente"?
Det er jo lige så let at gøre som det er for os at arbejde gratis sådan som
du vil have vi skal gøre.
Og i øvrigt kan du ikke sige noget generelt -det kender du ikke nok lærere
til.

Hvad angår evner og talent - 99,9 % af alle lærere er både talentfulde og
evnerige - at du stadig geråder i den vildfarelse at du tror at det er
lærerne der bestemmer over økonomien, på trods af at du har fået det at vide
adskillige gange, at sådan ser verden ikke ud, viser hvor tung du er at
dansé med - og jeg kan så være glad for at jeg ikke har så mange af slagsen
i folkeskolen blandt børnene. De fleste børn kan sagtens forstå at vi ikke
kan spise den samme kage to gange - du har åbenbart lidt svært ved at fatte
det, siden du fremturer med din ironiske vinkel til tingene uden at du har
noget at have den i.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-06 16:34

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> De glemmer nemlig at selv ildsjæle brænder ud

Ja, jeg har skam erfaring med sådanne ildsjæle:

1. Halvdelen af tiden indlagt på psykiatrisk hospital. Diagnose:
Maniodepressiv, i den depressive fase.

2. Den anden halvdel af tiden en pestilens for kollegerne, fordi
arbejdsindsatsen er uforholdsmæssig stor, og breder sig langt ud over
egne fag. Den /maniske/ fase ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 19:03

> Ja, jeg har skam erfaring med sådanne ildsjæle:
>
> 1. Halvdelen af tiden indlagt på psykiatrisk hospital. Diagnose:
> Maniodepressiv, i den depressive fase.

javist - kender til sådanne kolleger - brænder for opgaven, men må til sidst
bukke under fordi de påtager sig for meget arbejde.

> 2. Den anden halvdel af tiden en pestilens for kollegerne, fordi
> arbejdsindsatsen er uforholdsmæssig stor, og breder sig langt ud over
> egne fag. Den /maniske/ fase ;-(.

Præcis!
--
Wilstrup

Fra : Henning Sørensen

Dato : 26-04-06 03:01

> "Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> netop

Jamen så er vi jo enige - "igen" kan man fristes til at sige...

> [...]
>
> Men jeg forstår at du vil opfatte det anderledes - og det på trods af at
> du gang på gang har fået forklaret hvad meningen er.

Primært er mit problem, at du (igen...) fremturer med hvor enerverende
dårlige forældre er.

> [...]
> ikke KAN gøre mere end midlerne rækker og lovgivningen giver tilladelse.

Netop min pointe !
Folkeskolen har ikke overskud til at tage sig af de svageste børn (det med
viljen kommer du selv ind på herunder).

> [...]
> gratis -de få af mine kolleger, der har idiot siddende på ryggen af sig,

Der var den så...

> [...]
>
> Lærerjobbet er IKKE et kald, men et lønarbejde -vi skal naturligvis lønnes
> for det, vi laver - og sådan er det. At du heller ikke kan forstå det,

Ja - sådan er det jo.
I mit fag hedder det "vi gør dagen lang", hvis vi ikke kan nå det ønskede
resultet på den "normerede" tid.
Og reelt arbejder vi efter hviletidsbestemmelser, der siger, at vi skal have
70 timer ugen, hvor vi ikke arbejder (= 10 timer om dagen 7 dage om ugen).
(Selvom vi ofte ikke kan overholde reglerne...)
Det er ikke det samme som at jeg mener at folkeskolelærere skal arbejde
"gratis", men er naturligvis med til at farve mit indtryk af lærernes
tilgang til kvalitetsbegrebet.
Og jeg kan huske en tid før "Ø-tid" (der var totaltødelæggende for lærernes
motivation) og da var indstillingen (blandt de lærere jeg kender) en del
andeledes end i dag.

> Det er så dit problem -men det bliver til mit, når du og visse andre
> fremturer med at vi blot skal gøre sådan og sådan - uden at det bliver
> ubehageligt konkret for jer.

Vrøvl - det er i højeste grad "ubehageligt konkret", når man har en søn, der
stort set intet har fået ud af 9 års skolegang, og som igen og igen er
blevet nægtet den hjælp han havde brug for - glem alt om at kommentere noget
om "uprofessionelle voksne" i dén sammenhæng!

I folkeskolen skabes grundestenen for fremtidens voksne (professionelle
eller uprofessionelle..)
De svageste børn skal slås med folkeskolens manglende overskud og vilje til
at give dem den indsigt og lærdom, der skal til for at kunne honorere
stadigt stigende krav i udannelse og erhvervsliv.
Og inden da skal deres (uprofessionelle) forældre kæmpe for at få give dem
tilstrækkelig selvtillid til at kunne overkomme opgaven, efter et sådan barn
bliver tilbudt at få undervisning i en klasse hvor der:
a) ikke er reel mødepligt de 2-3 gange om ugen de har "undervisning"
b) ikke er krav til resultat
c) afsluttes med tilbud om at gå i "voksenskole" sammen med byens narkomaner
og drankere - det er jo alligevel dér de havner sidenhen...

