beste flue/mygge/bremse skræm-væk-lugt?
Fra : Søs

Dato : 18-04-06 22:08

Heysa..
Sad lige og læste en tråd fra sidte år omkring bremser og fluer.. og så kom
jeg til at tænke på, hvad er det bedste flue-skræm-væk noget? til rideture
og sådan?

Fra : Tina

Dato : 21-04-06 09:40

"Søs" <soes@fjerndettehornstrup.com> skrev i en meddelelse
> Heysa..
> Sad lige og læste en tråd fra sidte år omkring bremser og fluer.. og så
> kom jeg til at tænke på, hvad er det bedste flue-skræm-væk noget? til
> rideture og sådan?

Et par hvidløgs fed skulle nok kunne gøre det*G* og det holder manden væk
også det er ret effektivt

Men ellers vel de gængse myggespray osv.

Fra : Iben Holst

Dato : 21-04-06 18:19

> Men ellers vel de gængse myggespray osv.

Apropos...

Jeg mener jeg har hørt at det er blevet forbudt at anvende citronella
som er i flere myggespray. Har det noget på sig?

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 08:01

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Apropos...
>
> Jeg mener jeg har hørt at det er blevet forbudt at anvende citronella
> som er i flere myggespray. Har det noget på sig?
>
> Iben

Hej Iben

Ja og nej!!!

Det kryptiske svar skyldes EU!!

Altså når man i EU land vil sælge et produkt der virker mod noget levende
(f.eks. insekter), så kommer man i karambolage med "Biocid direktivet". Det
direktiv siger ultra kort fortalt, at kun godkendte aktivstoffer må bruges i
biocider.

Biocid direktivet er nyt (d.v.s. 15 år gammelt), men man indfører det
gradvist ved at gennemgå de forskellige typer af midler, og nu er man så
nået til insektmidler.

Nu har der så været en frist for industrien til at gøre opmærksom på hvilke
aktivstoffer man vil "forsvare". D.v.s. hvilke aktivstoffer vil man
investere de (meget store) summer der skal til at dokumentere at
aktivstoffet virker, og er sikkert - så det også i fremtiden må bruges
indenfor EU.

Og nu kommer vi endelig frem til Citronella!!

Citronella er et "naturstof" som kan udvindes af planten citrongræs. D.v.s.
det er et stof som alle i princippet kan fremstille og bruge, og derfor er
der ingen (ved sin fornuft fulde brug!!) der vil ofre store summer på at
dokumentere stoffet i henhold til EU's regler.
De store kemikaliefirmaer investerer selvfølgelig deres penge i stoffer som
de selv har patent på og derfor er de eneste der kan sælge - så kan de
nemlig tjene pengene hjem igen.

Vi er nu ved sidste runde af biocid direktivets indførelse, og det er her vi
"almindelige" mennesker mærker det - de tidligere runder har handlet om
landbrugskemikalier, træbeskyttelse etc. hvor vi ikke har mærket det
direkte - og dog - finsk trætjære er jo faktisk blevet forbudt som
imprægneringsmiddel af nøjagtig denne grund.

Jeg håber ovenstående er forståeligt, men det er meget komplicerede regler,
som selv vi der arbejder med det til dagligt må holde tungen lige i munden
for at overskue!!

Det "sjove", er så at du selv må købe al det citronella som du har lyst til,
og bruge det som insektmiddel, du må også købe finsk trætjære og smøre det
på dit træværk. Det du IKKE må er at lave et produkt som du sælger og hævder
virker mod insekter.

Rigtig grotesk er så, at du gerne må lave et produkt der indeholder
citronella, du må også genre sælge det hvis du bare ikke hævder at det
virker mod insekter!!!

Altså "køb mit produkt - det indeholder citronella der giver din hest en ren
og frisk duft" - det er OK.

Hilsen John

Fra : Iben Holst

Dato : 24-04-06 17:39

> Altså "køb mit produkt - det indeholder citronella der giver din hest en
ren
> og frisk duft" - det er OK.

*LOL*

Tak for den lange og gode forklaring!

Iben

Fra : Doris

Dato : 30-05-06 11:58

Hvor køber man citronella ?

