Populisme
Fra : Per Rønne

Dato : 16-04-06 08:06

I søndagens JP kunne man på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3675370>

læse følgende kronik af gymnasielærer Lone Nørgaard:

==
> [...]
>
> 3. Hvor går drengene hen, når de dropper ud af de gymnasiale uddannelser?
>
> 4. Og hvorfor går de, når samtlige politikere uanset køn, hårfarve og
>deodorant er enige om, at uddannelse - uddannelse - uddannelse er vejen
>frem i et stadig mere kompliceret samfund?
>
> Mine egne bud på først svar, siden strategier, kommer her:
>
> Ad 1. Det overvejende flertal, der dropper ud, er drenge.
>
> Ad 2. Indvandrerdrengene er overrepræsenterede.
>
> Ad 3. Drop-ud'erne dalrer rundt, laver lidt sort arbejde og forsøger -
>uhyre forståeligt - at få sugerøret ned i de offentlige kasser.

De bliver nu også arbejdsdrenge, men når de fylder 18 kan de tit ikke få
arbejde, da deres arbejdsindsats ikke er en voksenløn værd.

> [...]
>
> Aktiviteten at slå engelske gloser op i ordbogen (eller på nettet) og
>skrive læserbreve til dansklæreren kan på intet tidspunkt konkurrere
>med at køre rundt i nogle fede øser med lækre chicks på bagsædet,
>downloade porno og drikke ægget ud torsdag-fredag-lørdag nat.
>
> Som tidligere skrevet: Hvad Christian og Muhammed ikke har lyst til - er
>at stå op hver dag kl. 6.30, indtage en portion havregrød og smøre
>frokostpakke med groft og grønt. Derpå tage i skole kl. 8 og stille og
>lydhørt modtage undervisning, mens de flittigt tager notater og bestik

Notater? Det er da noget humanister plejer - på datalogi fik vi ved
første forelæsning at vide at notetagning var forbudt. Næh, lærerne
udgav deres egne noter, som også indgik som eksamenspensum.

> Efter seks-syv timers koncentreret skolegang og gruppearbejde hjem til en
>kop te og 20 minutter på langs, inden lektiebøgerne tages frem.
>
> I seng kl. 23 til hverdag og kl. 1 i weekenden for lørdag at have kræfter
>til at stable dåse på dåse i Netto og søndag til at kringle
>projektopgaven i dansk og ugerengøringen på værelset.

Det sidste klarede min mor nu, bortset fra at vi var tre drenge om
værelset [der samtidig fungerede som spisestue; i dag er det mit
kombinerede kontor og spisestue, når jeg har gæster - der er plads til
tre til at spise i køkkenet], og bortset fra at min mor nu havde
hushjælp [samtidig med at hun stod for kreditor- og debitorbogholderiet
på min fars fabrik, hemmefra].

Og i øvrigt argumenterer hun siden for deltidsarbejdende mødre?

> [...]
>giga-projekt, og regeringens forslag misser nogle afgørende pointer:
>Lærerne kan lave tests herfra og til Himalaya, de reform-ivrige kan
>plastre eleverne til med kompetence-kataloger, og dansk, matematik og
>engelsk kan overhældes med ekstra undervisningstimer - det rykker ikke
>en meter i forhold til de potentielle "drop-outs".
>
> Hvad rykker så?
>
> 1. Ro i timerne fra dag 1 (A. Den elev, som ikke udviser respekt, må gå,
>B. Giv lærerne lønforhøjelse - udgiften vil tjene sig ind i løbet af få
>år, hvis professionen opgraderes med cool cash).

Hvordan dog? Bliver lærer Hansen en bedre lærer, fordi han får højere
løn? Eller tænker hun på muligheden for at tiltrække lærer Jensen med
bedre kvalifikationer, for derefter at fyre lærer Hansen?

Men naturligvis ville det da være rart for overlærer Jespersen og lektor
Brydesen om lønnen sted ...

> 2. At børnene er kommet i ordentlig tid i seng, har spist ordentlig
>morgenmad hjemmefra samt medbragt en sund madpakke til
>spisefrikvarteret (= forældreansvar = drengemødre-på-deltid).

Åh, Kinder, Kirche, Küche. Sikken et argument fra en /kvindelig/ lærer.

> 3. Max. fem timers erhvervsarbejde pr. uge og loft på venner og
>fritidsaktiviteter (= forældreansvar = drengemødre-på-deltid).

Åh, Kinder, Kirche, Küche. Sikken et argument fra en /kvindelig/ lærer.

> 4. Max 24 i klasserne.

Vi var 28 i klassen i folkeskolen. Ingen problemer. Og så 24 i klassen i
1g, hvor lærerne startede med at konstatere at det var lige lovligt
mange - men at »man« nok hurtigt nåede ned på et mere passende antal.