Men måske er det du mener, at jeg er vant til at der stilles krav til min
kvalitet og mit serviceniveau, og at det er et problem hvis der forventes
det samme af folkeskolen ?

> [...]
> arbejdskraftbehov vente"? Det er jo lige så let at gøre som det er for os
> at arbejde gratis sådan som du vil have vi skal gøre.

Herregud - det gør jeg faktisk - og hjælper til i et af de områder, hvor der
(også) er afsat for få ressourcer; når konen har computere med hjem, der
ikke virker mere og budgettet er brugt, så har jeg faktisk brugt ganske
mange timer på at få brugbart hardware ud af det - ind imellem med nogle af
mine egne stumper - hvor mange timer det er blevet til har jeg ikke tal på,
men jeg vil tro der er gået 70-80 timer om året, hvortil kommer transport
frem og tilbage i weekender og aftener.
Min kones arbejde med undervisning har jeg ikke ville blande mig i, og -
hånden på hjertet - hvad ville du sige til, hvis jeg dukkede op i din klasse
og begyndte at undervise i matematik, tysk eller sløjd ?
Men jeg er glad for at kunne hjælpe med computerne !
Og på ungernes skole har jeg da også stillet op med computer, el-orgel,
skateboardramper (som min "uduelige" søn skaffede, og som vi fik klargjort
til brug - de står iøvrigt stadig på skolen her efter 4 år) og andre ting,
som skolen var glade for at modtage, og som ikke blev brugt længere
herhjemme.

Beskedent - javel - men det er hvad jeg har haft mulighed for at bidrage
med.

Hvis du har forslag til hvad skolen iøvrigt har brug for, så stiller jeg
såmænd gerne op 3-4 timer lige så ofte det skal være, forudsat jeg ikke er
på arbejde, der bringer mig langt væk fra Danmark.

> Og i øvrigt kan du ikke sige noget generelt -det kender du ikke nok lærere
> til.

Suk...

> Hvad angår evner og talent - 99,9 % af alle lærere er både talentfulde og
> evnerige

Tja - når en "uprofessionel" voksen udtaler sig om situationen i
folkeskolen - så er tallet 99,9%...
Hvis 99,9% holder stik, så er det med garanti det bedst besatte erhverv i
landet - jaja enhver er salig i sin tro...

> [...]
> bestemmer over økonomien, på trods af at du har fået det at vide
> adskillige gange, at sådan ser verden ikke ud, viser hvor tung du er at

Suk...

> [...]
> kan spise den samme kage to gange - du har åbenbart lidt svært ved at
> fatte det, siden du fremturer med din ironiske vinkel til tingene uden at

Hvorfor er det, jeg nu kommer til at tænke på tråden "Tonen her..." fra
december sidste år...?
Nåh ja - tråden hedder jo "mobning og massakre"....

> --
> Wilstrup

/Henning.

Fra : Nielsen

Dato : 25-04-06 19:23

"Henning Sørensen"

> [...]
>
> Desværre er det - stadig - ikke tilfældet (generelt), og afhænger i alt
> for høj grad af den enkelte lærers vilje, evne og talent.

Nemlig, forebyggelse er optimalt. Vi skulle helst undgå at skulle frem til
at sanktionere. Og du har fuldstændig ret i, at det i alt for høj grad
afhænger af den enkelte lærers vilje, evne og talent. Du mangler så blot at
tilføje noget særdeles væsentligt og altafgørende, nemlig skolelederens
holdning.

Eks.:
Udstedt totalt forbud for enhver snak med forældre om bedre skoletilbud
tilpasset den pågældende elev, med mindre snakken er blevet konfirmeret af
skolelederen. Skolelederen, der desværre (for børnene skyld!?) har det som
en dyd, at denne skole kan klare ALLE elever, dette underordnet den enkelte
elevs problemer uanset art.

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 19:34

> [...]
> at tilføje noget særdeles væsentligt og altafgørende, nemlig skolelederens

Vrøvl - det afhænger af den enkelte forældres vilje til at opdrage sine børn
ordentligt.

> [...]
> skolelederen. Skolelederen, der desværre (for børnene skyld!?) har det som
> en dyd, at denne skole kan klare ALLE elever, dette underordnet den

Det er skolelederen på en skole, der tegner skolen - det er skolelederens
ansvar hvad der foregår på skolen. Personalet kan naturligvis ytre sig
privat hvad de vil inden for lovens rammer, men kan naturligvis ikke ytre
sig om sager vedrørende den enkelte elev uden skolelederens samtykke.
Det fremgår tydeligt at styrelsesloven, at det er skolelederen der træffer
alle konkrete afgørelser vedrørende den enkelte elev -det kan ikke en gang
skolebestyrelsen ændre.