Fra : HSH

Dato : 30-05-06 16:08

i Matas..
Der har de i hvert fald en del af den slags..

Fra : Iben Holst

Dato : 30-05-06 21:13

> i Matas..

Ja, eller Helsekostbutikker....

Iben

Fra : lizb

Dato : 01-06-06 14:41

> [...]

OK, så har jeg lige været henne ved Matas og bestilte 30ml Citronella olie
til ca. 60,-. De havde det ikke hjem. Jeg få det efter pinsen! Næste
spørgsmål er: Hvordan påføres det? Skal den fortyndes og med hvad? Måle
forhold etc. Hvor lang tid virker det?
På forhånd tak til alle de kloge hoveder herinde

Liz (som har et par heste som er plaget af mitter for tiden og håber at
citronella blandingen virker forskrækkende på dem. På mitterne (st.?), ikke
hestene altså)

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 14:49

"lizb" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Liz (som har et par heste som er plaget af mitter for tiden og håber at
> citronella blandingen virker forskrækkende på dem. På mitterne (st.?),

Hej Lizb

Jeg har sakset dette som jeg selv har skrevet i artikel på Westernportalen:

Selv har jeg syslet lidt med et heksebryg der består af:

1 tsk nellikeolie
1 spsk eukalyptusolie
1 kop babyolie (det er altså ikke afkogt baby, men sådan noget fedtet bade
snask!!)
1 kop vand
2 kopper frugt eddike

Det kommer så i en gammel vinduespuds sprayflaske og bliver i rigelige
mængder sprøjtet over hesten, specielt på de tyndhudede partier i lysken, på
halsen og omkring ørerne.

Men pas på - det er ikke alle heste der er lige pjattede med den der "pist
pist" lyd fra sprøjteflasken!!

Det er min egen opskrift.

Læs i øvrigt hele artiklen på:

http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=590&mode=thread&order=0&thold=0

Hilsen John

Fra : Iben Holst

Dato : 01-06-06 17:07

> 1 tsk nellikeolie
> 1 spsk eukalyptusolie
> 1 kop babyolie (det er altså ikke afkogt baby, men sådan noget fedtet bade
> snask!!)
> 1 kop vand
> 2 kopper frugt eddike

Det lyder som en god blanding.

Jeg har i flere år selv lavet en blanding af:

Stærkt brygget sort the
Æbleæddike
Hvidløg

Det har altid fungeret godt, men jeg måtte give op med
denne blanding dét år vi havde mitter ved engfolden.
Det har vi heldigvis ikke aft i et par år nu, men får vi det
igen har jeg tænkt mig at tilføje Citronella og se om de
også er ligeglade med dét.
- men eukalyptus lyder også som noget der i en blanding
kunne afskrække godt...

Iben

Fra : lizb

Dato : 01-06-06 19:48

> [...]
> på halsen og omkring ørerne.
>
> Men pas på - det er ikke alle heste der er lige pjattede med den der "pist

Hej John,

Tak for hurtig svar.
Blandingen ovenover er næsten det samme som HorseConsult (tror jeg nok)
udsendte sidste år. Dengang skyndte jeg mig ned til den lokale Matas og de
skaffede olierne hjem til mig. De var godt nok noget undrende over hvad jeg
skulle bruge det til, nøjagtig som i år med citronella!! De må snart være
vant til mig
Blandingen er god nok men virker kun i en time til halvanden, og du har ret
i, at ikke alle heste kan lide sprøjten. Bare min yngste ser "Ajaxen", så
forsøger han at flygte.
Jeg har en del tilovers fra sidste år, og tænker nu at måske ku' man hælde
lidt citronella i, for ligesom at gøre den stærkere, mere afskrækkende?
Eller skulle jeg begynde helt forfra igen?
Hestene hørmer godt nok anderledes efter behandlingen.

