Dårlig oplevelser på aktie markedet
Fra : nguyen

Dato : 18-05-06 10:37

Hej alle,

Træls, at se sin inverstering taber med mere end 40% i den her uge. Det er
ikke lige frem en god oplevelse, for første gangs investor i aktier
markedet.
Er der nogle af jer, som har oplevet noget som er værre indenfor aktier
markedet?
Hvordan tracker I så situation? Er bare glad for at det ikke er lånt penge
jeg har købt aktier for.

Ses
Nguyen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-06 11:45

nguyen skrev:

> [...]
> markedet.
> Er der nogle af jer, som har oplevet noget som er værre indenfor aktier

Ja. Jeg købte Bankinvest for 33'000 kr. kort før 11. september,
og de dykkede til 17'000 kr. på ganske kort tid. Jeg beholdt dem
og ventede nogle år og solgte dem så lidt over den oprindelige
kurs for at investere i noget andet. Derefter kravlede kursen
hurtigere opad end de aktier jeg havde købt ...

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 12:59

Den 18-05-06 11.36 skrev nguyen følgende:

> Træls, at se sin inverstering taber med mere end 40% i den her uge.

Tør man spørge, hvad du har investeret i, siden du har oplevet så
voldsomt et fald?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : nguyen

Dato : 18-05-06 14:26

Jeps,
I Spar Nord Bank
Jeg købt for 200.000 kr da kurs var på sit højeste 179 kr./stk
Er nødt til at beholde dem i de næste mange år. Indtil kurs kommer over de
200 kr./stk. Har ikke bruge for penge nu så det er lige meget, man alligevel
træls. Vi skal investere hver år imellem 50-100k på aktier, og køber kun en
slags hver år, for at minimere kurtage omkostninger. Jeg er faktisk helt
grøn i aktier branche.
Nogle elsker at lade dem bliver på konto for at trække rente, Vi kan godt
lige at gamble lidt. Bare ikke i IT eller Energi aktier,
Hygge
Nguyen

Fra : Jens

Dato : 18-05-06 14:55

nguyen skrev:
Vi skal investere hver år imellem 50-100k på aktier, og køber kun en
> slags hver år, for at minimere kurtage omkostninger.

Er kurtagen ikke en ret beskenden omkostning set i forhold til værdien
af risikospredning?

Fra : nguyen

Dato : 19-05-06 08:06

Hej Jens,
Det er korrekt at risikospredning er bedst. Man vi har besluttet os at købe
forskellige aktier hver eneste år. Så om 10 år har vi 10 forskellige aktier
i forskellige branche pånær IT eller Energi aktier der er risiko for stor.
Vi vil bare have en rente som er bedre end obligationer eller banke. Da vi
ikke skal bruge penge, kun engang når vi skal pensioneres.

Hygge
Nguyen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 15:17

Den 18-05-06 15.26 skrev nguyen følgende:

> I Spar Nord Bank
> Jeg købt for 200.000 kr da kurs var på sit højeste 179 kr./stk

Av, den har godt nok haft fart på nedad. Men 40% er det nu trods alt
ikke, "kun" cirka 25%.

En af de ting, du burde overveje, er en strategi for stop-loss. Det
betyder, at man sælger, hvis en aktie falder mere end en forud fastsat
kurs eller procent. På den måde kan man i de fleste tilfælde begrænse
sit tab. Tror man på aktien, kan man altid købe den igen, når den har
ramt "bunden".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Synkroniser dine data med Allway Sync. Programmet kan synkronisere

Fra : nguyen

Dato : 19-05-06 08:00

Hej Kim,

Ja du har ret med ca. 25%, man jeg tror at den måske vil falde ydeligere,
fordi mange mennesker er bange og følge med andre for at sælge deres aktier,
for at formindst deres tab. Skal jeg bare ignore det, da jeg ikke har bruge
for penge i det næste mange år frem. Og beholder dem eller sælger for at
reducere mit tab.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-05-06 17:37

Den 19-05-06 08.59 skrev nguyen følgende:

> Skal jeg bare ignore det, da jeg ikke har bruge
> for penge i det næste mange år frem. Og beholder dem eller sælger for at
> reducere mit tab.

Det er desværre umuligt at give et 100 procent sikkert svar. Og det har
også noget med din natur at gøre, fx hvis du ikke gider eller ikke er
interesset i at sidde og følge med i kurserne.

Når det er en langsigtet investering, vil der altid være op- og nedture,
men på langt sigt vil kurserne stige - medmindre man har været uheldig
at købe på en ualmindelig høj top. Og mange gange kan man ikke se, om
det er tilfældet før længe efter.

Personligt tror jeg, vi er på en høj top i øjeblikket, også selvom
kurserne er faldet noget i den seneste uge. Men jeg kan sagtens tage
fejl. Selv eksperterne er ikke enige. I den ene avis kan du læse en
ekspert fortælle, at kurserne er høje, og at vi i øjeblikket ser en
korrektion, der kan være starten på et længerevarende fald. I en anden
kan du læse, at kurserne ikke er for høje, og at det vi ser, blot er et
nervøst blip på markedet på grund af bl.a. oliepriserne.

Personligt har jeg holdt mig fra aktier i de sidste seks måneder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 23-05-06 02:45

nguyen wrote in <news:446c4047$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> aktier markedet?
> Hvordan tracker I så situation? Er bare glad for at det ikke er

Hah, ja, på min bankrådgivers opfordring investerede jeg nogle likvider
i BankInvest Latinamerika i marts i år. Som det tydeligt fremgår at
performance-grafen passede det præcis med at være vendepunktet for
hvornår det stoppede med at gå opad og det er stort set kun gået nedaf
for den pulje siden.

Den gode nyhed er at jeg kun investerede et beskedents beløb, netop
fordi jeg var klar over at det er en høj-risiko zone, så det er ikke
noget der kommer til at berøre min nattesøvn. I øvrigt er det trods alt
gået værre for visse andre puljer.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Don't buy D-Link. Thanks!

Fra : Towli

Dato : 01-06-06 14:22

Jeg købte for nogle år tilbage aktier for 25K i "ØstEuropæisk Handelshus",
da en af mine venner (der på daværende itdspunkt var journalist på Børsen),
mente det var en skudsikker investering.
4-5 måneder efter gik ØstEuropæisk Handelshus konkurs... :(

/T