Men det typiske ved to fjolser som jer er at I fremturer med forkerte
oplysninger i et væk, på trods af at I godt ved at I taler mod bedre
vidende. Argumenter preller af jer som vand på gæs.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 25-04-06 19:48

"Wilstrup" [klip]

- skriver igen en masse ord, der igen igen igen viser, at han tror, at han
alene ved, hvordan verden hænger sammen. Selv fakta kan han ikke forstå. Og
læse indenad er ham komplet umuligt. Hvor er det godt for Folkeskolen og
verden i øvrigt, at han lever sit liv gennem ord, ord, ord, ord.....

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 19:53

> [...]
> Og læse indenad er ham komplet umuligt. Hvor er det godt for Folkeskolen
> og verden i øvrigt, at han lever sit liv gennem ord, ord, ord, ord.....

Ja, jeg tænkte nok at du havde svært ved at læse -men der er håb for dig
endnu: du kan melde dig til at kursus i dansk på nærmeste VUC-center - her
kan du måske lære det, du har forsømt i skolen - især kniber det med at
indholdslæse for dig.
Jeg formoder at du hører blandt den gruppe af elever, der vælger bøger efter
hvor tykke de er og ikke efter indholdet?

At du ikke kan forholde dig til virkeligheden, har de fleste af os jo
opdaget forlængst.
--
Wilstrup

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-04-06 20:33

> [...]
> læse indenad er ham komplet umuligt. Hvor er det godt for Folkeskolen og
> verden i øvrigt, at han lever sit liv gennem ord, ord, ord, ord.....

Hvilket så også gælder for dig - hos dig er det også bare ord, ord, ord og
ingen argumenter. Heller ikke dennegang påpeger du hvori Wilstrup tager
fejl, blot konstaterer du at han gør det.

Du har stadig heller ikke vist hvordan man kan udnytte de eksisterende
regler bedre. Bevares jeg har heller svaret på det modspørgsmål du stillede,
for indtil nu har du ikke vist dig som en seriøs debattør.

Men jeg skal da gerne gøre det her, alligevel. Jeg vil gerne have at skolen,
uden forældrenes indblandning, kan beslutte hvad der er bedst for barnet i
skoletiden. Det kan være sig alt fra at deltage i klassens undervisning til
at blive taget helt ud af klassen i en periode. Det er noget af det jeg
gerne vil have.

Fra : Nielsen

Dato : 26-04-06 15:00

"Jørgen Flainard"
> [...]
> stillede,
> for indtil nu har du ikke vist dig som en seriøs debattør.

Jeg skal ikke vise noget og har desuden ikke skrevet, at man "kan udnytte de
eksisterende regler bedre", jeg har skrevet, at man "Såmænd bare [skulle]
udnytte de muligheder, man har, de er mere end tilstrækkelige". Og de
muligheder, man har, kan du selv finde. Derimod kræver det noget andet, at
svare på spørgsmålet, jeg stillede dig:

--->>
"Jørgen Flainard"
> Som lærer er det min opfattelse at der ikke er muligheder nok.

Hvilke muligheder ønsker du, som du i dag ikke har mulighed for?
---<<

> [...]
> til
> at blive taget helt ud af klassen i en periode. Det er noget af det jeg

En kommentar til dette, kan du læse i en tidligere kommentar, som Wilstrup
selvfølgelig ikke forstod/ikke ville forstå:

--->>
[...]

Du vil have at "skolen osv.". Men det hjælper ikke, hvis "skolen" =
skolelederen. Skolelederen, som 100% har det som princip, at her kan vi
klare ALLE elever. Dvs. uanset hvad, så bliver eleven på skolen og i
klassen.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-04-06 18:40

> "Jørgen Flainard"
>
> Jeg skal ikke vise noget

Ih, nej- lyv du bare lidt mere om folkeskolen - det er jo ganske gratis.

> [...]
> udnytte de muligheder, man har, de er mere end tilstrækkelige".
Og de muligheder, man har, kan du selv finde. Derimod kræver det noget

Din viden om folkeskolens virkelighed er stærkt begrænset. Faktisk er den
ikke-eksisterende.

> En kommentar til dette, kan du læse i en tidligere kommentar, som Wilstrup
> selvfølgelig ikke forstod/ikke ville forstå:

Det kræver en stor tålmodighed at forklare dig tingene så du forstår det -og
det kursus i tålmodighed har jeg ikke taget.

[...]
> [...]
> skolelederen. Skolelederen, som 100% har det som princip, at her kan vi
> klare ALLE elever. Dvs. uanset hvad, så bliver eleven på skolen og i

Det er der naturligvis ingen skoleleder, der mener - det har du
misforstået.

Jeg har i dette svar bestræbt mig for at holde mit lix-tal på Anders And
niveau -du kan jo ikke læse lange indlæg- Jeg gætter på at du er funktionel
analfabet -og det er nemt at påvise. Nu har du en chance for at forstå bare
lidt af hvad jeg skriver. Men ellers er der da efteruddannelse på VUC i
indholdslæsning.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 26-04-06 20:01

"Wilstrup"
> Det er der naturligvis ingen skoleleder, der mener - det har du
> misforstået.