Læste artiklen, og det med Flusa - min dyrlæge anbefalet mig at forsøg med
det, og det gøre jeg så. (Dyrt og købes ved foderstofferen) Indtil videre
har det hjulpet mod alm. fluer etc. men ikke rigtig mod mitter. Det er mest
ved skumringstiden, morgen og aftenen, at jeg så bruger det hjemmestrikkede
middel. Selvfølelig, hvis hestene bare gik ude på de blæsende marker hele
tiden, var der ingen problem med mitter. Men de har lov til at kom og gå
som de ville, og de sover gerne indenfor (helt frivilligt) om natten. Så ved
skumringen, når hestene kommer hjem, flyver tusindvis af mitter ved
indgangen til stalden og venter bare på at generere mig og hestene!!
Svalerne kan desværre ikke fange dem alle sammen! Ej heller flagermusene!!
Nu forsøger jeg så med citronella i den ene eller den anden form, og håber
at det virker bedre. Andet råd modtages gerne.

Hilsen Liz (med tre heste som flygter fra den fjerde og femte, efter at de
er blevet "sprøjtet")

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 10:52

"lizb" <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

en hel masse )

Hej LizB

Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg selv har "peppet" min egen opskrift
lidt op med Permethrin - det er det aktive stof i også "Flusa". Det betyder
at udover at hestene lugter - anderledes!!! - så bliver de også "giftige"
for krybene. Men det har jeg ikke skrevet så meget om, for det er jo ikke
noget man sådan normalt kan købe.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 02-06-06 15:29

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for krybene. Men det har jeg ikke skrevet så meget om, for det er jo ikke

Og nu er det så lige jeg sidder og tænker på at nok ikke er særlig sundt for
hestene. For de midler går jo i blodet på hestene og så er det noget skidt.

--
Hilsen
Annette

Fra : john

Dato : 02-06-06 20:43

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for
> hestene. For de midler går jo i blodet på hestene og så er det noget

Hej Annette

Helt enig, men i USA sælger man faktisk Permethrin koncentrat i "gallons"
beregnet til at man tynder det op og hælder over sine heste.

I DK er Flusa godkendt til brug på kreaturer - det aktive stof i Flusa er
Permethrin.

Og endelig er der godkendte lusemidler til børn der er basseret på
Permethrin.

Så jeg havde valget mellem pest og kolera, og valgte altså et skud
Permethrin.

Men det er korrekt, at det optages i kroppen på hesten, koen eller barnet.

Permethrin er imidlertid ikke særligt giftigt for pattedyr, således er LD 50
værdien for rotter >2 g pr kg, dermalt.

D.v.s. rotter kan optage 2 g pr. kg legemsvægt gennem huden uden at de dør
af det, så når jeg fordeler måske 1 g på 550 kg hest, så er de rmeget langt
op til en mængde der gør skade.

EU har på Listen over farligestoffer (29 ATP) "kun" klassisficeret
Permetrhin som Xn/Xi = sundhedsskadelig/lokalirriterende og R 20/22 -
farlig ved indåndig/indtagelse og R 37 = irriterer åndedrætsorganerne.

Så er den derudover R50/53 - farlig for vandlevende organismer, men det er
relativt uinteressant i denne forbindelse.

Så ja du har ret det optages, men nej det er ikke farligt for hesten.

hilsen John

Fra : john

Dato : 02-06-06 21:12

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Lige en "sjov" tilføjelse når vi nu taler om farlige egenskaber.

Citronella skal faktisk mærkes:

Xi - lokalirriterende
R 38 - irriterer huden
R 43 - Kan give overfølsomhed ved kontakt med huden
og R51/53 - farlig for vandlevende organismer.

Så det er skam heller ikke den rene uskyldighed.

hilsen John

Fra : lizb

Dato : 02-06-06 20:32

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

.....snip
Men det har jeg ikke skrevet så meget om, for det er jo ikke
> noget man sådan normalt kan købe.
>
> Hilsen John

Nej, det er det ikke. Så hvor har du købte det henne? Og for hvor meget?
Mine heste skal heller ikke spises

Hilsen Liz

Fra : john

Dato : 02-06-06 23:31

> [...]
> Men det har jeg ikke skrevet så meget om, for det er jo ikke

> Nej, det er det ikke. Så hvor har du købte det henne? Og for hvor meget?

Se min mail