Røgning...problemer (måske)
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-05-06 19:41

Tja, så kom den første ørred i ovnen. 10 stk. kul, temp. på 70-90 grader.
Lige ud ad landevejen.

Troede jeg

Men er det normalt at den ikke ryger hele tiden? Jeg smed et par håndfunlde
smuld over kullene, og det ryger da også fint i ca. 5 min. Men derefter er
der intet røg! Hvad gør jeg mon forkert?

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Hatting

Dato : 27-05-06 20:48

Ja nu kan jeg jo kun fortælle dig hvordan jeg gør.
Jeg gør det da når temp. er som den skal være smider jeg en lille håndfuld
smuld på.
Og så ryger det som en tosset
Og jo det stopper igen, men det jeg så gør er at hver ca 1/2 time smider jeg
en lille smugle mere på.
Du skal ikke være bange for det ikke får røg nok, for tro mig du kan nemt
kommer til og røge det for meget,
Jesper du kan næsten kun forsøge dig frem. Tro mig der er gået ged i det for
mig mange gange
Det er en stor kunst og kunne røge !
Men spør bare løs, jeg vil hjælpe dig alt det jeg kan.

Mvh

Søren

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-05-06 23:38

> Ja nu kan jeg jo kun fortælle dig hvordan jeg gør.
> Jeg gør det da når temp. er som den skal være smider jeg en lille håndfuld
> smuld på.
> Og så ryger det som en tosset

Nemlig, men hvor lang tid? Hos mig forsvinder røgen efter ca. 5 min. Troede
at det skulle ryge konstant.

Hvor mange kul bruger du ad gangen? Ved hvilken temp. hænger du en ørred
ind? Jeg forsøgte mig ved 60-90 grader.

Jeg er blevet lidt "frustreret" over manglen på opskrifter. I manualen til
ovnen, står der at en ørred på 1 kg. skal have ca. 70 min. Men på
"Røgeovnens venner" siger forslaget, at den skal have ca. 3 timer, ved samme
temp.

> [...]
> jeg en lille smugle mere på.
> Du skal ikke være bange for det ikke får røg nok, for tro mig du kan nemt

Ja, jeg tror jeg har givet fisken en overdosis. Jeg gav den 3 timer, og smed
rimeligt meget smuld på. Et par håndfulde 3-4 gange. Temp. lå på mellem
50-90 grader, dog mest på 70 grader.

Da jeg tog fisken ud, var skindet meget nemt at tage af. Men det overraskede
mig, hvor meget fedt der rent faktisk er tilbage efter røgningen. Men det
kan jo være fordi det er en opfodret ørred fra en put & take sø. Men kødet
var mørt, og lyserødt, men meget fedtet. Jeg har lidt svært ved at vudere
smagen, da den stadig var varm. Men den smagte bestemt ikke af den røgede
ørred / laks man køber i delikatessen Svært at forklare, men den var
mere brændt i det, og den røgede smag var slet ikke så fremtrædende som de
alm. laks, man kender fra forretningerne.

> Jesper du kan næsten kun forsøge dig frem. Tro mig der er gået ged i det
> for mig mange gange
> Det er en stor kunst og kunne røge !
> Men spør bare løs, jeg vil hjælpe dig alt det jeg kan.

Takker og ser frem til det. Det bliver med garanti meget at spørge om. Og
det er da dobbelt heldigt, at det er samme ovn vi har.

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-06 22:22

Kik her http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : KalleKnas

Dato : 28-05-06 10:53

Du kunne jo også bruge kuglegrillen. Fjern nederste rist. Find et fonduesæt
og sæt spritholderen i bunden. Sæt metaltallerknen ovenpå. Tænd blusset og
hæld en håndfuld røgesmuld på. Øverste rist på og læg fisken på staniol.
Efter 25-30 min. hældes mere sprit på og en håndfuld røgesmuld på. Efter
25-30 min. er fisken færdig. Er den over 1,5 kg. kan du give den en tur
mere. Jeg har kun haft en fejlrøgning. Det var p.g.a. at det var for koldt
udenfor. Det er jo begrænset hvor meget varme et spritblus giver.
Hej fra Karsten