Desværre nej, der er ingen misforståelse her, virkeligheden er ikke altid
rar at møde. Slet ikke, når man mener, at man har patent på den.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-04-06 20:30

> "Wilstrup"
>
> Desværre nej, der er ingen misforståelse her, virkeligheden er ikke altid
> rar at møde. Slet ikke, når man mener, at man har patent på den.

Da du ikke vil svare på simple spørgsmål som fx hvad du bygger det på at der
er rigelige muligheder - endda mere end rigelige muligheder i folkeskolen
m.h.t ressourcer m.v., så er der ikke nogen grund til at tage dine
mærkværdige, løgnagtige og tåbelige udtalelser alvorligt.

Jeg fastholder at der ikke findes en eneste skoleleder i dette land, der
mener at deres skole kan klare alle typer børn uanset hvad de end måtte
fejle - det er løgn.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 27-04-06 11:52

"Wilstrup"
> Jeg fastholder at der ikke findes en eneste skoleleder i dette land, der
> mener at deres skole kan klare alle typer børn uanset hvad de end måtte
> fejle - det er løgn.

Du vælger selv, hvad du vil tro på. Og det er da selvfølgelig mest bekvemt
at vælge en livsopfattelse, der ikke forstyrrer ens allerede fastetablerede
verdensopfattelse.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-04-06 19:43

> [...]
>
> Du vælger selv, hvad du vil tro på. Og det er da selvfølgelig mest bekvemt
> at vælge en livsopfattelse, der ikke forstyrrer ens allerede

Jeg kan sige det samme om dig. I din verden er det i orden at udsprede
løgne, men at bede dig om at uddybe dem -næ, nej tak - det skal du så
sandelig ikke vide noget af. Og hvis man ikke tror på dig kan man jo blot
selv gøre arbejdet med at bevise dine argumenters holdbarhed.

Kvindelogik af værste skuffe: Useriøse og ansvarsforflygtende i enhver
debat. Postuler blot en masse ting - og lad det være op til modparten at
bevise at I har ret. Vorherre bevares.

--
Wilstrup

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-04-06 20:05

> [...]

> Kvindelogik af værste skuffe: Useriøse og ansvarsforflygtende i enhver
> debat. Postuler blot en masse ting - og lad det være op til modparten at

Efter alle de år du har deltaget i denne gruppe, burde du vide bedre end at
anvende den slags retorik?
Almindeligvis kan man have en debat med dig - ofte så der flyver ting og
sager gennem "cyberspace" - men med denne har du altså ramt bunden...

Se at komme op derfra igen, så vi kan svine hinanden til på "civiliseret"
vis...

/Henning.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-04-06 21:08

> Efter alle de år du har deltaget i denne gruppe, burde du vide bedre
end at
> anvende den slags retorik?

hvorfor dog det? Er det fordi hun er kvinde at du melder dig som ridderen
uden frygt og dadel? Hun er ualmindelig grov - prøv at læse hendes udfald
mod mig - og det er just ikke pæne ting, der lukkes ud fra hendes side. Jeg
finder det helt i sin orden at hun får igen med grovfilen, i særlig grad
fordi hun lyver så det gør en ting.

> Almindeligvis kan man have en debat med dig - ofte så der flyver ting og
> sager gennem "cyberspace" - men med denne har du altså ramt bunden...

Det må du mene om hvad du vil - jeg fortsætter naturligvis i samme stil -
jeg er nemlig så demokratisk at jeg reagerer ens over for kvinder og mænd,
der generer mig eller mine kolleger på en særdeles usaglig facon - kan du
ikke lide det, så drop diskussionen, og frem for alt drop denne latterlige
"mandschauvenistiske" hjælp til "a damsel in distress" - kvinder der vil
accepteres på lige fod med mændene må naturligvis også kunne klare sig selv
når livet bliver hårdt.

> Se at komme op derfra igen, så vi kan svine hinanden til på "civiliseret"
> vis...

Jeg er utrolig civiliseret - men hvis man kalder på gadedrengen i mig, får
man den - kalder man på gentlemanden får man den.

Nielsen kan ikke debattere på saglig vis, men lukker den ene gang lort ud
efter den anden om sine holdninger til folkeskolen og gratis løgnagtige
postulater om samme uden at ville i det mindste sandsynliggøre sine uhyrlige
påstande, hvorpå hun sviner mig til på det groveste. Naturligvis reagerer
jeg da på det - det manglede bare.

Drop du bare riddermanererne og forhold dig til kendsgerningerne som de er
i stedet for at blive blød i knæene fordi et tåbeligt kvindemennesker
begynder at hulke.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 27-04-06 22:01

"Wilstrup"
> forhold dig til kendsgerningerne som de er

Touche!

