boligboblen
Fra : Poul Nielsen

Dato : 10-05-06 22:30

Jeg så på tekst tv at vi ifølge OECD nu er så tæt på boligboblen som man
overhovedet kan komme.

Fra : LarsJ

Dato : 11-05-06 06:30

Fra : Steen Johansen

Dato : 11-05-06 19:09

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så på tekst tv at vi ifølge OECD nu er så tæt på boligboblen som man
> overhovedet kan komme.

Den har steget siden Arils tid, hvorfor skulle den stoppe nu ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-05-06 19:56

Den 11-05-06 20.08 skrev Steen Johansen følgende:

> Den har steget siden Arils tid, hvorfor skulle den stoppe nu ?

En bolig-prisboble har ikke kun forbindelse til prisen på boliger. Det
er kun en boble, hvis huspriserne er steget mere end den almindelige
prisudvikling. Og det må absolut siges at være tilfældet i øjeblikket.

Ligesom det var tilfældet i sidste halvdel af 80'erne og igen først i
90'erne - dog meget mere udtalt denne gang, hvilket også betyder, at der
er risiko for meget større prisfald denne gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : Michael

Dato : 12-05-06 00:19

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> wrote in message
> Jeg så på tekst tv at vi ifølge OECD nu er så tæt på boligboblen som man
> overhovedet kan komme.

Og jeg har læst på tekst-tv, at Randers har vundet pokalen... Ellers andet
du vil fortælle?

Fra : alexbo

Dato : 12-05-06 09:10

"Poul Nielsen" skrev
> Jeg så på tekst tv at vi ifølge OECD nu er så tæt på boligboblen som man
> overhovedet kan komme.

Det lyder sandsynligt, vi bor jo her i landet,
OECD holder til et helt andet sted, og kan tilsyneladende heller ikke dansk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-05-06 11:39

> "Poul Nielsen" skrev
>
> Det lyder sandsynligt, vi bor jo her i landet,
> OECD holder til et helt andet sted, og kan tilsyneladende heller ikke
> dansk.

Nu siger jeg ikke at jeg tror på det ene eller det andet med hensyn til den
boligboble, men ligenøjagtigt de reaktioner vi ser her ligner ufatteligt
meget dem man så tilbage i foråret 2000 når der var nogle der nævnte
IT-boblen.

Det er svært at forstå at det kan gå ned når det går op som det gør nu...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-05-06 13:19

Den 12-05-06 12.39 skrev Thomas Thorsen følgende:

> [...]
> boligboble, men ligenøjagtigt de reaktioner vi ser her ligner ufatteligt
> meget dem man så tilbage i foråret 2000 når der var nogle der nævnte

Ja. Men der er ikke nogen tvivl om, at der er en boble: Priserne er
steget betydeligt mere end inflationen, ligesom aktierne sidst i 90'erne
steg mere end resultaterne i virksomhederne berettigede til.

Og lige som med aktierne bliver boblen bortforklaret med, at tiderne har
ændret sig. Det der går op, går ikke nødvendigvis ned. Kun enkelte tør
gå mod strømmen og advare. I mine øjne, de mest fornuftige, i andres
øjne sikkert nogle dumme mørkemænd.

Men der er heldigvis nogle forskelle. Først og fremmest vil boligboblen
ikke eksplodere på samme måde som aktieboblen. Faldende priser vil ikke
tvinge boligejerne til at sælge på samme måde som ved aktierne. Vi vil
ikke opleve en punktering af boblen, men nærmere en langsom udsivning af
luften. Den kan til gengæld vare i en del år.

En joker i spillet er dog de mange flex-lån. Ved tidligere boligbobler
havde vi ikke den slags. Der ramte prisfaldet kun dem der skulle sælge
hus, fordi de skulle flytte, fx i forbindelse med arbejdsløshed,
skilsmisse osv. Nu risikerer vi, at mange, som ellers ikke ville flytte,
bliver tvunget til det, fordi huslejen stiger, så de ikke har råd til at
blive boende.

Rent faktisk kan boblen allerede være "bristet", der kan sagtens gå et
halvt år, inden vi ser effekten af en bristet boligboble.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-06 22:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Men der er heldigvis nogle forskelle. Først og fremmest vil boligboblen
> ikke eksplodere på samme måde som aktieboblen. Faldende priser vil ikke
> tvinge boligejerne til at sælge på samme måde som ved aktierne.

Det er ikke prisen der tvinger aktieejerne til noget. De sælger
normalt frivilligt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-05-06 22:44

Den 12-05-06 23.03 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
> Det er ikke prisen der tvinger aktieejerne til noget. De sælger
> normalt frivilligt.

Det er ikke usædvanligt, at nogle investerer for lånte penge. Det skete
under aktieboblen, og det er utroligt nok blevet meget populært igen.
Problemet i de tilfælde er, at når kursen falder, får man en henvendelse
fra banken: Enten indbetaler du et passende antal tusinde kroner, eller
vi sælger dine aktier.