> 5. At eleverne dagligt bibringes en klar forståelse af, at det at gå i
>skole er et privilegium, og at uddannelse er forudsætning for at klare
>sig i et komplekst informationssamfund. Uddannelse skal "sælges" som
>det privilegium, den er. Det gælder de boglige uddannelser, det gælder
>håndværkeruddannelserne, det gælder uddannelse i det hele taget.
>
> 6. Indse det: Alle kan ikke tage en gymnasial uddannelse.

Fuldt ud korrekt. Men delingen kan sættes ind tidligere, så eleverne i
1g / 1htx / 1hhx møder op med de fordudsætninger fra mellemskoleeksamen
/ 2. real, de tidligere godt kunne møde op med.

> 7. Alle forældre skal betale et lille ekstra-beløb direkte til deres børns
>skole. Med følgende slogans påtrykt opkrævningen: 1. Det er et
>privilegium at få lov til at lære, 2. At lære kræver hårdt arbejde, 3.
>Det er dit ansvar at lære dit barn 1 + 2.

Ren populisme.

> De (drenge), som ikke vil gå i skole og tage arbejdet seriøst eller på
>anden vis forberede sig til at udføre et stykke samfundsnyttigt
>arbejde, skal have følgende besked: »Hør her makker. Du har desværre i
>første omgang forspildt dine chancer. Her er et job som toiletrenser på
>S-togs-stationerne/banegården (alternativt: gadefejer, hækkeklipper,
>stik-i-rend-dreng).

Ren populisme.

> Skulle du på et tidspunkt komme på bedre tanker om seriøst at gå i gang
>med en uddannelse, vil vi vurdere din forespørgsel ud fra dine
>præstationer som lokumsrenser. Mødte du til tiden, og blev arbejdet
>udført til bestået? Hvis ja, hjerteligt velkommen tilbage på
>skolebænken - springbrættet til et liv på solsiden.«

Ren populisme.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 16-04-06 11:24

> Notater? Det er da noget humanister plejer - på datalogi fik vi ved
> første forelæsning at vide at notetagning var forbudt.

Den tror jeg ikke på -man kan da ikke forbyde folk at tage notater til at
støtte deres hukommelse, Per - da jeg læste medicin var der heller ikke
sådanne regler, og jeg hørte aldrig om at man på de andre tekniske
uddannelser som fx stud.scienterne, der læste på samme institut, skulle have
sådanne ordninger. Da jeg læste biologi ´(stud.scient) og biokemi var der
heller ikke sådanne regler, så mon ikke du husker forkert´? Hvis du kan vise
til en link, der udstak den slags retningslinjer vil jeg meget gerne høre om
det.
Det, jeg husker var at man ikke måtte benytte sig af lommeregnere, men kun
måtte benytte sig af regnestok -men det er en helt anden historie.

Næh, lærerne
> udgav deres egne noter, som også indgik som eksamenspensum.

Det har altid været sådan at man kunne lave noter og lade dem indgå i
pensum, hvis man altså var lærer.

Reformpædagogikken holdt sit indtog allerede i 1920'erne -så 25 år????

Man kan ikke indføre det i foleskolen - det vil være grundlovsstridigt!

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 16-04-06 12:13

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Den tror jeg ikke på -man kan da ikke forbyde folk at tage notater til at
> støtte deres hukommelse, Per

Næh, men man kan lidt humoristisk sige, at det er forbudt. Resultatet
var at der ikke var nogen der tog notater.

> Reformpædagogikken holdt sit indtog allerede i 1920'erne -så 25 år????

Reformpædagogikken i 1920erne, var det ikke på privatskolerne?

Og så regner hun nok fra realeksamens afskaffelse. Sidste realeksamen
afholdtes 1978, så mon ikke hun har ment 35 år? Hun har nok ikke fulgt
med, og husket på at når hun er blevet 10 år ældre, så er der også gået
10 år på andre områder ...

Læg mærke til min »subject« .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 16-04-06 12:21

> Reformpædagogikken i 1920erne, var det ikke på privatskolerne?

Vanløseforsøgene var i 1920 - Vanløse skole var den første kommunalskole,
der forsøgte sig med alternative ideer (forsøget blev standset af politiske
grunde af den konservative borgmester) -Senere kom der en række private
skoler til, inspireret blandt andet af A.S. Neill.

> [...]
> afholdtes 1978, så mon ikke hun har ment 35 år? Hun har nok ikke fulgt
> med, og husket på at når hun er blevet 10 år ældre, så er der også gået

sikkert.

> Læg mærke til min »subject« .

javist -men det ændrer ikke ved det faktum at nogle mener at man blot kan
overtræde grundloven i populismens navn -derfor er det betimeligt at minde
om den
--
Wilstrup