Fra : Wilstrup

Dato : 28-04-06 18:23

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Wilstrup"
>
> Touche!

netop! Du blev ramt dybt.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 27-04-06 20:45

"Wilstrup"
> Jeg kan sige det samme om dig.

Ja, det kan du, men det ændrer ikke på sandheden. Uanset at du ikke kan
klare den.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-04-06 21:01

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Wilstrup"
>
> Ja, det kan du, men det ændrer ikke på sandheden. Uanset at du ikke kan
> klare den.
`
Jeg har ingen problemer med at forholde mig til sandheden - og jeg kan endda
dokumentere og argumentere for den -du kan ingen af delene, men kryber fejt
i skjul, når du udfordres. ynkeligt.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 27-04-06 22:06

"Wilstrup"
> Jeg har ingen problemer med at forholde mig til sandheden

Hm! ........ Du bestiller da ellers ikke andet end at demonstrere, at du
ikke kan.

Fra : Wilstrup

Dato : 28-04-06 18:12

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Wilstrup"
>
> Hm! ........ Du bestiller da ellers ikke andet end at demonstrere, at du
> ikke kan.

jeg taler altid sandt - du kan ikke påvise en eneste løgn, jeg har sagt i
denne gruppe - men jeg kan påvise at du lyver når du udtaler dig om
folkeskolen, og det har jeg gjort hele tiden.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 28-04-06 20:02

"Wilstrup"
> jeg taler altid sandt - du kan ikke påvise en eneste løgn, jeg har sagt i
> denne gruppe - men jeg kan påvise at du lyver når du udtaler dig om
> folkeskolen, og det har jeg gjort hele tiden.

Du leverer selv beviset i ovenstående. Fred være med dig. Du er ikke værd at
ofre (mere) tid på. Rigtig god weekend.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-04-06 08:18

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Wilstrup"
>
> Du leverer selv beviset i ovenstående. Fred være med dig. Du er ikke værd
> at ofre (mere) tid på. Rigtig god weekend.

Naturligvis flygter du fra debatten, når dine indlæg afsløres som det rene
nonsens - det kan jeg egentlig godt forstå - kvinder som dig tåler ikke at
blive sat til vægs af saglige personer. Men det kan da være at din ridder
uden frygt og dadel Henning Sørensen kommer dig til hjælp endnu en gang,
siden du ikke er i stand til at klare dig selv. Men bliv du bare væk - du
vil ikke blive savnet. Kværulanter som dig er vi helst fri for.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-06 11:21

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Vi skal ikke mangle landkort i klasserne og det skal være sådan at
> eleverne kan få gratis skolemad hver dag, tilberedt af rigtige kokke

Det tror jeg nu hverken feministerne eller økonomaerne ville se med
milde øjne på ...

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 14:50

> Det tror jeg nu hverken feministerne eller økonomaerne ville se med
> milde øjne på ...

hvorfor dog ikke? I forvejen har vi i Københavns kommune den såkaldte
KØSS-ordning -her laves maden centralt - men problemet er at man stadig skal
have lærere og elever til at spilde kostbar undervisningstid med at sælge
maden, gøre regnskab m.v. Og det er læerne den hænger på.

Økonomaer eller kokke - det er fuldkommen ligegyldigt i den store
sammenhæng -men hovrdan feministerne skulle kunne få ondt et vist sted af
den grund, kan jeg ikke få øje på.

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-06 16:04

> [...]

> Økonomaer eller kokke - det er fuldkommen ligegyldigt i den store
> sammenhæng -men hovrdan feministerne skulle kunne få ondt et vist sted af

Kokke er som regel af hankøn, og nu har jeg været i Norge med en
kokkedreng. Han fortalte at de var 100% drenge på hans kokkeskole.

Økonomaer er som regel af hunkøn. Derudover er den store forskel at
økonomauddannelsen primært satser på prisbillighed og sundhed, mens
kokkeuddannelsen primært satser på madens smag.

Jeg har faktisk som kollegianer i sin tid været på en slags
økonomakursus på Suhr. Vi var et par drenge der nærmest blev shanghajet
til at deltage; der var et par piger der gik på skolen.

Og de virkede da også som en karikatur af økonomaelever. Langt foredrag
om den lave pris, og om madens sundhed. At mad også gerne må smage godt
var tydeligvis noget, der aldrig havde strejfet deres hjerne.

Og så lige fra en jeg kendte, som arbejdede på Hvidover Hospital. Når
han gik igennem køkkenet om natten, var ovnene i gang. Stegene blev
ganske simplet stegt under lav varme hele natten, fra personalet gik
hjem til det mødte igen om morgenen. Til gengæld var enhver smag
forsvundet fra maden ;-(.