Når markedet i forvejen er udsat for faldende priser på grund af
manglende købere, og der så kommer en række tvangssalg til, så falder
kurserne endnu mere. Så skal der indbetales endnu flere penge, eller der
bliver solgt endnu flere aktier til endnu lavere priser.

Ud over de tvungne salg, er der mange som kører med stop-loss, hvilket
også udløser salg ved lavere kurser. Og så er der alle dem, som er
"fornuftige" nok til manuelt at sælge, når de kan se, hvilken vej det
går. Fornuftige i gåseøjne, fordi det medvirker til panikstemningen, men
samtidig begrænser det tabet. Dem der tabte mest sidst, var dem som
beholdt aktierne ud fra en ide om, at nu må de da stige igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-05-06 10:23

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> tvinge boligejerne til at sælge på samme måde som ved aktierne.

Men voksende boligudgifter, stigende skatter, skilsmisser, jobskift og
arbejdsløshed vil!

> Vi vil
> ikke opleve en punktering af boblen, men nærmere en langsom
udsivning af
> luften. Den kan til gengæld vare i en del år.

Det kan gå meget hurtigt - i England faldt ejendomsmarkedet 60% på to
år i 1985-1987; der ingen grund til at formode det ikke også kan ske
her når de mange "afdragsfrie" lån skal refinancieres til en
væsentligt højere ydelse.

Mange har brugt de billige lån til at geare deres løn temmeligt hårdt
med hus, sommerhus og et solidt forbrugslån oveni. Den eneste
"opsparing" den danske famillie typisk har er friværdi og pension - i
hårde tider er det kun friværdien, der kan "hæves".

> [...]
flytte,
> bliver tvunget til det, fordi huslejen stiger, så de ikke har råd

Det virkeligt nye ved situation i forhold til mini-krakket 1980'erne
er at stort set *alle* lønmodtagere nu også betaler topskat og derfor
skal have virkeligt massive lønstigninger for at møde stigninger i
boligudgifterne.

Efter min mening møder mange "muren" når deres løn før skat stiger med
2-3% p/a, efter skat bliver det nu pludseligt kun til 1% samtidigt med
at boligudgifterne stiger med 5%. Efter skat kan en lønmodtager
dårligt matche selv den nuværende lave inflation og det vil man helt
sikker se effekten af i de kommende år.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-06 12:23

Den 17-05-06 11.23 skrev Frithiof Andreas Jensen følgende:

> Det kan gå meget hurtigt - i England faldt ejendomsmarkedet 60% på to
> år i 1985-1987;

Jo, men to år er da også langsomt i forhold til hvor hurtigt en
aktieboble kan briste.

> [...]
> "opsparing" den danske famillie typisk har er friværdi og pension - i
> hårde tider er det kun friværdien, der kan "hæves".

Ja, og den forsvinder for de fleste, hvis (når!) priserne falder.

> [...]
> er at stort set *alle* lønmodtagere nu også betaler topskat og derfor
> skal have virkeligt massive lønstigninger for at møde stigninger i

Det gør det absolut ikke bedre. Topskatten er dog ikke så høj som
tidligere, var vi ikke oppe på 73% dengang?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-05-06 23:45

> Jo, men to år er da også langsomt i forhold til hvor hurtigt en aktieboble
> kan briste.

Det kommer an på hvordan du definerer "briste". Hvis du kigger på
IT-aktierne så toppede de omkring marts 2000 og nåede først deres minimum
omkring 3 år senere. Se f.eks. nordea invest IT der faldt omkring 85% over 3
år fra marts 2000 til marts 2003. Kigger man i august 2000, altså hele 5
måneder efter toppen i marts 2000, så toppede aktierne i et lokalt maximum
kun 10% under værdien fra marts 2000. Pointen er at heller ikke IT-bobler
brister i løbet af dage - og heller ikke måneder. Det tager lang tid og
kræver dyb indsigt i aktiemarkedet at detektere mens det finder sted.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 00:28

Den 18-05-06 00.44 skrev Thomas Thorsen følgende:

> Det kommer an på hvordan du definerer "briste".

Ja, jeg har nok ikke været særlig præcis der.

> Hvis du kigger på
> IT-aktierne så toppede de omkring marts 2000 og nåede først deres minimum
> omkring 3 år senere.

Korrekt. Med briste mener jeg et hurtigt og voldsomt fald, et "krak". Et
krak udelukker ikke, at aktierne vil fortsætte med at falde i lang tid
efter (med enkelte rebounds), det er endda vist normalt.

Forskellen på en bristet aktieboble og en bristet boligboble er, at
sidstnævnte sandsynligvis vil nøjes med at sive, der vil ikke være et
"krak" med et hurtigt og voldsomt fald.