Men jeg synes naturligvis at skolerne burde have kantiner, med et
fornuftigt udvalg af mad. Heriblandt en Dagens Ret, som man har på EUC
Nordvestsjælland [teknisk skole + handelsskole, incl htx og hhx], og
hvor Dagens Ret 1-2 gange om ugen var flæskesteg med rødkål, kartofler
og brun sovs ... retten koster 20 kroner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 25-04-06 19:06

> [...]
> hvor Dagens Ret 1-2 gange om ugen var flæskesteg med rødkål, kartofler
> og brun sovs ... retten koster 20 kroner.

jeg her kendskab til begge dele - uden dog selv at være hverken kok eller
økonoma - men de erfaringer jeg har haft med begge fag på den skole jeg var
tilknyttet og som havde et spisehus, er absolut positive.
--
Wilstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 24-04-06 20:39

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Flainard"
>
> Sæt du dig ind i mulighederne, så kan du selv svare på ovenstående.

> Næ, såmænd fakta.

Næ, kønsfrelsthed! Fakta er det ikke!
--
Wilstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 24-04-06 20:45

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Flainard"

> Såmænd bare udnytte de muligheder, man har, de er mere end tilstrækkelige.

Hvad ved du dog om det? hvad kender du til folkeskolernes budgetter, deres
prioriteringer m.v.? Kanhænde at du kender til din lokale skole i
Whisky-bæltet eller har dine evt. børn i privatskole, men der er intet der
tyder på at du kender til virkeligheden på en almindelig kommuneskole.

> Men det gøres alt alt for sjældent. Primært under dække af
> rummelighedsbegrebet, ord som "de er jo vores kunder", samt - ikke
> mindst - en konfliktsky leder (som regel en mand).

Rummelighedsbegrebet er jo netop skabt af politikerne -og det er IKKE
skolen, der kan gøre noget ved det - skolerne skal følge loven -hvad er det
du ikke liiige forstår her? Hvis du får at vide at du kun må køre 50 km/t -
kører du så bevidst 100 for at vise at du selv bestemmer?

Når en skole får kommunale midler, kan den ikke blot vælge at sætte skolen i
stand for hele beløbet og så blæse på ungerne -og den kan heller ikke blot
ofre det hele på undervisningsmaterialer - og den kan slet ikke nægte at
tage elever ind, der gerne vil gå der. Sådan er loven - beklager, men du ved
i virkeligheden ikke hvad du taler om her.

Skraldespanden i min kommune er
> den skole, der har den ældste skoleinspektør (mandlig selvfølgelig).

Jeg har været med til at "gå" en uduelig kvindelig inspektør - det er altså
ikke noget særligt "mandligt". De fleste inspektører i folkeskolen er ved at
være kvinder,

De andre skoler ved godt, at her kan de altid få deres problembørn
ekspederet
> hen.

Virkelig? jamen, så modsiger du jo dig selv -for du skriver jo at skolerne
har rigelige midler til at klare den slags selv. Hvorfor tror du så at de
blot smider ressourcekrævende elever hen på den anden skole, hvis midlerne
nu er så tilstrækkelige som du skriver?
--
Wilstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 23-04-06 15:33

> [...]
> syndebuk, så de ikke behøver at indse, at de selv er problemet. Heldigvis

Du kender intet til mig - at du opfatter mig som en "sølle mand" tager jeg
som et kompliment - det er længe siden nogen har kaldt mig det, men det
skyldes jo nok at de kender mig.

Du lyder til gengæld som en af disse mandhaftige kvinder fra Lesbisk
bevægelses ekstreme fløj, der har brug for nogle mænd at hade.

Og hvad er det egentlig du forventer i denne gruppe? jeg kan da for fanden
ikke gøre andet end at skrive her -eller forventer du en videofilm, hvor jeg
viser hvordan realiteterne er, siden du åbenbart er for svagtlæsende til at
forstå at man nødvendigvis skal overholde loven .-også selvom man er
skoleleder?

Tag dog og forhold dig til virkelighedens verden i stedet for at afvise det,
du ikke forstår -halooo! der er noget, der hedder en lovgivning - og igen:
hvornår kommer de guldkorn, du åbenbart er i besiddelse af, hvor du viser
hvilke muligheder man ellers har end de skitserede INDEN FOR LOVENS RAMMER?

I det hele taget spiller du forbandet klog, men har du noget at have det
i?`jeg tvivler.

--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 28-04-06 07:15

"Wilstrup"
> [...]
> læreren blev dømt en stor bøde for netop krækelse af privatlivets fred.
> Intet hensyn til de øvrige, der fik krænket deres privatliv.

Har brugt ovenstående eksempel i skoleregi. Alle er selvfølgelig enige om at
fordømme fotograferingen, men at der fra skolens side handles så klodset
efterfølgende er beskæmmende. Selvfølgelig bliver læreren idømt en bøde for
krænkelse af privatlivets fred. De øvrige krænkede må selv gå rettens vej,
hvis der skal ske yderligere i sagen.

Fra : Wilstrup

Dato : 28-04-06 18:23

> [...]
> fordømme fotograferingen, men at der fra skolens side handles så klodset
> efterfølgende er beskæmmende. Selvfølgelig bliver læreren idømt en bøde

Så det er altså i orden at man fotograferer nøgne børn i badet - blot det er
nogle kammerater der gør det?

Jeg gad nok se din reaktion hvis dine evt. børn pludselig fremtrådte på en
hjemmeside i Adam/Eva-kostume. Så vil jeg tro at din forståelse for lærernes
manglende indgriben ville være utrolig ringe -men det er den jo i forvejen.

Men det er da fint at du derved giver mulighed for at pædofile kan sidde og
"beundre" dine evt. børn på en hjemmeside - for det kan jo være dyrt for
lærerne at gribe ind, så de skal da ikke gøre det.

> De øvrige krænkede må selv gå rettens vej, hyvis der skal ske yderligere i
> sagen.

Du har et særdeles alternativt forhold til virkeligheden - men jeg forstår
at du synes at folk, der bliver fotograferet i intime situationer selv skal
gå rettens vej for at få erstatning, selvom de er blevet udsat for spot og
spe af alle - man kan jo ikke trække et billede tilbage og lade som om det
ikke er sket.

Og det er da naturligvis også herligt at de krænkede personer selv skal
bekoste en retssag for at de kan få en person dømt for
blufærdighedskrænkelser, samtidig med at lærerne blot kan stå og se til uden
at kunne gribe ind. </ironi off>

Giv mig din adresse, så skal jeg gerne sørge for at der kommer et par
fotografer af paparazzi-typen, der vil fotografere dig og dine evt. børn i
særdeles intime situationer og så vil jeg gerne grinende sige til dig, at du
blot kan gå rettens vej, bekoste en retssag og risikere at du ikke får ret:
du har jo selv udtalt at du synes at det er ok. at en lærer, der greb ind
fik en bøde.

Du er simpelthen syg i hovedet. Søg hjælp - lægelig, naturligvis.
--
Wilstrup

Fra : Nielsen

Dato : 28-04-06 19:54

Du har godt nok ikke forstand på jura, Wilstrup.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-04-06 08:08

"Nielsen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Du har godt nok ikke forstand på jura, Wilstrup.

Jeg aner ikke hvad du taler om her.
--
Wilstrup

Fra : nusle nuslesen

Dato : 30-04-06 14:06

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg aner ikke hvad du taler om her.

Hverken læreren eller skolen har ret til at fremkalde en sådan film - filmen
skulle overdrages til politiet, så de involverede parters individuelle
rettigheder ikke blev yderligere krænket.

mange hilsner

Fra : Wilstrup

Dato : 01-05-06 07:58

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> filmen skulle overdrages til politiet, så de involverede parters
> individuelle rettigheder ikke blev yderligere krænket.

Det har du sikkert ret i - men her trådte opfattelsen af anstaltsprincippet
formentlig ind eller også ville man være sikker på at der virkelig var
blevet foretaget sådan en film-optagelse - det ville være dumt hvis man
havde tilkaldt politiet forgæves. Den ansvarlige leder kunne fx være
fraværende den dag, og hvis han ikke skulle overtræde straffeloven(læreren)
måtte han jo så udlevere kameraet til eleven efter endt skolegang.
Endelig kunne det være at forældreren ønskede at få det hele med det samme -
så der er altså mange ting at tage hensyn til, og som man kun kan forestille
sig, hvis man ikke er skolelærer.

Men uanset hvad, så er det dog besynderligt at man lader andre menneskers
privatliv være underordnet i forhold til den enkeltes privatliv.
--
Wilstrup

Fra : martin j

Dato : 01-05-06 13:37

> [...]
>
> Men uanset hvad, så er det dog besynderligt at man lader andre menneskers
> privatliv være underordnet i forhold til den enkeltes privatliv.
Loven gælder for alle, selv Wilstrup.
Privatlivets fred er grundlæggende, og demokratisk besluttet.
Politiet overlever nok at blive hidkaldt, selvom udfaldet gjorde dette
forgæves. Det oplever de ret ofte.

vh

Fra : Wilstrup

Dato : 01-05-06 20:15

"martin j" <-ingenreklamer-martin_rishoej@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Loven gælder for alle, selv Wilstrup.
> Privatlivets fred er grundlæggende, og demokratisk besluttet.
> Politiet overlever nok at blive hidkaldt, selvom udfaldet gjorde dette
> forgæves. Det oplever de ret ofte.

Altså du mener at hensynet til den enkeltes privatliv er overordnet hensynet
til manges privatliv? Det er jeg ikke enig i. Og spar mig din belæring om
at loven gælder for alle. Det gør den jo ikke i praksis: nogle formår at
smyge sig uden om - jf.fx nogle af fødevareskandalerne eller skandalen
omkring SAS og illegal arbejdskraft contra arbejdskraft benyttet i et andet
firma. Her er det sådan at loven, der skulle gælde for alle, ikke fik
opsættende virkning i det ene firma, men da det gjaldt SAS, var sagen
´pludselig "kompliceret" og så galdt helt andre regler.