> Kigger man i august 2000, altså hele 5
> måneder efter toppen i marts 2000, så toppede aktierne i et lokalt maximum
> kun 10% under værdien fra marts 2000.

Nu er det heller ikke unormalt med et rebound, og du må da næsten have
ramt toppen af det i det ovenstående. Der var et pænt stort og hurtigt
fald, fx faldt World Online 44 procent fra den 17. marts til den 1.
april. Jeg fandt lige en spændende sammenligning mellem krakket i 1929
og it-boblen:
http://www.lowrisk.com/nasdaq-1929.htm
I henhold til graferne på siden faldt Nasdaq omkring 33 procent på
mindre end en måned, inden det første rebound satte ind. Det kræver ikke
dyb indsigt at opdage et sådant fald.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du

Fra : Steen Johansen

Dato : 17-05-06 19:05

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:e4eq26$oge$1@news.al.sw.ericsson.se...

> [...]
> "opsparing" den danske famillie typisk har er friværdi og pension - i
> hårde tider er det kun friværdien, der kan "hæves".

Frithiof er du ikke det man kalder en "sortser"---- boblen brister ikke og
der kan stadigt belånes til ½ meter over skorstenen
Vestas var i din verden kun 60 værd og nu selv med -----
MVh Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-06 20:53

Den 17-05-06 20.05 skrev Steen Johansen følgende:

> Frithiof er du ikke det man kalder en "sortser"

I så fald er han ikke den eneste. Bemærk også, hvad dem der advarede mod
aktieboblen blev kaldt (sortseere, mørkemænd, de har ikke forstået den
nye økonomi osv.).

Dermed ikke sagt, at historien gentager sig. Personligt er jeg fx kun
99,99% sikker på, at boligboblen brister

> ---- boblen brister ikke og
> der kan stadigt belånes til ½ meter over skorstenen

Også den gang var der en masse forklaringer på, hvorfor alting var helt
anderledes end det tidligere havde været. Det viste sig hurtigt, at
tingene egentlig ikke havde ændret sig så meget alligevel.

Det er for øvrigt ikke et spørgsmål om, man kan belåne til op over
skorstenen. Det kan man måske også efter et prisfald. Men der er forskel
på at låne en ½ meter over 2 millioner kroner og en ½ meter over 1
million kroner.

> Vestas var i din verden kun 60 værd og nu selv med -----

Vestas er helt speciel. Det er ren gambling. Man kan være heldig (som vi
har set det i det seneste års tid), men man kan altså også være uheldig,
at det går den stik modsatte vej. Min fornemmelse er, at mange af de
småinvestorer, der skyder penge i Vestas er de samme som skød penge i 2M
(som også gik helt fint i lang tid).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : Steen Johansen

Dato : 17-05-06 22:34

> [...]
>
> Dermed ikke sagt, at historien gentager sig. Personligt er jeg fx kun
> 99,99% sikker på, at boligboblen brister

Ja det kan ske, naturligvis, men det kræver at renten stiger til skyerne så
går det galt.
Men det er der ingen der tror på.
Jeg siger ikke at huspriserne forsat stiger med samme hast måske stopper de
op og måske
falder de lidt men at stigningen forsætter er jeg ikke det mindste i tvivl
om

> [...]

> at det går den stik modsatte vej. Min fornemmelse er, at mange af de
> småinvestorer, der skyder penge i Vestas er de samme som skød penge i 2M

Vestas har foretaget næsten alle de fejl man kan lave problemer med møllerne
elrndig produktion o.s.v.
Men de har en vare der kan sælges og der en masser af købere og hvis
miraklet Engel ikke klare det. Finder de en ny
Jeg er sikker på at de 85 kr jeg har betalt er godt givet ud når jeg sælger
om 5 år der er de antageligt i 500 kr

Jeg er fra Odense og ikke i familie med konen med æggene

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 18-05-06 08:55

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> wrote in message

> Frithiof er du ikke det man kalder en "sortser"---- boblen brister
ikke og
> der kan stadigt belånes til ½ meter over skorstenen

Næh - jeg er bare den anden side af det væddemål;

Jeg har såmænd tjent mere på at være short 4% 2038 de sidste 6 måneder
end jeg tjener på et helt år efter skat.

Problemet er bare at hvis vi skulle købe mit eget hus i dag ville vi
ikke have råd. Og jeg ligger solidt i den højeste femtedel af
lønstatestikken. Krakket/nedturen kommer når alle de som kan købe
allerede har gjort det!

> Vestas var i din verden kun 60 værd og nu selv med -----

Tjah - Hvad er lidt varm luft værd??

Aktien representerer investorernes forhåbninger til fremtiden. De er
åbenbart glade og kaster penge i grams. Det er fint. Jeg køber nok
PUT's på l*rtet lidt før næste årsregnskab, afhængigt af hvad der sker
de for VWS typiske tre uger før på insidersiden.