Det er domstolene der tolker lovene - og det er altså ikke altid entydigt,
hvad disse domstole finder ud af.

Jeg slæbte en gang et firma i retten fordi de havde tilbageholdt min løn på
et forkert grundlag. De hævdede på deres side at de havde ret til det, da de
mente at jeg var skyld i at en motor var brudt sammen.

Jeg tabte sagen i byretten, da jeg ikke kunne bevise min uskyld - den blev
anket til landsretten, og her vandt jeg sagen, da man fremhævede at der ikke
var omvendt bevisbyrde i dette land, samt at firmaet ikke havde fået
foretaget syn og skøn på motoren samt at det var dem, der som arbejdsgivere
skulle bevise mit forsæt med at jeg skulle have ødelagt deres motor.

Sagen var klar i byretten, men også i landsretten -jeg tabte som sagt det
ene sted og vandt det andet sted - jamen, loven gælder jo for alle, hr. J.
Hvorfor så de to retsinstanser så forskelligt på det?
--
Wilstrup

Fra : martin j

Dato : 02-05-06 15:12

> [...]
> ene sted og vandt det andet sted - jamen, loven gælder jo for alle, hr. J.
> Hvorfor så de to retsinstanser så forskelligt på det?
Jamen Wilstrup dog!
Troede jeg var i dit filter. Var det kun tomme trusler - eller løfter?
Loven gælder stadig for alle. Hvordan forskelllige retsinstanser dømmer er
ligegyldigt. Hvis man får ret, gælder loven også for "man". Loven gælder for
frifundne såvel som dømte.
Når du fremhæver dig selv som eksempel, kan det ikke undre. Men eksemplet er
ikke brugbart her. Nu kender jeg snart dit svar på forhånd, men mener du at
loven i et byretten ikke gjaldt? Skyldsspørgsmål er ikke ligetil at vurdere,
derfor foretages den af højtuddannede akademikere, og dem skal vi ikke
klandre for noget som helst.

Sagen her (altså den med billederne) ville stadig være ganske enkel at
håndtere ved at tilkalde politiet. Der er ingen grund til at sammenligne med
sager om illegal arbejdskraft. Sagen VAR og ER ganske enkel, er du i tvivl
kontakt dem der har forstand på emnet. På det juridiske område er lægmænd
(incl. skolelærere) uprofessionelle.

Jeg ved godt at ganske få i dette land stadig er hævet over loven, men de
var vist ikke indblandet her.

Hvem mener du i denne sag (billederne) skal løfte bevisbyrden?
Det er vel kun i skattesager det har været udbredt at anklagede selv har
bevisbyrden. Men det er noget ganske andet jo.

vh
Martin.

Fra : Wilstrup

Dato : 02-05-06 18:01

> [...]
> Det er vel kun i skattesager det har været udbredt at anklagede selv har
> bevisbyrden. Men det er noget ganske andet jo.

Vi ser ganske forskelligt på det her - og bliver næppe enige.

Hvad angår filter - alle er ude af mit filter, bortset fra en - så må vi se.
--
Wilstrup

Fra : martin j

Dato : 03-05-06 08:09

> [...]
>
> Vi ser ganske forskelligt på det her - og bliver næppe enige.
>
> Hvad angår filter - alle er ude af mit filter, bortset fra en - så må vi
Ja vi får se. Brug af filter er for tøsedrenge.
Du er ikke i stand til at svare på spørgsmålene?
Du kan slet ikke se problemet med at fremkalde film på egen hånd?

Fra : nusle nuslesen

Dato : 02-05-06 22:05

Hej,

> Men uanset hvad, så er det dog besynderligt at man lader andre menneskers
> privatliv være underordnet i forhold til den enkeltes privatliv.

Det er netop "andre menneskers privatliv" der krænkes ved at filmen
fremkaldes af andre end politiet (her skolen) - de som blev filmet krænkes
alle, idet skolen fremkalder (og ser på) billederne.

En sådan film skal overdrages til politiet, det er den eneste måde at sikre
samtlige involverede mod yderligere krænkelser.

mange hilsner

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 23-04-06 16:53

Wilstrup wrote:

> [...]
> det, da man ikke har de nødvendige sanktionsmuligheder over for forældre,

Måske burde idrætslærerne overveje at gøre deres undervisning i
idræt mere attraktiv for de pågældende.

Bent

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 23-04-06 17:39

<kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

Måske burde idrætslærerne overveje at gøre deres undervisning i
idræt mere attraktiv for de pågældende.

Bent

Hvordan skulle det hjælpe, hvis ungerne aldrig kommer til undervisningen -
så vil de jo ikke have en chance for at finde ud af om undervisningen er
interessant eller ej.

I virkeligheden er det heller ikke spørgsmålet. Spørgsmålet her er vel mere
hvor meget forældrene bakker om deres egen avl, eller bakker op om skolen.
Og hvis ikke forældrene bakker op om skolen, så er det svært at gøre ret
meget.